Hej hej! Ny forum användare här som sitter är i valet och kvalet mellan ex60/ix3/glc. Är dessa priset privatpriser? Hur mycket rabatter fick du? Vad var listpriserna med dina val? Eventuell rabatt är en viktig del för mig om det ska väga över till Volvos fördel ![]()
Detta är företagspriser, Volvon ligger på ca. 803Kkr utan rabatt och BMW:N går på 834Kkr utan rabatt.
Jag kommer beställa i april, så jag har lite tid att fundera. Just nu lutar det år Volvo, men sen Spelar leveranstid roll också.
Som privatperson får du bäst rabatt hos Volvo. Hos Volvo kan du få 5%, kan krävas lite tjat dock. När jag tog in offert på BMW fick jag 2% rabatt. Mercedes har agent-modell och går inte att få rabatt som privatperson.
Tack för svar! Jag får köpa som privatperson och hoppas på de där 5 procenten som nämns. Intressant att det skiljer så mycket i vad man kan få för rabatter som privatperson mellan Volvo/BMW/Mercedes. Tycker också det är märkligt att GLC hamnar på ca 10k / månaden för leasing med allt jag vill speca medans Volvo hamnar på 12k samtidigt som bilen är billigare. Antar att Mercedes lägger sina “rabatter” där istället.
Finns flera som beställt iX3 som ångrat sig / ändrade förutsättningar kolla facebook-gruppen. Går att få bil i Mars / April om du tar över beställning.
Jag personligen är jättesvag för Tesla. Dom ligger efter tekniskt men hela upplevelsen är så bekymmersfri. Allt från service till laddning fungerar perfekt. Har åven kört Audi, VW och Volvos elbilar och alla hade störande mjukvaruprogram. Tesla har inga som helst buggar och allt bara fungerar.
Man blir även uppgiven när man ser hur mycket mer ström andra bilar drar och sen är det så enkelt med priser och tillval på Tesla. Det priset som står när du beställer är det du betalar.
Nu när jag kollade på EX60 var rabatten allt från 6-12% personligen har jag svårt för kohandel, gillar tydlig kommunikation och riktlinjer.
Alla är vi ju olika. Jag blir uppgiven av att titta på en Tesla och betalar gladeligen för en högre förbrukning för att få en snygg bil. Samma sak med mjukvarubuggar mot vettig teknik och komfort. Om jag dessutom får rabatt på en EX60 efter några vändor med mail så är jag en ännu nöjdare kund än att betala listpris.
Är också ovan vid förhandling. Och gillar Teslas transparenta prismodell.
Köper dock hellre EX60 när det är dags om några år.
Kan du ge exempel på hur du frågar om rabatt?
Jag tänker mig att jag kommer säga något i stil med “Hur mycket kan du göra på priset? För som det ser ut just nu så är IX3 betydligt mer värde för pengarna med sina 800km räckvidd”
Jag har begärt in offerter från olika handlare över landet, då ser man vilken som ger bäst pris. Därefter tycker jag man kan ha en dialog, alla handlare brukar kunna möta det bästa pris jag fått någon annanstans. På EX60 har jag fått 5-6% rabatt som privatperson, och jag har i alla fall inte fått bättre än så hos någon.
Därmed inte sagt att jag föredrar en transparent prismodell ![]()