Laddbox till VW Buzz, 11 kW, hemmaladdning som matchar att jag har en anläggning med solpaneler samt ett litet 5kW-batteri, och jag vill ha styrning på kvarts-tariff och den ska klara att optimera mot den kommande effekttariffen.
Jag är i ungefär samma situation och funderar också kring denna fråga. Verkligen toppen om någon sitter på en bra lösning och vill dela med sig. Fast jag tvivlar på att någon gör det.
Min gissning är att styrsystem som klarar av att lastbalansera och samtidigt automatiskt optimera med hänsyn till elpris, solelproduktion, batterilagring samt effekttariff fortfarande ligger på ritbordet hos diverse utvecklare, exempelvis Tibber och Perific. Jag tror att uppgiften är ganska komplex och i mina öron låter det som något man borde kunna använda AI till.
Slutsatsen för egen del är tills vidare att skaffa en så modern laddare som möjligt från någon av de större tillverkarna, avstå från lastbalansering etc i nuläget och hoppas på att laddaren kan användas med de lösningar som lär komma fram på några års sikt.
Tack för svar och resonemang. En fråga bara, att avstå från lastbalansering helt - hur tänker du då? Är inte det också till för att se till att faserna inte överbelastas?
Körde frågan genom Chatt GPT, fråga och svar nedan. Har likaså frågat Svea Solar respektive Laddboxkillarna detsamma. Återkommer med deras förslag.
Självklart — här är endast sammanfattningen av det som handlar om laddboxar, kort och koncist:
⸻
Frågor om laddboxar
Vilken laddbox ska man välja för:
• villa med solpaneler
• optimering mot kvartspris
• intelligent styrning
• förberedd för kommande effekttariff
Kan en laddbox göra allt detta samtidigt?
Med specifika förutsättningar:
• Vattenfall Eldistribution som elnätsbolag
• 16 A huvudsäkring
⸻
Svar om laddboxar
Finns det laddboxar som klarar allt?
→ Ja, men normalt som ett helt system (laddbox + styrning + lastbalansering), inte bara en box ensam.
⸻
Rekommenderade laddboxlösningar
Easee Charge Up + Easee Equalizer
• Lastbalansering för att undvika effekttoppkostnader (bra för 16 A).
• Styrning via app för tidsstyrning och prisoptimering.
• Kan kombineras med solcellsstyrning.
• Helhetslösning som fungerar bra för små villor.
Rekommenderat val för de flesta som vill ha en smart helhetslösning.
⸻
Zaptec Go 2 + dynamisk lastbalansering + extern styrning
• Flexibel och API-anpassad för integrationer.
• Bra för att optimera mot sol + spotpris + peak-hantering.
• Kräver fler komponenter/installation men är mycket anpassningsbar.
Bra för dig som vill ha maximal kontroll och integration.
⸻
Wallbox Pulsar Max + Power Boost / energimätare
• Stark appstyrning och lastbegränsning via extern mätare.
• Kan optimeras mot spotpris och effekt, men kräver extra mätkomponent.
Bra alternativ, men inte lika “allt-i-ett” som Easee/Zaptec.
⸻
Kärnpunkter
Det är systemet tillsammans med boxen som ger smart styrning —
inte bara själva boxens max-kW-siffra.
För effekttariff (peak-shaving) är lastbalansering och takstyrning viktigare än hög laddeffekt.
För kvartspris krävs att laddboxen kan kommunicera med en app/system som tar beslut i realtid.
Om man kan avstå från lastbalansering eller inte beror förstås på hur förutsättningarna ser ut. Själv har jag Ellevio som nätbolag och när de införde effekttariff för ett år sedan så slopade de samtidigt avgiftsdifferentieringen mellan 16, 20 och 25 A huvudsäkring. Det blev alltså i princip gratis att säkra upp från 16 till 25 A, vilket jag då valde att göra. Därmed skapades också en effektbuffert som innebär att jag kommer att kunna ladda för fullt (11 kW) och ändå ha ca 6 kW kvar till husets övriga laster, utan att riskera att dra några huvudsäkringar.
Till detta ska läggas att effekttariffen i sig (81 kr/kW dagtid, hälften nattetid) gör det ganska oattraktivt att över huvud taget ladda på full effekt. Effekttariffen kommer med andra ord att “styra mig” till att 1) ladda så långsamt som möjligt och 2) endast ladda mellan 22 och 06 (om det funkar med tanke på bilens användning).
Så med de här förutsättningarna känner jag att jag lugnt kan avvakta med lastbalansering och mer avancerade styrsystem. Ska tilläggas att jag i dagsläget inte har solelproduktion eller husbatteri, men att jag mycket väl kan komma att skaffa det på ett par års sikt. Då finns kanske också styrsystem som klarar att optimera mellan alla dessa komponenter.
PS signaturen Zander postade ett par intressanta diagram i tråden om Effekttariffer för drygt en vecka sedan. De visar hur man kan använda ett hemmabatteri för att hyvla ner effekttopparna till ett minimum, med många hundratals kronor i besparingar per månad.
Tänk sedan om man skulle lägga prisstyrning per kvart ovanpå denna redan ganska avancerade styrning. Och dessutom automatisera det hela. Ingen lätt uppgift…
Jag kontrollerar allt laddning bil, laddning/urladdning av hembatteri, hantering av solel (ladda/hushållsel/sälja/strypa) , köra disk/tvätt/tappvatten/uppvärmning garage mot billigare timmar osv. Detta görs med egen skrivna script/automationer eller andras utvecklade “appar” i home assistant. Men att kunna göra detta kräver ett intresse av programmering och en hel del timmars arbete, inget för den som inte har tiden eller intresset.
En passus ang lastbalansering och laddboxar är att kontrollera om det är riktig lastbalansering eller effektvakt som ingår. Tyvärr slänger sig firmor med uttrycket lastbalansering lättvindigt. Tex köpte jag när vi skaffade elbil en Zaptec go med enegic “lastbalansering”. Visade sig att Zaptec go gick inte att lastbalansera utan endast köra med effektvakt då den inte kunna styra effekten individuellt per fas när den kördes med 3 faser. Så den begränsades alltid mot den fas som hade högst belastning oavsett hur mycket effekt som fanns kvar på de två övriga.
Jag har lagt minimalt med resurser på hemmaladdning. Ingen lastbalsering kör statiskt 13A 3-fas utan någon koppling till något, 20A huvudsäkring. Laddar ungefär 1MWh/mån hemma på två bilar. Inte alls intresserad av några optimeringar hemma, vill bara ha laddad bil punkt.
Testat allt med tibber/grid rewards/schema där elen är billigast osv. Landat i att jag vill ha fulladdad bil över natten utan kompromisser passar mig bäst.
Intressant! Om jag förstod ditt inlägg rätt, så laddar du aldrig bil på dagtid vardagar, utan bara under den tid då effektavgift inte utgår?
Vore det möjligt att programmera så att billaddning kan ske även under tid då effektavgift läggs på, under förutsättning att elpriset är tillräckligt lågt? Alltså att systemet automatiskt väger av mellan elpriset och effekttariffen, så att den sammanlagda elkostnaden blir så låg som möjligt? Det förutsätter såvitt jag begriper att systemet kan göra antaganden om hur elförbrukning och kanske även elpris kommer att utvecklas under resten av kalendermånaden, eftersom det väl är snittet av fem (?) effekttoppar som avgör hur hög effekttariffen blir?
Och tror du att det kommer att finnas kommersiellt tillgängliga styrsystem som klarar ovanstående på några års sikt, för oss inte inte själva kan programmera?
Kanske är det orealistiskt, med tanke på att det finns över 150 elnätsbolag och därmed potentiellt ett mycket stort antal olika effekttariffmodeller…
Absolut skulle det gå att göra, men desto mer parametrar man lägger till blir det mer komplext. Enklaste är att utgå från antingen elprisprognos eller historiskt snittpris för månaden. Sedan jämföra mot hur mycket medeleffekten höjs av laddningen man vill genomföra för att se om det kan löna sig. Lägga på eventuell förbrukning senare på månaden skulle även behöva addera väderprognos (iaf för oss så är det stor skillnad på förbrukningen vid 0 grader jämfört -37 då vi har BVP och elelement i garaget)
Dock är den vanligaste trenden på vintern att det är dyrast el dagtid så det skulle bli ett relativt osannolikt utfall att det skulle ske att det lönar sig ladda dagtid. Därav att jag också bara laddar nattetid nu, dessutom ingen effektavgift läggs på hos Vattenfall då.
Kommersiella produkter finns det nog chans för, speciellt om det finns pengar att spara. Det svåraste är nog inte mjukvaran beroende elnätsbolag utan istället koppling mot att styra förbrukare. Det är styrning av förbrukare som ger mest “effekt” då det gäller effektavgiften enligt mig.
På sätt och viss finns det redan kommersiella produkter. Enklaste kommersiella produkten som finns just nu skulle jag säga är växelriktare och batteri. Tex Sigenergy (som Esse gjort en del filmer på) kan ställa in peak shaving så den kapar toppar samt lägga in elpriserna så den laddar då det är billigt och egenförbrukar eller säljer vid dyrt. Förhoppningsvis ser vi fortsatt prisnedgång på hembatterier (eller mer V2X bilar) så man kan räkna in investeringen i vettig tid. Dock saknas styrning av förbrukarna med denna lösning och man måste antingen ställa högre effekttopp eller behöver större batteri för att kompensera.
Jag har 25A säkringar, men köpte trots det en riktigt fungerande jordfelsbrytare (dvs ingen fuskvariant med mjukvara), samt riktig lastbalanserare som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)
Samt laddbox som levererar 22kW.
Men ja, jag laddar på nätterna på fast tid varje natt.
Men KAN börja styra anläggningen!
Är tyvärr bränd på beslutsfattares unikt korkade beslut avseende vårt elsystem. Dvs lika bra att vara beredd på nya kostnadsökningar.
Bra grejer kostar inte mycket idag
Gav 9.890 SEK med installation i somras. Laddboxkillarna var KANON!!!
Det är upp till nätägaren att utforma effektavgiften. Det finns ingen standard som det gör i Norge. Troligen kommer kaoset resultera i ett införande av ett standardförfarande men det är nog tidigast 2028-2029 eller så innan polletten trillat ned hos beslutsfattare.
Det kan man ju hoppas, men jag är långt ifrån övertygad om att det hjälper.
Hela poängen med effektavgifterna i nuvarande tappning verkar ju vara att påverka elanvändarnas beteende (vilket de väl kommer att göra i viss mån). Men kopplingen till faktisk kapacitetsbrist i elnätet (eller risk för sådan) förefaller att vara rätt svag. Där borde fokus ha legat. Känns som en förlorad möjlighet att åstadkomma något bra.
Effekttariffen kommer troligen/kanske endast kosta på dagtid så någon styrning mot det vid nattladdning behövs troligen inte. De tre varumärkena som ChatGPT gav ovan är de vanligare på hemmaladdare och är bra tips. Obs Perific lastbalansering är bättre än zaptecs/eease egna. Den ska reagera snabbare.
Vad är det för icke-fuskvarianter av lastbalansering och laddbox som du köpt av laddboxkillarna? Kan den styra faserna oberiende menar du, äkta dynamisk lastbalansering?
Anslutning från gata 325A —> elmätare hus med Perific äkta lastbalanserare som kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt) —> 3-faskabel till carport —> elskåp i carport, avsäkrat 325A med jordfelsbrytare —> separat äkta jordfelsbrytare typ B (dvs ingen fuskvariant med mjukvara) —> DEFA laddbox 22kW —> Styrning av laddning från bilen eller App till 23-06 (pga halv effektavgift dessa timmar)
Mitt paket stödjer även timpristaxa med koppling till Nordpool och ev kommande solpanel, men kör månadspris. Har för lite att vinna just NU med 15min-priser.
Men gott att ha förmågan om beslutsfattarna förstör vårt elsystem ännu mer…
Dvs lastbalanserare berättar för laddboxen vilka faser den ska belasta.
Det var deras jag hade till min Zaptec Go (de har bara bytt namn från Enegic till Perific sedan dess).
Kan i stort inte klaga på Perific då nät och servrar fungerar, men fungerade inte alls utan internet. Så ligger ens internetuppkoppling eller leverantörernas servrar nere så fungerar den inte.
Sedan om laddboxtillverkare öppnar upp för lokal styrning via lokala nätverket kan det möjligtvis förändras om Perific erbjuder den möjligheten då. Eller kanske redan kommit så långt?
Zaptec har iaf i de kontakter jag haft med deras support varit helt ointresserad av lokal styrning, tom deras egen effektbegränsare kommunicerar inte lokalt utan skickar signalen till Zaptecs server som sedan skickar den tillbaka till laddboxen.
Ja precis den var till dig, jag förstod visste inte hur jag svarade så det blev svar på ditt inlägg. Ok så Defa-laddaren kan alltså ladda asynkront tror jag det heter. Jag trodde knappt det fanns laddare som kunde det.
Nu blev jag nyfiken speciellt då det jag skrev ovan om Perific. Kommunicerar Perific lokalt med Defa boxen? Defas konsument information är undermålig, står att man kan balansera lokalt men står inte om man måste ha deras egen lastbalansera för det eller att Defa även tillåter 3:e parts utrustning.
Om det är så, viktigt steg framåt för Defa att tillåta lokal kommunikation med 3:e part och att Perific tagit bollen och fixat det.