Nytt begrepp för mig inom laddning. Enl mig är billaddning alltid synkron. Men du kanske menar det jag nyss skrev om?
Perific och DEFA ansluter till mitt wifi, och därigenom får de internet. Båda har app som funkar överallt. Utan internet borde du kunna styra från tfn, om du har wifi-täckning på tfn
Nja, det förutsätter att de inte behöver kommunicera via en server?
Ja. Ska testa vid tillfälle
Exakt som Olle säger. I Zaptecs fall så kommunicerar Perific via Zaptecs API som endast går över server. Spelar ingen roll att de är anslutna på samma lokala nätverk. Därför intressant att få veta om det är löst bättre hos andra kanske mer tillåtande laddboxtillverkare.
En av anledningarna varför jag plockat ner min Zaptec är upprepade server problem hos Zaptec under fjolåret. En gång är ingen gång, två ggr kan man leva med men när det började vara långt fler ggr tröt tålamodet. På det så hade vår ISP multipla problem med sitt backbone…
Fantastiskt så mycket och bra diskussion det blir i vårat fina forum.
Men en fråga från en som inte helt hänger med i tekniken. Kan någon/några tordas föreslå:
“Köp detta system med laddbox och lastbalansering!”?
Ska klara äkta lastbalansering samt solpaneler på ett vettigt sätt. ![]()
Önskade vore så lätt, roade mig här på morgonen men att titta på Easees hemsida och deras dokumentation. Summerar ihop deras påståenden. OBS är Easses uppgifter, ej testat av mig. Om någon har denna lösning får den gärna verifiera att det stämmer i verkligheten.
Det positiva: Easee med deras egen lastbalansera Equalizer ska klara av lokal kommunikation, elprisstyrning, effektstyrning om man har effekttariff och solelsladdning.
Det negativa: Finns det inte 6A över i en fas så slutar den ladda eller byter till 1-fas. Byter den till 1-fas så kan den inte själv byta tillbaka till 3-fas när det finns kapacitet igen utan man måste själv avsluta laddningen och påbörja den på nytt.
Så det var en av alla tillverkare.
Med reservation för att jag kan ha fel så tror jag inte att det är möjligt för någon AC-laddbox att åstadkomma olika strömstyrka på olika faser vid 3-fasladdning.
Vid AC-laddning så är det ombordladdaren i bilen, inte laddboxen, som styr strömstyrkan. Laddboxen kommunicerar via pulslängdskodning den maximala strömstyrkan som bilen får ladda med. Det finns, vad jag kan se, inget sätt för laddboxar att begära olika strömstyrka för de olika faserna.
Vet att Zappi V2 går bra ihop med solceller och alla sorters styrningar.
OK. Då kanske jag förstår det att laddboxen kan går från tre faser till en (när t ex solpanelerna ger mindre vid moln/framåt kvällen). Då får man lite högre strömstyrka men på en fas. Och gissar att det krävs en minsta strömstyrka för att laddning ska ske, stämmer det?
6 A är minimum.
Jag hade för mig att Zaptec Pro klarade det, därför jag trodde fler laddare också klarade det. Men kollat på Zaptecs hemsida nu och de har formulerat om sig tydligare någongång senaste åren. Nu nämner de bara fasbalansering i att den kan växla mellan 1-fas och 3-fas för att behålla iaf någon laddning om någon av faserna har mindre än 6A för laddning. Så jag tror du har helt rätt.
Jag fick från Laddboxkillarna att Zaptec Go 2 klarar att gå från tre faser till en (och åter till tre faser hoppas jag
).
Jo, det ska vara en av förbättringarna på Go 2 jämfört Go som inte klarade det automatiskt.
Här kan du kolla vad Perific lastbalanserare fixar
Genomgång av Perific appen
https://www.youtube.com/playlist?list=PLEEx_v1t_QwVoQs0Q9UtX6GWdQbzIP36y
Länk till Perific sida för status på utvecklade integrationer:
Kan tyvärr inte tolka informationen på Perifics hemsida och denna länk på annat sätt än att Perific är helt molnbaserat och går externa nätet hemma hos er ner så går laddarna i “offline mode” dvs ett förinställt default läge på max ampere den kan ladda, dvs aktiv lastbalansering/effektvakt upphör till nätet är uppe igen.
Är man ok med denna lösning så fungerar Perific bra. Under de åren jag hade det så upplevde jag inte problem hos Perific utan de problem som jag hade var som sagt Zaptecs egna servrar och isp strul.
Kan bekräfta att det laddar exakt så som du sa. Helt OK funktion enl mig
Nyfiken som man är testade jag efter installationen i somras.
Skulle aldrig våga ha sån funktion, kan gå riktigt illa om man inte är hemma och lastbalanseraren slås ut.
Vad skulle gå “riktigt illa”?
Huvudsäkringarna går?