Val av hemmaladdning

En eller flera huvudsäkringar går, kyl, frys, cirkulationspumpar dör och har man t.ex ved eller pelletspanna behöver nog ingen förklara vad som kan gå sönder om en cirkulationspump går sönder förutom att huset blir kallt.

Rätt sätt att göra tariffstyrningar och/eller lastbalanseringsr kopplade mot internet är att boxen går ner på lägsta effekt som standarden tillåter (6A) och kanske t.om på enfas och att tariffstyrnigen kopplas ifrån så bilen åtminstone laddas.

I min Zaptec Go så kunde man ställa in valfri offline ampere, jag gissar att det är så på många andra tillverkares boxar också.

Dock såg jag aldrig de gånger jag laddade och externa nätet gick ner att den gick ner till nivån utan fortsatte på samma ampere som var då nätet gick ner. Om det beror på för lång tid mellan polling eller att den inte fungerade korrekt vet jag inte.

Som jag skrev stryper Perific, i mitt fall till 6A.
Det minskar ju risken för att propprna ryker.
Förklara varför det vara dåligt?

Utan lastbalansering däremot vore det risk däremot.

Jag är nöjd med min hantering av hemmaladdning. Jag bor i villa med elelement, en luft-luft värmepump, solceller, Perific sensorer, Zaptec Go laddare och garage.
Mina krav är att alltid ska kunna koppla in laddkabeln när jag parkerat, att elen levereras säkert till garaget och att jag kan ladda på tider, som jag bestämmer själv.
För att uppnå detta ställer jag in i bilen när den ska laddas. Jag ställer in i Perific att den ska leverera 3-fas 12A till garaget och att Zaptec Go ska leverera 3-fas 8A till bilen. Det ger utrymme för att använda ett 400V elelement för att hålla garaget frostfritt.
Beroende på elpriset använder jag appen myHyundai för att ställa in mellan vilka tider bilen ska laddas t.ex från 00:00 till 06:00 eller om elen är dyr från 05:50 till 06:00.

Det har hänt lite sedan Vattenfalls reklam ” två hål i väggen ” på 90 talet . En stor nytta som dom flesta tog för givet utan att ägna något större intresse för .

1 gillning

Snart ”med en ID Buzz” och Laddboxkillarna på plats om några veckor. Tack alla för tips, råd och diskussioner! Ofta nyttigt att rådfråga i den här församlingen :grinning_face:.