Olika skäl naturligtvis. Billigare en anledning, roligare en annan , klimat ansvar ett tredje . Men om det är klimatansvar som är skälet , så borde väl energisnåla bilar vara mer efterfrågat . Man möter lite för många stora tunga Suvar med stora batterier med en person i bilen kan jag tycka . När jag var barn åkte vi 7 personer i en Saab 95 , och den var varken stor eller tung . Stor klimatskuld med stora batterier.
Jag måste kunna åka 80 mil utan att stanna så jag behöver jättestora batterier!! Skämt åsido, efter att ha åkt elbil i 5 år så tycker jag att vår Soul på 60+ kWh räcker gott och väl, skulle kunna tänka mig en EV3 standard range nästa gång. Även fossilbilar sökte jag effektiva lätta bilar, körde till Nordkap i en Opel Corsa med 50-60 hk och till Tyskland i en VW Polo med 57 hk, ingen av bilarna från denna sida 2000. Har en singelkompis som köper en VW Passat kombi bara för han gillar komforten.
Det låter som du har tänkt till miljömässigt . Jo jag vill kunna åka långt utan att stanna , och vill då åka bekvämt i större bil då jag är större själv . Men jag har inte utgett mig för att vara särskilt klimatsmart heller . Det kan bli lite skenheligt ibland med enorma elbilar . Men jag kör 3000 mil om året med mindre elbil , och resterande ca 500 milen med större ICE bil så det får väl duga . Ekonomi var en stor anledning till valet av elbil för mig .
Tror få väljer elbil för klimatnyttan, man går på det som är intressant och ekonomiskt. För många är en elbil som tjänstebil med förmånligt och då blir det elbil, några gillar tekniken och då blir eet elbil etc. Jag tror dock att intresset för klimat ökar när man skaffar elbil, jag har bättre koll på klimatpolitiken och forskningen idag än på tiden jag körde bensin.
Att jag kör elbil har mycket med förtroende att göra eftersom jag profilerat mig inom elbilar, knepigt att köpa hybrid eller bensin då, även om jag ibland skulle vilja
Däremot ser jag mig själv som bilintresserad och kan absolut uppskatta Paganis V12a i München nyligen, när man åker förbi en fullastad lastbil i uppförsbacke och hör V8an jobba och jag är 100% för att ta tillbaka V10an i F1. Men igen, ekonomi, jag har en premiumbil som är snabb och rolig, en M440i skulle varit en helt annan kostnad!
Jag är inne på min tredje EV dessförinnan gick vi igenom 6-7 hybrider valet att ha en EV som primär daily driver är bara av ren och skär bekvämlighet jag har alltid en “fulltankad” bil på uppfarten om vi skulle få för oss att dra till storstaden ett par dagar så är det bara att dra med minimal planering för idag kan man i princip ladda överallt med sitt kreditkort oberoende av vilken storstad vi drar till i Sverige eller på kontinenten
Jag har en Mk1 Golf Cabriolet som är primärt transportmedel under sommarhalvåret jag har en 6.75 liters V8 som nuförtiden är Italiensk medborgare I hangaren står tre Italienska Homologation Specials från 60 70 och 80-talet som brukas sparsamt men hårt på varma sommarvägar
Jag kommer aldrig så länge jag lever ge upp mina ICE två och fyrhjuliga kamrater det spelar ingen roll vad bensin kommer att kosta framöver för det finns inget bättre än mullret från en V8 eller raspet från en ordentlig trimmad 4 cylindrig uppe runt varvlimit eller en Ducati med torrkoppling på tomgång den tillfredsställelsen kan ingen EV ge
Kör EV av ren bekvämlighet har absolut ingen tanke på miljöaspekten…
Jo bekvämlighet i vardagen är en stor vinst även för mig . Förr fick jag tänka på att bilen skulle vara tankad inför arbetsveckan, då jag jobbar mycket och är rädd om den tiden som blir kvar med familjen . Då är det som du säger perfekt att bilen är tankad varje morgon . Att den går fort att för- värma eller kyla en annan bekvämlighet . Att dom är kvicka och roliga att köra en tredje . Kanske borde bilföretagen trycka lite mer på såna fördelar i marknadsföringen ? . Men igår åkte jag på däng av en Volvo 2,5 ft som ville hänga på och köra om , när jag körde om andra med full gas . I jobbet kör jag långt i sträck med en timma rast på mitten av arbetsdagen, så det har väl blivit en vana för mig .
Jag måste ha en bil och det billigaste alternativet för mig är en liten elbil. Min råkar ha ett batteri som räcker för mina 16 mil varje dag med enbart hemmaladdning. Jag kör inte omkring med onödig extra vikt med ett 32 kWh-batteri. Det är perfekt för min körning.
Oavsett så kan jag aldrig tänka mig en bensin/dieselbil om jag någon gång byter bil. Det finns inte på kartan efter 11 000 mil och 4 år i min helt underbara VW e-up från 2020.
Jag är ekonomiskt sinnad och skulle inte elbilen vars miljövänligare än fossilbil skulle jag köra omkring med en manuellt växlad fossilbil, för enkelhetens skull. Skulle hata det varje gång jag satt i bilkö, nu med elbil sitter jag i en tyst bil utan avgaser fastän trafiken kryper fram, skiter i dragläget och kör på adaptiv farthållare. Så elbil är så himla bekvämt men fortfarande ohemult dyrt. Bil generellt är dyrt och visst kan man leasa men då ska man ju vara säker på att man kan undvara de tusenlapparna i månaden, inte råka ut för räntehöjningar eller arbetslöshet. När svärfar ger upp körandet och lämnar tillbaka sin leasingbil funderar jag ändå på att eventuellt leasa en andrabil för att 1. Klara logistiken för 2 hemmaboende barn med körkort och en fru med egen firma som behöver bil 2. Prova vad nästa bil kan bli, för tyvärr kommer vi nog behöva bil såsom vi bor, annars skulle jag gärna prova bilpool. Eventuellt leasar jag en begagnad elbil tills jag lyckats sparka ut barnen till riktiga jobb eller universitetet.
Lite mindre belastning på miljön är tveklöst huvudskälet för min del. Egentligen det enda tungt vägande skälet med tanke på att ekonomin talar emot (jag har för kort årlig körsträcka för att kunna spara tillräckligt på drivmedelssidan) och jag ogillar den vildvuxna floran av betallösningar för laddning (även om det håller på att bli bättre nu när kortbetalning fungerar på allt fler ställen). Jag är beredd att betala lite extra för att förhoppningsvis skona klimat och miljö en aning (hade ingen bil alls när jag bodde i storstan där det finns bra kollektivtrafik).
Jag hade även kunnat se andra skäl än miljöaspekten om det hade funnits praktiska och ekonomiskt överkomliga elbilar i kombiutförande (helst inte SUV) med bra lastförmåga, bra räckvidd och minimalt med onödig elektronik. Till exempel något i still med en (lätt elektroniskt avskalad) elvariant av Skoda Octavia kombi eller motsvarande; ID.7 är några decimeter för lång för att passa i garaget.
Bilpool verkar så vettigt , men få är intresserade verkar det som . Jag hade en tanke på att välja en elektrisk skåpbil , och fråga om intresse fanns för att använda den på dagtid , på intilliggande firma som använder såna . Men det hade kanske blivit krångligt byråkratiskt ? . Min bil står ju bara där hela dagarna.
Jag är ett utmärkt exempel på en person som till vardags åker runt i en ganska stor elslukande monstersuv.
Och jag gör det för det är det absolut bästa alternativet för mig och min verksamhet.
Klimatet och miljönyttan worldwide är inget elbilismen behöver ha så mycket tankar på
Då vi är en piss i havet i den aspekten.
Men för närmiljön är vi faktiskt mycket bättre, speciellt då om man dagligen rullar runt i kungliga huvudstaden med typ en miljon andra bilar där bara fler och fler rullar på el.
Så varför bytte jag en ganska stor ID4 till en ännu större EV9 när jag mestadels rullar själv?
Jo för 20-22 helger om året lastar jag bilen absolut upp till taket med prylar och på det 2-3 cyklar bak för att åka och arrangera evenemang över hela sverige.
Alternativet till en stor bil är antingen en skåpbil eller ett släp.
Elbilen skapa dessutom en hållbar profil för ett företag i cykelbranchen.
Skåpbilar vet vi alla att de inte riktigt levererar ännu elektrifierade, men där ändå ID buzz tog ett stort steg och fler följer.
Och alternativet med släp är helt uteslutet då man ibland kör 150mil en långhelg och att göra det i 80 samt att ladda dubbelt så många gånger blir ohållbart.
Så EV9an är helt enkelt det absolut bästa markanden i alla hänseenden kan leverera just nu.
Har en snittförbrukning sedan ny på 21.9kwh/100km, och det på 4500mil så de är inte så blodigt törstiga över ett snitt.
Sen har vi det ständiga påståendet med ”klimatskuld” på stora batterier.
Det stora batteriet betyder att jag inte behöver en ICE bil stående på uppfarten för att använda när jag skall åka långt.
Jag behöver inte underhålla ytterligare en bil med alla möjliga sorters oljor och fylla den med bensin som skall transporteras på båtar och lastbilar från Mellanöstern tvärs över halva världen för att jag skall ut och köra bekvämt.
Så min klimatskuld är nog avbetald innan året är slut.
Finns flera anledningar till att jag gillar elbil. De är tystare. Miljömässigt släpper man ute mindre föroreningar i närområdet. Effekten som finns vid behov av acceleration, nu pratar jag inte om 300+ hästar och 2 sek 0-100 som jag tycker är dumheter i vardagsbilar. Körde MX-30 i ett år med 145 hästar och den var så mycket piggare än den diesel med mer hästar som vi hade som långfärdsbil samtidigt.
Slutligen ekonomin i driftkostnaden. Vi har solceller som vi skaffade långt innan första elbilen stod på uppfarten. Vid hemmaladdning så har vi på tex de tre senaste månaderna inte behövt betala fullt elpris en enda gång. Senaste månaden har vi bara laddat med solel. Så det medför också att vi “ökar” avkastningen på solcellerna genom att köra elbil då egen förbrukning av elen ger mer än att sälja.
Men även om vi behövt köpa all el, så hamnar vi lägre än milkostnaden för vår sista dieselbil. Men marginalerna har blivit betydligt mindre med nedgången på priset för fossila drivmedel. MX-30 jag nämnde tidigare “tjänade” vi på för vi sänkte dieselkostnaden mer än den kostade i leasing+el. Detta gäller givetvis hemmaladdning. Om vi laddat publikt 100% så hade milkostnaden för el legat högre nu.
” då är vi in piss i havet i den aspekten ”… …skit samma sa den lilla myran i den enorma myrstacken bland millioner andra myror . Vad spelar det för roll om lilla jag släpar och konkar och la ner arbetet . Snart följde dom andra hans exempel och mystacken dog ut …. Du får gärna ha en eldriven SL buss om du vill för min del , då du inte valt efter klimat nyttan . Bara man låter dom på landsbygden, där det inte är några problem med luftföroreningar i Sverige , välja andra bra alternativ efter behov . Annars blir det sken heligt tycker jag . Sen finns det ju många som har behov av en stor bil såklart , men släpper då ut lika mycket koldioxid som tant Agda på landet , med sin Toyota Yaris och 500 -1000 mil om året tror jag . Jag tror på klimatnyttan och tycker det är viktigt , men har inte valt efter klimatnytta i fösta hand jag heller , men nöjer mig med lite förbättringar på flera områden.
Tänkte först att jag kanske inte har nåt att tillföra i denna tråd eftersom jag fortfarande inte har någon elbil, men ser att det också handlar om klimatnytta och varför elbil istället för andra alternativ.
Jag bor på landet långt ifrån service och kollektivtrafik. De åren jag bodde i stad, så hade jag ingen bil, men med villa ute på landet så blev det en dieselbil under perioden då man klassade dieselbilar som miljövänliga.
Med mina 15 år med samma bil, så har jag totalt kört 7500 mil, men det är ingen ursäkt egentligen att behålla min bil tills den rasar ihop och skrotas.
Av flera skäl så kommer jag flytta ifrån min villa inom snar framtid och kanske inte flytta jättenära service och bra kollektivtrafik, men dock mindre krav på en bil av den anledningen.
Däremot vill jag kunna ha lyxen att antingen ha nåt litet sommarställe, eller ha råd att resa runt lite mera än jag kunnat göra nu med min ekonomi.
Har då till slut kommit fram till att en husbil/campingbil vore ett kanske bättre alternativ än att ha ett fast sommarställe, men vill av flera skäl då inte skaffa en husbil/campingbil som inte är helelektrisk och följer därför med intresse den utvecklingen. Tanken är också att den ska vara min enda bil framöver och att jag i övrigt tar mig till en busshållplats i närheten av min bostad, antingen till fots eller med en elcykel som jag också kan ha med på mina resor.
Jag ska vara ärlig att säga att mina val angående framtida fordon är i första hand inte av miljömässiga skäl, utan rent praktiskt och som jag tror även av ekonomiska skäl i längden för mig. Sedan försöker jag även tänka på miljön i andra fall, men för mig så är kanske största nyttan att äga bilen man har länge
Lika bra att citera innan du raderar.
Men just nu är svenska bilföraren en piss i havet rent utsläppsmässigt.
Oavsett drivmedel
Ett enda stort kolkraftverk, tex gigantiska Bełchatów i Polen släpper alltså ut över 3–4 gånger så mycket CO₂ som alla personbilar i Sverige tillsammans årligen.
Och då är det bara förbränningen av kolen som är redovisad i utsläppen.
Och varje elbil drar sitt strå till stacken och tvärt om vad du förmedlar så blir det bara fler och fler som hjälper till.
Men att försöka skuldsätta de som valt större bilar med stora batterier för att sen själv välja fossilt pga bekvämlighet är fan hyckleri i min bok iaf.
Trots att det finns 1.5miljarer bilar i välden och där många av dem är riktiga rishögar som inte uppfyller ett enda miljökrav så står bilismen ”bara” för typ 15% av de globala utsläppen.
Och med en ännu försvinnande liten del elbilar så uppskattas det att endast 0.5% av de globala utsläppen kommer från elbilar, räknar man med tillverkning av batterier är man uppe på knappa procenten…skulle då dessa vara fossila så skulle inte andelen för transportsektorn ens stiga till 16%
Den absolut största boven är det du sitter i till vardags…lastbilar, dessa borde bytas ut snabbare än vanliga bilar.
Men straffskatter på transporter och drivmedel är fel väg att gå för det slår inte på åkerinäringen utan på slutkund av produkterna ni fraktar.
Så rent skuldmässigt så bränner du förmodligen av mer utsläpp i veckan än vad vi med stora suvar gör om året.
Så lite balans kanske är på sin sida ändå.
För att elbilar är tekniskt och komponentmässigt överlägsna vanliga bilar.
Att dom är mer klimatvänliga är bara en bonus.
Leksaker kan man köra på bensin.
Det inlägget skulle jag inte ta bort för allt smör i Småland . Jag ser det precis tvärt om . Du skuldsätter dom som väljer laddhybrider mm , och verkar tycka att alla ska köra elbilar till 100 % för att du gör det själv . Jag skrev att du gärna får köra hur stora elbilar du vill . Allt är inte svart eller vitt här i världen . Lastbilar kan köras på biogas och HVO 100 , men jag förespråkar järnväg i första hand . Den jag kör tankas med 100 % biogas , med andra ord nära noll i koldioxidutsläpp. Men det är inte min förtjänst eller val , utan Företaget som har klimat ambitioner, precis som för många tjänste bilister med elbilar . Även personbilar kan köras på dessa bränslen . Jag skrev att jag inte utgett mig för att vara särskilt klimatvänlig i tidigare svar . Poängen var inte att skuldsätta utan att poängtera att det ena är inte bättre än det andra . Och jag ” Förmedlar ”att även andra förbättringar är bra förbättringar , och att det är det är det som är ” balansen ” . Inte bara om vi kör på endast el eller inte . Och du har nog rätt i att det finns större klimatbovar som behöver förändras i än snabbare takt .
Jag har inte skaffat min första elbil ännu (förhoppningsvis snart), men för mig är det så att jag nog tycker att förbränningsmotorns tid är förbi för kreti och pleti utan specialbehov. De är bullriga, varma och skitiga, och kräver mycket underhåll och fungerar dåligt i kyla.
Jag kör inte så mycket då jag jobbar hemifrån och fast jag numera bor på vischan är det oftast kortare sträckor (om även i 90 km/h), och det är inte en körstil som är lämplig för förbränningsmotorer, speciellt inte dieselmotorer med partikelfilter.
Bilen är den enda grejen jag har kvar att elektrifiera då röjsåg, motorsåg, snöslunga, gräsklippare, etc. alla är batteridrivna. Alla dessa är tillräckligt bra nu (i flera avseenden bättre), och personbilar likaså.
Solceller har jag också, för kuls skull, inte för att vara präktig eller tro att jag sparar pengar (jag har alltid varit medveten om att jag troligen aldrig kommer gå break-even på den anläggningen), så ju mer jag kan använda den energin istället för att den ska gå rakt ut och trängas på lokalnätet för en spottstyver desto bättre.
Av princip är jag emot att förbruka ändliga resurser och jag köper el från förnybara källor istället för att bränna olja.
Jag hoppas att det går att återvinna sällsynta metaller från elbilsbatterier eller att de kan få ett andra liv i andra tillämpningar.
Jag har inte facit, men tyckte inte det var vettigt att köpa en ny oljebrännare.
SUV har blivit skällsord. Jag har en bil med hög markfrigång för att jag bor på en väg som inte plogas och då kallas det SUV.
För mig är det klimatfrågan som är viktigt. Vi bor i ett utav världens rikaste länder. Ska vi då inte dra vårt strå till stacken utan skylla på alla andra släpper ut så mycket CO2. Nej så anser jag inte att vi kan/bör agera. Sedan att Sverige också bör påverka i andra internationella sammanhang för att minska klmatutsläppen, självklart.
Sedan är bilen tyst, kraften kommer direkt och man laddar hemma billigt. Mycket trevligt.