Varför åker vi elbil?

Det som väcker ha-begär för mig är tekniken, komforten, bekvämligheten med att ladda medan man är hemma eller arbetar. Bonus är mindre buller och utsläpp på vägarna. Det som saknas är att ladda lika snabbt som man tankade förr när man kör långt.

2 gillningar

Med dom milen du kör per år , så tycker jag inte att du behöver nån som helst ursäkt för att fortsätta köra en snål dieselbil. Vill man vara ytterligare lite miljövänlig, då kan man tanka Preems 50 % HVO diesel . Och vill man vara jätteduktig så kan man tanka Preem Svanen märkta 100 % HVO . Dom bygger ut anläggning med stor ökning av produktionen i denna stund . Räcker inte till alla i hela världen, men det behöver det ju inte göra heller . Det blir ju fler och fler elektrifierade fordon .

Jag har avvaktat elbil då de saknar de egenskaperna jag behöver - cab. Står i kö på en EV-Boxster men den kommer ju aldrig.
Hustrun byter jobb i höst och kommer köra 6k mil/år. Dvs läge för elbil. Hon väljer troligen mellan C40 och EQA/B.
Jag har kvar min Miata och E-klass (långfärd och vinterbil) så länge inga elbilar har det vi behöver. Beggad EQS eller Taycan kommer ersätta E-klass då de rasat ned i pris. Endast de är på nivå med vår E-klass.

2 gillningar

Mg Cyberster säljs väl nu? Inte så mycket sportbil kanske men cab :sunglasses:

Tack för input.
Vet men undviker Kinaprodukter och är svindyr.
Kommer bli värsta utslagningen av elmärken i Kina pga överetablering på deras marknad, drabbar även trad tillverkare. Reservdelar och service på ett litet märke långt bort?
Köper jag ny bil, blir det något väletablerat märke som kan ge underhåll och reservdelar på ett dygn.
Tyska o svenska familjebilar har vi haft drösvis av med god erfarenhet.
De bygger bilar för nordeuropeiskt klimat och krav. Krocksäkerhet mot vilt tex.

Och jag själv då ? . Jo i första hand ekonomiska skäl , i andra hand bekvämlighet och nöje i vardagen . Döva mitt höga klimat avtryck något känns också bra . Men vore jag bättre än tant Agda om jag bara körde elbilen 3000 mil per år ? . Nej det tror jag absolut inte , då en Toyota Yaris hybrid släpper ut ca 90 gr per kilometer 900 gr per mil . Räknar på 1kilo 500 mil och hon släpper ut 500 kg per år 5 ton på 10 år . På 10 år kör jag 30000 mil med elbil , efter det är det nog finito med den . Skulle jag välja större batteri om jag åkte långsträckor ofta ? . Ja absolut självklart skulle jag det , och stor bil om jag behövde det , men skulle då inte heller se mig som bättre än den som åker laddhybrid, med ett transportbehov som passar det valet . ” jag har inte tankat på 3 månader hörde jag från en Göteborgare ” . Men om man nu kör så mycket bil och långsträckt så är det ju mindre dåligt på el än bensin . Klimathjältar har inte bil alls , äter lite kött , köper närodlat , laga och sliter länge på sina kläder , shoppar inte på nätet med tillhörande transporter och tillbaka skickande , flyger aldrig mm . Men alla steg i rätt riktning för varje individ är ett bra steg . Så nu har jag sänkt från enormt klimatavtryck jämfört med Busch människor, till lite lägre . Tack vare elektrifieringen och förnybara bränslen blir vi lite mindre dåliga jämfört med Busch människan .

Det tar inte så lång tid att köra igen ens 9 ton, den siffran är dock en fantasisiffra på storskalig tillverkning, ju större fabriken är desto mindre släpper utsläpp per kWh.

Yaris släpper ut mer menar du ? 90 gr är ju den officiella förbruknings siffran . Mitt batteri är med största sannolikhet tillverkat i Kina , och då har nog AI rätt ? . Visa mig fakta på annat . Även med den siffran så vinner Agda med sin Yaris som förbrukar ca 0,4-0,5 . Dessutom har hon en bil med 5000 mil på mätaren efter 10 år med en kvarvarande livslängd på minst 10 år om hon är rädd om den . Själva bilen genererar ju utsläpp vid tillverkning också ca 9 ton det också verkar det som enligt AI . Om batterier klarar 20 år vet vi inte än . Synd att inte Northvolt lyckades , dom batterierna hade kanske kunnat ha lägre utsläpp .

Varför detta fokus på koldioxid och inte på all annan skräp och skit som vi förstör vår planet med?
Om man nu verkligen vill sluta förstöra planeten ska vi självfallet sluta skita ner den - varför bränner vi kol olja och gas och släpper ut massa sot farliga partiklar? Plaster och gifter sprids hej vilt ingen bryr sig tydligen. Men ändå fokuseras det på koldioxid bara.

1 gillning

Vi lastbilschaufför kör mycket återvinnings material av alla de slag inkl plast . Så det görs nog en del insatser där också , i Sverige i alla fall . I marknadsföring av elbilar verkar koldioxidutsläpp vara största fokus , och enligt forskarna ska väl global uppvärmning vara den mest akuta faran för människor och djur . Jag har en skärmdump på sparad karta med luftföroreningar över Europa som jag är osäker på om man får dela . Över Polen är kartan svart , och mörkt färgat över dom flesta grannländerna. I Skandinavien ljusa fina färger . Polacker behöver nog fler Elbilar och färre kolkaminer / kolkraftverk . Jag är som sagt var Ingen klimathjälte , och ingen miljöhjälte heller för den delen . Helt körd på grund av alla flygresor om inte annat . Men bra och intressant med miljöåtgärder , och var och hur det bäst förbättras . Inte vet jag om just jag tänker rätt ? Kanske är det viktigare att återställa våtmarker med en pöl i min trädgård , än att jag åker elbil till största del ? . Super bra att vi som kör mycket kör elbil , men alla gör ju inte det . Framtiden med batteri produktion i länder med låga utsläpp per KWT , Blir nog riktigt bra .

En annan reflektion på det du skriver är från mig , att om det inte är koldioxidutsläpp som är största problemet utan partiklar. Hur ser vi då på Norge som gör sig rika på att pumpa olja , samtidigt som dom elektrifierar sitt eget land . Dom och vi borde kanske ekonomiskt bidra till elektrifieringen i Polen , så dom får andas frisk luft .

Norge pumpar olja sålänge nån vill köpa. Dom har ju fått vara med och fylla i gapet från Ryssland.

Allt oljepumpande har ju delvis möjliggjort deras elektrifiering, att dom skulle sponsra Polen känns inte rimligt, där ska EU gå in istället.

Hur eller hur har Norge, och andra nordiska länder, klarat sig genom långsiktigt tänkande och relativt låg korruption.

1 gillning

Jo Norge är ju inte med i EU så det har du nog rätt i . Jag betalar gärna via skattsedeln och EU till Polen , det skulle kännas mer behjärtansvärt och bättre prioriterat på kort sikt än att jag själv åker Elbil . Nu kommer jag att fortsätta att åka elbil till jobbet ändå , men bidrar gärna till Dom också.

För mig var det pris i förhållande till prestanda som avgjorde. Över 300 hk och fyrhjulsdrift blir snabbt dyrt i en fossilbil, särskilt i drift (malusskatt och service). Nu skulle det vara väldigt svårt att gå tillbaka. Mitt körmönster är dessutom antingen korta lokala resor eller långresor till landställe/liknande och det är verkligen skönt att inte behöva ta hänsyn till kallstarter och korta körsträckor längre (jag tog med tidigare fossilbilar ibland omvägar vintertid för att få temperatur i motorn…).

2 gillningar

En liten reflektion kring partiklar. Det är sant att det i vissa områden där det går mkt biltrafik, speciellt i kallt väder där katalysatorn tar lång tid på sig att värmas upp och därmed fungera optimalt, där kan partiklar vara ett problem. Men generellt har regleringen för vägtrafiken kommit mycket långt för att reducera detta. Det är snarare sjöfarten, som kör på bränsle som innehåller minst 100ggr mer Svavel (källan till partiklar) och ofta trafikerar kustnära som bidrar till hälsoproblematiken hos människor med partiklar. Men klart att det är en bonus med elektrifieringen att även bli av med dessa ytterligare.

1 gillning

Fast elbilar är inte en lösning heller. Partiklar från däck är kvar och trafikbuller är inte heller hälsokost.

Kommer fortfarande på mig själv med att hålla andan när jag stannar vid postlådan på ”tomgång” och går bakom bilen tills jag kommer på att jag kör elbil. Samma sak när jag blir omkörd av en elbil som cyklist! När jag ser frun tyst åka iväg genom villaområdet blir jag nästan tårögd, det var detta man drömde om som liten, trodde bara bilarna skulle vara lite mer futuristiska!

1 gillning

Jag/Vi har elbil som andrabil för den är perfekt för kort pendling(64km t/r) till jobbet, roligt med omedelbar acceleration och har möjlighet att ladda med box hemma. Funkar även utmärkt för de där korta resorna när man skall handla eller köra barnen till träningen. Känner dock helt ärligt inget sug efter publik laddning, långresor och ruttplanering så det kommer nog ta ett tag innan förstabilen som då även är familjebilen blir en elbil istället för hybrid.

1 gillning

Krävs väl ingen ruttplanering i dag. Bara att svänga in på macken och ladda. :slight_smile: