Det tror jag du har helt rätt i , och frågor som faktiskt intresserar mig mer än själva bilarna . Jag tror det beror mycket på var man bor någonstans och vilket yrke man har hur man förhåller sig till omgivningen. Bor man i kommuner som Täby t.e.x. Så är det nog precis som du beskriver. Men i byn där jag bor så blir det lite tvärtom, att man nästan får ursäkta sig med att man pendlar långt och kör Elbil för ekonomins skull , när man pratar med grannarna. Samma på jobbet ingen status att köra Elbil bland mina kollegor. Börjar man prata klimat och miljö i dom sammanhangen , så får man nog snart flytta och byta jobb .
Ska man bry sig om vad andra tycker, blir livet väldigt begränsat. Bättre att göra de val man själv vill och om andra har synpunkter…förklara att deras åsikter respekteras av dig, och att de ska respektera dina.
Betydligt billigare än bränslebil per mil. Det är praktiskt sett fastpris på bilåkandet då den rörliga kostnaden.är löjligt låg.
Att kunna starta varje dag med maximal räckvidd.
Att kunna ha en snö/isfri och varm bil såväl hemma som vid jobbet och en sval bil sommartid.
Att kunna sitta och slappa se på film i en varm/sval bil när grabben tränar med full klimatanläggning igång under timmar. Tomgångskörningsförbudet gäller inte elbilar!
Omdelbar gasrespons, och bra accleration vilket har räddat mig från två möjliga olyckstillfällen de senaste 22.000 elbilsmilen.
Betydligt tystare än bränslebilar i samma prisklass vid motorvägsfart (3-6dB) och oerhört mycket tystare i stadstrafik.