Jag har länge funderat på varför inte räckvidd enligt WLTP ersätts med en mer relevant siffra. Visst, det är fortfarande en siffra som säger något om hur långt bilen går i jämförelse med andra bilar, men borde det inte på något sätt gå att mäta upp en mer realistisk räckvidd? Nu blir det nästan lite löjeväckande att kalla det “räckvidd”, när det är så långt ifrån verkligheten.
Amerikanska EPA räckvidds siffror verkar vara mycket närmare verkligheten tyvärr i Miles
Okej! Frågan är ju varför det inte pratas mer om EPA istället för WLTP här i Europa då…
alla borde ju vara angelägna om att kunna presentera en så realistisk siffra som möjligt. Och att omvandla från miles till km är ju inte raketforskning direkt, så det borde man ju enkelt kunna göra ![]()
Informationen om verklig räckvidd har nog nått ut till fler nu , även om dom flesta människor aldrig läser några biltidningar. Men lite galet är det ju att många har känt sig lurade . Läste för några år sedan en insändare som köpt en Mazda MX till pendling , som var väldigt missnöjd när har märkte att den inte klarade uppgiften på vinterhalvåret . Den fick tydligen gå under benämningen utflyktsbilen istället för vad den var tänkt till . En informationskampanj hos SVT Anslagstavlan , hade kanske räddat många från felköp . Men frågan är om ens dom har koll , för jag såg för några år sedan ett inslag på rapport där en familj hos bilhandlaren intervjuades . En Kvinna var spekulant på en Passat GTE som skulle gå att köra på el till hennes jobbpendling , på samma sträcka som bilens WLTP . Jo tjena tänkte jag det kan du ju drömma om . Om journalisten hade vetat så kunde han ju rättat / informerat henne menar jag . Men med den bilen kom hon ju dit hon skulle ändå , värre för mannen med Mazdan .
För att dom flesta elbilar som säljs i Europa inte säljs i USA
Gör en googling på tex KIA EV6 Hyundai Ionic 9 eller Ionic 5 (som säljs i EU och USA) EPA räckvidd och jämför med WLTP och någon som har en som vet hur verkligheten ser ut
Ja, då finns det ju ändå behov av att ta fram en bättre test, som ger ett mer realistiskt resultat kan jag tycka.
Ja, det är ju inte direkt sånt som gör att folk blir sugna på att skaffa elbil
Och det visar också att det verkligen behövs ett mer realistiskt test tycker jag.
Man skulle ju kunna använda sig av en liknade körcykel som EPA
WLTP körcykeln är ju ett skämt
Total tid 30 minuter
Total distans 23,25 km
Medelhastighet 46,5 km/h
Maxhastighet 131,3 km/h
Temperatur 23°C
På rullande landsväg innomhus med minimal friktion inga höjd förändringar ingen fartvind
Vem kör så…..
Ja exakt - väldigt orealistiska förhållanden. Borde inte vara så svårt att få till en betydligt bättre körcykel.
Vad är verklig räckvidd?
Merparten av mina dagliga körningar sker ganska väl under WLTP för bilen, och snittet på snart 2år och 8000mil ligger strax över.
WLTP är en siffra som är lika för alla.
Jag tror att det hade varit en fördel för Elbils försäljningen , om nya användare och spekulanter hade blivit mer positivt överraskade . Det låter nog inte så lockande när jag svarar någon som frågar , att jag kommer hälften av WLTP vid minusgrader . Det räcker gott för mina behov som jag använder den , men låter nog inte så lockande som sagt . Lura folk med glädje siffror ligger inte för mig .
Wltp är för att jämföra mellan olika modeller. Men jo en till siffra hade varit bra. Räckvidd i motorväg sommar/vinter. Det är ju 9 av 10 gånger då den verkliga räckvidden behövs.
De får ju olika funktioner. Wltp kan vara en siffra för den mest ekonomiska bilen likt l/mil för fossilbilar. Medans motorväg mer är för räckviddsångesten. Oftast är ju inte räckvidd på en elbil heller ett problem i vardagen.
Just det, WLTP fungerar bra för att jämföra olika elbilar mot varandra. Men det olyckliga är att “folk” (dvs. vi) använder det för att se hur långt vi kan åka med vår bil mellan tankningarna. Olyckligt att värdet är angett som kWh per 100 km. Det skulle ha kunnat anges som ett jämförelsevärde enbart. Jag är inte tillräckligt smart för att föreslå hur värdet genereras, något för SI att bita i kanske?
Menar du det..
Vad är WLTP för EV9 och vad kör du på och hur når du dom siffrorna
Intressant att höra
WLTP för min BUZZ är 420–460 km och det finns inte en sportmössa att jag kommer i närheten av det snarare 300-340 ärliga km och jag laddar alltid 100% när jag laddar hemma men så kör jag inte som en gammal tant…
För mig var WLTP inget jag funderade över när jag köpte BUZZ hade levt med en ID.3 som hade tror jag strax under 400km WLTP och max 300km IRL var det mer i BUZZ så bra då men det var inget som var en dealbreaker Nästa EV kommer nog ha max 300km WLTP men det är absolut inget problem Har hellre en intressant/rolig/körglad bil än en slätstruken som går 80-100mil på en laddning jag har inget behov av det och all tid i världen
Att dra ifrån 25 % från WLTP, då kommer man nog väldigt nära verkligheten med normal blandad körning?
Ja det tror jag skulle passa bättre sett över hela Europa . I Sverige totalt över hela året får man nog dra av lite till . 42 mil WLTP på Cupran och ca 30 mil sommar halvåret . Men är det 5-10 minusgrader så är det ju snarare 20 mil max . Åker hemifrån med 80 % och kommer hem med 20 % vid såna temperaturer efter 12 mils pendling . Med andra ord perfekt storlek på batteriet för mina behov .
Vill minnas att Esse och Gullin brukar säga dra av 30 % från WLTP så stämmer det bra?
Tänk på tiden när NEDC gällde, där kan vi snacka fantasisiffror i förbrukning. WLTP är bättre men såklart inte en fulländad metod, men den fungerar som jämförelse mellan fordon.
Stockholm - Ulricehamn - Stockholm på ett laddstopp vid hotellet igår natt (5-100%)… detta inkl 7+5h pausläge då bilen fick tjänstgöra som powerbank till dator och skärmar på helgens två cykeltävlingar, samt en kort stund även som regnskydd idag då stolsvärmen var mumma. ![]()
Hastighet enligt skyltar +5 isch…
Tiden på resan hem som visas på bilen är lite missvisande då den inkluderar ganska mycket stillastående under dagen då bilen flyttas och står på ”tomgång” som Kia kallar det
Ligger på 18-20kwh/100km för de dagliga körningarna mellan Stockholms kranskommuner, och 21,6 i snitt sedan ny, vilket totalt sett ger ca 460km räckvidd kontra Kias 505km.
Allt handlar om hur man kör vara.
På Cupran går det inte att räkna ut verklig räckvidd i teorin på det sättet . Bilen brukar visa en förbrukning på 2,3 KWT per mil vid typ 7 minusgrader. efter mina tolv mils pendling. Det skulle ge en räckvidd på 25 mil under dom omständigheterna. Men så långt kommer jag nog inte .