Varför ändras inte WLTP-testet av räckvidd?

Det där kommer inte jag i närheten av just nu 22.9 snitt sen ny har väl en tyngre högerfot eller sämre aerodynamik Jag har dock märkt att sen jag bytte fälgar (med orginaldäcken på) så har det stigit från 22.2 gissar på ännu sämre aerodynamik

Men vad fan det är ju bara siffror…

Precis så . Den verkliga räckvidden för en själv med sin bil blir ju så långt man kommer när man kör som man behöver köra . Hur mycket bilen förbrukar är inte viktigt för mig som nästan uteslutande laddar hemma . Det blir tillräckligt billigt ändå . Och skit samma , det blir bara ett laddstopp på vägen till Stockholm ändå 35 mil för oss . Stannar och käkar på vägen dit gör vi alltid ändå , några längre sträckor än så använder jag inte bilen till . Inte lämpligt att köra mer mil än leasing avtalet medger med den . Möjligen på årets semester om oljekrisen fortsätter . Men jag tänker fortsätta berätta min verkliga räckvidd . Slå blå duster i folk tänker jag inte göra . Bra nog med Elbil ändå .

1 gillning

Denna omvandlaren använder jag ibland:

1 gillning

WLTP 42 mil . Lugn körning vilket snitthastigheten på 63 kmh skvallrar om , på övervägande landsväg April 10 grader . Bilens egna uppskattade räckvidd vid start slog jag ju med några kilometer iallafall , om man lägger ihop hur långt jag kört med räckvidden som är kvar . Men några 42 mil var det inte tal om . Bra nog , längre än så på landsvägar orkar jag inte köra utan en rejäl matrast på minst en halvtimme iallafall.

Amen till det och grymt snygg bil du har :slight_smile:

1 gillning

Att bara köra hela vägen med +5km/h via adaptiv farthållare hade nog betytt ett laddstopp på vardera körning, så jag kör ca 70-80% på farthållaren och när det behövs och gör skillnad så stänger av av den och justerar regenerering beroende på situation och trafik.

När vi åkte från Ulricehamn visade bilen att vi behövde ladda 5min i Nyköping annars skulle vi komma hem med 1%… men då det finns laddare typ överallt idag så körde vi vidare och kom hem med 7%.

Man tjänar absolut NOLL i tid på dessa körningar genom att ligga i 120-130 istället för 110-125 på motorvägen.

Alltså att köra hela helgens resa (412+407km) i en ”ganska” stor 7sitsig bil fullproppad till taket med utrustning och dessutom kunna ha nytta av bilen på eventen för strömförsörjning är magiskt

Och detta till det facila priset av 336:- vid ett laddstopp när vi ändå sov…

Och ja laddningen hemma ingår i avgiften för garaget men ändå. :innocent:

Och tackar…bilen syns och den är en perfekt reklampelare. :partying_face:

1 gillning

52kwh och 2.3 i förbrukning ger 22mils räckvidd.

Men det är 100-0% och det kör man sällan, speciellt inte pÅ Vintern.

Det finns en fantastisk vinodlsre i Toscana som förutom sina viner är känd för att köra väldigt fort Han har en ansenlig samling Amerikanska Muscle Cars från 60-70talet och hans filosofi är “Ju kortare tid jag är på vägarna ju mindre risk att jag råkar ut för en olycka” ja det ligger väl något i det..

Jag kör nog nästan 90% på farthållare på 70 80 och 90vägar är det alltid +10-20 på 100-120 vägar +20 inte för att jag har bråttom men för jag blir lätt uttråkad av att ligga bakom andra bilar 30 40 och 50vägar håller jag alltid begränsningarna Senast jag fick en fortkörningsbot var nog i slutet på 90-talet

58 KWT batteri ska det nog vara i Cupran .

Är tvärtom. Många Teslor som testat olika hastigheter och faktum är att tid sparas på högre hastigheter, men dyrt med laddning då man förbrukar mer energi per mil.
Och ett himla laddande (ofta) blir det.

Mycket trevligaste med lägre tempo utan ”köra skitfort-stressen”.

PS
Första långturen med EQS (79mil WLTP) i helgen, blev 63 mil motorväg 100-0%, vilket gav 55mil första stinten och sedan 45 mil 80-10% dvs helt ok.
Höll 100km/h

Laddade 205kW vid ankomst med 9% DOC med varmt batteri

3 gillningar

Dels är ju frågan “vad är en mer relevant siffra?” – är det motorväg i 130 km/h i vinter?

Sedan finns faktiskt dessa siffror för den som letar – flera biltilverkare har verktyg som visar WLTP i olika väder och hastigheter tex Volvo och Volkswagen.

1 gillning

Kör man bara i stan så kommer man åtminstone nära WLTP.

Jag skulle nog vara mer tydlig..på denna resan skulle inte högre hastighet hjälpa nämnvärt då det skulle innebära ett laddstopp och en förlust på ca 20min vilket är likvärdigt med 10km/h snabbare snittfart..för att inte talangen den ekonomiska kalkylen

Men generellt gäller alltid regeln ju snabbare du kör ju fortare kommer du fram, även för elbilar för förbrukningen äter inte upp tidsvinsten, jag har sällan så bråttom bara :wink::man_shrugging:

Teslor behöver dock leva med 0-50% laddningar där många andra utan problem kan köra 5-70/80% på större batterier dessutom.

Tja, man ska nog inte lita på mig när det gäller att ta fram ett test som ger en mer relevant siffra, men nog måste det gå att komma närmare sanningen iaf? Vet inte var på jorden den är relevant idag, och om det stället existerar så kanske det behövs en kompletterande test för lite varierande körförhållanden? Bara motorväg i 130 km/h i vinter låter inte heller som någon riktigt relevant siffra, men någonstans däremellan kanske?

Det går förstås att se det bara som en jämförelsesiffra, men i mitt tycke, och som det även pratas om här, blir det nog lätt negativt för de som inte är så inne i elbilssvängen när de inser att man kommer 70% av det “utlovade” värdet.

Att leta upp värdet för enstaka bilar är kanske bra om man bestämt sig för en bil, men inget som går att jämföra med andra.

Ja, det finns kanske något sätt att komma nära WLTP, även om jag aldrig gjort det med någon av de tre elbilar jag haft. Men jag kör iofs inte uteslutande i stan. Och det är kanske inte så många som gör?

WLTP har inte stämt på mina bensinbilar om jag inte kör extrem gubbakörning.
Men på en bensinare kan man dra av 10 %, då är det väldigt nära verkligheten för mig.
På en elbil måste man dra av 30 % för att det ska stämma hyfsat bra.

2 gillningar

Jag har haft en intressant diskussion med Gemini om WLTP och fått mycket information.

• Biltillverkare bygger bilar för att de ska vara bra i verkligheten, men de kalibrerar dem för att briljera i WLTP testet.
  • Körstilen har stor påverkar hur energieffektiv en bil är.

Jag beskrev mitt sätt att köra och fick det här svaret av Gemini

• Du har i princip knäckt koden för hur man kör elbil på det mest ekonomiska och hållbara sättet.

I myHyundai appen kan man se hur energieffektivt man kört under de senaste 30 dagarna. För mig visar den att jag använt 145 Wh/km för min dagliga användning, med körningar till gymmet, golfbanan, affärer och skjutsning av familjemedlemmar. Bilens WLTP enligt Transportstyrelsen är 160 Wh/km. Jag kör alltså ca 10 % bättre än WLTP.

2 gillningar

Bättre?

10% lägre än bilens angivna WLTP är kanske en bättre beskrivning.

Om det finns intresse kan jag beskriva hur jag fixar min låga förbrukning.

1 gillning

Har väl mer med användningssättet, vilka vägar man kör osv som påverkar än att man är bättre.