Kör du 70 km/h rakt fram i någorlunda milt klimat så slår du ofta WLTP ![]()
Som med en bensinare då.
Japp det är ju samma cykel ![]()
Okej, det var mer än jag visste, och kanske många med mig
Jag kör så sällan 70 km/h rakt fram en hel laddning… och jag bor i Sverige… ![]()
Men, WLTP är ändå ett bra mått tycker du? Om man inte bara ser till hur man själv använder det, utan att det även är något även för alla andra där ute.
Inget behov av att ha ett annat värde som speglar en mer varierad körning?
Det stora problemet är nog vintern. Det hade varit bra med en vinter-WLTP.
Det kommer med EURO 7. Temperatur på -7c.
Sen är det upp till tillverkaren att gå ut med denna siffran eller ej.
En massa siffror som inte går ihop . Förbuknings siffran på Cupra Born uppges till 1,55 KWT per mil . Och det är det ju inte så vårt att komma ner i . Men 1,55 x 42 mil blir 65 KWT och batteriet är på 58 KWT där en del av det är kvar som buffert efter att bilen visar noll % . Ska man komma 42 mil i Cupran till noll % behöver jag komma ner i ca 1,3 KWT per mil . Det går ibland om jag startar på höglandet med destination Jönköping. Värre hemåt . Bättre att uppge en räckvidd på ca 32-34 mil någonstans då , så att ointresserad eller oinsatt inte känner sig lurad . Alla bilförsäljare är ju inte så ärliga heller.
Förbrukningen i kWh/100km är inkluderat laddförlusterna antingen i AC-laddaren aka likriktaren, eller värmeförlusterna vid DC-laddning.
Räckvidden är inte påverkad av laddförluster. Därför överensstämmer inte siffrorna rakt av när du dividerar räckvidd/energiinnehåll i batteriet.
Ok . Inte kommer man 42 mil med normal körning iallafall . 1,3 KWT per mil så kommer jag 42 mil . Men då behöver det vara väldigt gynnsam topografi , och låg medelhastighet . Det stämmer betydligt bättre med vad Volvo uppgav för räckvidd på Lastbilen med vagn , med denna byggnationen olastad / lättare last . Tur det annars skulle nog Åkarna bli arga på Volvo .
Se där, då kanske du åker förbi mig i Nässjö då… ![]()
Samma när jag åker mot Vetlanda - i princip gratis dit, kostar skjortan hem ![]()
= Uppgiven räckvidd enligt WLTP förblir lika missvisande.
Ladda och kör bara , och stanna och ladda när det behövs .