Varför eller varför inte Tesla?

Hej alla Glada (och kanske ledsna) elbilsintressenter!

Jag har länge funderat på en sak, gällande teslas vara eller icke vara.

Kan vi dela med oss av för och nackdelar av varför man bör/inte bör ha en Tesla eller varför inte andra märken?

Politik, åsikter om bolag/huvudmän/ursprungsland håller vi här ifrån, utan vi diskuterar faktiska för/nackdelar med märket/modellerna.

Jag kan börja;

Jag som arbetar från bilen med väldigt mycket grejer i bilen, kan inte ha en sedan utan behöver en kombi med stort bagage, därför passar inte Tesla mig. Att Tesla har ett stort och utbrett laddnätverk betyder fördelar, men många stationer är öppna nu för andra märken (även om laddluckan sitter på fel ställe på många andra märken)

Jag har därför valt en VW ID.7 Tourer GTX - en bil som för mig har det jag vill ha, komfort, utrymme, bra räckvidd.

Vad är era åsikter om modeller? Varför har ni valt er modell?

1 gillning

Kollade du på Model Y, den lastar ju mycket om nån bil…

Formen på Model Y är bekymret, jag behöver ett kubiskt bagageutrymme pga verktygsskåp. (i likhet med de skåp Polisen har i sina bilar)

1 gillning

Kanske Skoda Enyaq kan vara ett bra alternativ. Den har också ett bra bagageutrymme.

Enda riktiga fördelen som Tesla har kvar idag är att deras mjukvara är bäst. Annars är de rätt omkörda på det mesta.

1 gillning

Jag håller med om att det inte finns många fördelar kvar heller. Deras mjukvara är bra, men till exempel Polestar 4 tycker jag är bättre och tydligare. Förbrukningen är bra, men på bekostnad av designen enligt mig. Utrymmena är bra, men inte speciellt mycket bättre än andra.

Hade Model Y haft 360-kamera, head up display, förardisplay med karta, riktiga spakar vid ratten, parkeringssensorer och en väl fungerande adaptiv farthållare med radar hade jag absolut övervägt nya Model Y. Men som den är nu faller den tyvärr bort oavsett pris (och oavsett VD).

2 gillningar

Intressant svar!

Jag har själv aldrig kört en Tesla så har ingen erfarenhet av vad som funkar och bara är en udda ersättare.

Men blinkersspak, radar och parkeringssensorer är något som behövs, även om man kör runt med all beräkningskraft OpenAI har

Kul att du är nöjd med din VW :slight_smile:

Jag köpte Tesla pga dessa anledningar:

1. Statusgrej (ja, en gång i tiden höjde faktiskt folk på ögonbrynen åt Teslor :slight_smile: Det va tider!)
  2. Snyggt/Design
  3. Avskalad cockpit utan fysiska reglage
  4. Ruttplanering/laddning

Testat många modeller genom åren. Idag hade jag prioriterat punkt 2-4 samt förbrukning tror jag. Och ventilerade säten!

Andra har idag kommit ifatt Tesla. Tesla rostar och har dåliga “bilkvaliteter” i min bok, tex ergonomi och premiumkänsla. Samt p-sensorer, vindrutetorkare och körsystem som funkar dåligt går fetbort.
Men Tesla 3 är kanon att ratta och batteri/laddning är toppklass.

I mina ögon är Tesla något av ett mästerverk ur ett strikt tekniskt perspektiv med hög energieffektivitet, bra paketering och smidigt användande.

Så vilken Tesla har jag då valt? Ingen Tesla alls! Det beror inte på min syn på Elon eller kollektivavtal, utan helt enkelt på att Tesla inte har någon modell som tilltalar mig. 3’an går bort eftersom det är en sedan och jag behöver kunna lasta på höjden ibland, Model Y är nästan onödigt stor och skulle absolut passa men faller bort på buller, den tråkiga inredningen och designen, varför köpa en ful bil? Den enda som tilltalar är S men den är onödigt stor och dyr, skulle jag köpa en så skulle det bli en begagnad och då kommer genast oron för dyra reparationer.

1 gillning

Teslas infotainment är trevligt och enkelt att använda, dessutom är det inbyggda serviceläget helt fantastiskt, särskilt tillsammans med Teslas verkstadsmanual som man tillhandahåller via hemsidan. Vilken annan tillverkare gör så?!

Den största nackdelen jag ser är Teslas lack och rostskydd som tyvärr är under all kritik. Lacksläpp och rostbildning i hjulhus, lacksläpp i kanter mellan stötfångare och bakskärmar och naturligtvis stenskottsblästring på trösklar och bakdörr/bakskärm, särskilt på m3. Den som köper en svart m3 är vågad eller ovetandes.

Det finns för- och nackdelar med alla bilar, men dessa två är de som jag fastnat vid efter att ha jobbat med elbilar de senaste fyra åren.

1 gillning

Jag har en Tesla Model Y på grund av enbart två anledningar - tekniken och ekosystemet är roligt att vara en del av - och då menar teknik som går att ta på - mobilintegrationen, infortaimentsystemet, tredjepartstillbehör så som S3XY-prylarna samt att den är en laståsna utan dess like. På plussidan ligger också 4 års garanti och mobile service.

Men i alla andra sammanhang så som komfort, körglädje, bilrelaterad teknik så som sensorer (parkering och regn), frihet från skärm vid körning men också utseende (Gamla model Y som jag har tycker jag är ganska ful i fronten - särskilt i svart som jag valde) ligger på minussidan.

Till det skulle jag aldrig köpa en bil privat från ett företag som inte följer ARNs alla utslag.

Historiskt sett har det också varit en frihet att bara skicka iväg hustru och barn i bilen vetandes att det inte kommer bli några samtal vid laddning (ja förutom den gången då de försökta ladda vid en full gammal Tesla-station via CCS-kontakten när annan bil var inkopplad på Teslas gamla kontakt).

Men numera så har jag båda bilarna Autochargade via Circle K så lika enkelt att bara be dem stanna där.

2 gillningar

Jag har en MS radar och en MY kamera. Har ägt VW Mulivan med radar och kört en mängd bilar med radar. Jag tycker MY är överlägset mjuk i sin körning och jag har aldrig behövt rycka in vid snabbt uppbyggda motorvägsköer. Vad är det för en gammal sanning att det är bättre med radar?

Vad gäller regnsensor så har jag aldrig använt en som fungerar i alla lägen, jag kör nästan alltid manuellt. Bara när det är ymnigt regn vid låga hastigheter väljer jag automatiskt läge och då tycker jag inte Tesla MY är sämre än någon annan bil jag kört. Använder S3XY Commander.

Lacken på MY är verkligen inte bra, däremot är den betydligt bättre på MS.

Jag har parkeringssensorer på MS och har haft det på ett par av mina senaste bilar. MY gör det precis lika bra. Jag använder och har alltid använt sensorerna som ett stöd och inte som den enda informationskällan.

Jag valde Tesla för de leder teknikutvecklingen mot alla dinosaurier i gamla bilvärlden. Det finns många bilar som är just bra bilar men en Tesla är mer än så. Är man inte teknikintresserad så kan en Tesla vara ett felköp. Även om man gjort det enkelt att använda bilen så behöver man läsa release notes och andra dokument för att veta vilka funktioner som finns och hela tiden läggs till. Det finns två saker jag saknar idag, möjligheten att samtala med Grok när jag kör och funderar på något som jag skulle vilja bolla med någon samt FSD Supervised.

1 gillning

Hör ofta att det pratas om s3xy-grejer ihop med Tesla, varför använder man det om bilen är bra från början? Aldrig fått nåt bra svar på det.

Bra och formellt svar, med både för och nackdelar ut ditt perspektiv (och mediaperson)

Det jag märkt med en del ägare (oavsett märke) är att man målar ofta upp en bil till skyarna utan att prata om mindre bra grejer. Men Peter skriver om båda saker, särskilt biten med att inte köpa en Tesla privat, även om du själv har.

1 gillning

Det är ju det den inte är - i alla fall inte på det vi behöver använda S3XY till :slight_smile:

Tex:

Men primärt har de ju funktioner som gör användandet lite extra trevligt - det är ju inte så att min Tesla är dålig utan sin nya LED-strip men den gör det lite extra trevligt.

Min främsta anledning till att jag skaffade S3XY commander är för att jag med den slipper hastighetsvarningen som numera finns på alla bilar som säljs nya inom EU. Det är lätt värt 1500:- att slippa höra påminnelsen att jag ska stänga av hastighetsvarningen :winking_face_with_tongue:. Mig veterligen finns det inte något tillbehör till andra bilmärken som erbjuder detta. Isåfall, ytterligare en fördel med att köpa/äga Tesla.

1 gillning

Renault har en programmerbar knapp där man kan lägga in att stänga av ljudet för hastighetsvarning och konfiguration av de andra säkerhetssystem m.m också, som man aktiverar med 2 tryck på knappen. Detta ingår som standard :slight_smile:

1 gillning

Har du kollat någon annan eller vild gissning? För Bimmercode listar det som en feature till BMW bland annat :man_shrugging:

1 gillning

Och på flera VW kan man kustomisera funktioner och beteetnden med en vanlig OBD-dongel.

Har man tumme med sin Volkswagen service tech så stänger hon av hastighetsvarningen permanent helt gratis

2 gillningar