Varför eller varför inte Tesla?

Jo, men då måste du väl trycka vid varje ny körning?

Nej, gissade inte! Men jag vet nu att jag inte visste att det fanns till BMW. Isåfall ingen fördel mot BMW.

Så är det på i princip alla bilar - men S3XY gör det automatiskt när du startar Teslan. Annars är det bara att trycka en gång på skärmen för att stänga av det.

1 gillning

Kan du stänga hastighetsvarningen permanent med en vanlig ODB läsare menar du?

Två lätta tryck på en knapp då man stiger in i bilen är enligt mig värt de 1500kr det kostar att köpa till en enda avstängd konfiguration/funktion varje gång man stiger in i bilen.
Hur många andra saker måste man in i via skärmen på en tesla som man måste köpa till som S3XY tillbehör om man vi slippa det?

Fördelen med Renault är att du konfar alla inställningar du vill ha med dessa två tryck. Mig veterligen så har inte de flesta bilar den möjligheten, utan där är väl renault ganska unika tror jag, men kan ha fel!

1 gillning

Om jag fattat det rätt så kommer BMW med sin nueu klasse med ett liknande tillvägagångssätt, där man konfigurerar en personlig inställning för föraren med allehanda inställningar och där man med ett knapptryck, eller att han säger ok aktiverar detta då man stiger in i bilen och startar den. Ett ytterligare softikerat sätt att använda Renault’s speciella knapp.

Låter lite besvärligt det där . Jag låser upp bilen sätter mig , lägger i drive och kör . Inget tryckande på skärm eller rattknappar . Skjutsade en farbror hem från en dikeskörning i förra veckan . Jag frågade om inte bilen hade lane assist , men det hade han stängt av sa han . Så det verkar gå att stänga av lite för mycket också .

1 gillning

Du behöver bara trycka en gång på hastighetssymbolen iofs.

Att det går att konfigurera alla funktioner på en knapp är rätt unikt faktiskt - däremot har nästan alla bilar möjlighet att stänga av just fartvarningen genom att hålla inne eller trycka på en knapp.

Det aktiveras så fort du sätter på bilen men däremot måste du bekräfta att du vill göra det varje gång om du har med saker som kräver bekräftelse - dvs linjehållaren, fartvarnaren och ögonkollen (samt Sportläge i BMWs fall)

Aha jag tolkade att det räckte med ett godkännande för allt. Då kommer detta säkert också vissa tycka är ett jobbigt förfarande. Undrar om man tolkar regelverk olika vad som gäller regler i hur man får stänga av säkerhetsfunktionerna i bilarna. På ett sätt är det ju ganska dumt att behöva stänga av säkerhetsfunktioner i bilarna för att man irriteras av de pga olika skäl. Just detta med ett enerverande pling varje gång man kör 1km/h för fort borde man löst på ett bättre sätt från början. linjeassistenter och andra funktioner som i vissa fall stängs av för att de beter sig konstigt är ytterligare så dumt. Tillsvidare gillar jag nog Renault’s lösning bäst eftersom allt sitter i en knapp i hur jag vill bilen ska bete sig.
Fast i BMW kan du säkert ställa om betydligt mera saker än i Renault. Kan förstås låta kul om man passerar en BMW-ägare som högt och tydligt utropar OK, OK, OK, OK och avslutar med ett SUCK :slight_smile:

Tänk vad bra det vore om man som standard bara fick varning visuellt när det gällde 1-5km/h för fort och ljudligt om man översteg 5km/h. Då skulle troligen alla dessa specialknappar och S3XY funktioner inte behövt finnas i bilarna… Fast då skulle ju Tesla gå miste om en del tillbehörspengar förstås :money_mouth_face:

Såg att jag lagt in en skrattgubbe, istället för gilla på ditt inlägg. Det var ju inte meningen. Gick inte att ändra i efterhand av någon anledning. Det är absolut inget att skratta åt ifall det händer olyckor när förare kanske tror de har hjälp av säkerhetssystemen och är kanske invaggade i ett tryggt läge, men kanske råkat stänga av det i nån situation.

Ja ett godkännande för allt – men varje gång du kör iväg, precis som Renaults dubbeltryck.

1 gillning

Inte Tesla som får de pengarna. Men jag håller med fartvarnaren borde vara mer dynamisk i regelverket – den är ju viktig på 30-50-väg men helt irrelevant på högre hastigheter.

1 gillning

Jag förstår, hänt mig också. Nä han skrattade inte , för det var ett ganska djupt dike / slänt , och han var chockad och hade ont lite här och där . Han körde en leasad kinesisk elbil , så han hade kanske fog för att stänga av lane assist ?? Inte vet jag , jag frågade inte varför . Men jag körde honom tre mil så vi pratade lite om händelsen .

1 gillning

På min Kia EV6 håller jag in volymknappen på ratten i 3 sekunder och sedan är den tyst, enkelt och gratis. Andra tillverkare har löst det på andra sätt som är lika enkla.

Handen på hjärtat, stänger du av varningen varje gång du sätter dig i bilen för att köra iväg eller gör du det när första varningen kommer?

Innan jag skaffade S3XY commander som alltså stänger av varningen automatiskt vid varje påbörjad körning (som ett virtuellt finger), så blev varningen en påminnelse att jag skulle stänga av varningen. Vilket göres utan någon fördröjning genom att trycka på skärmens visuella hastighetsskyltar för rådande hastighetsgräns.

Det går automagiskt nuförtiden. :slight_smile:

1 gillning

Samma här – jag har ett tryck på en genväg i mittkonsollen på Audin.

Teslan är lyckligtvis inte behäft med det kravet då den är från 2023.

Tycker det faktiskt är obegripligt att man kan stänga av denna funktion så lätt om nu lagstiftarna vill ha den funktionen…tur att man har en 2023