En död i brinnande Tesla utanför Falköping
. Dom vet inte än om själva olyckan eller branden var dödsorsaken , men någon Elbil som inte har riktiga dörrhandtag kommer jag aldrig sätta mig i . Audi hann tydligen stoppa elektronik tramset med handtag i sin nya Q9 läste jag också
.
NEEEEJ, lider med familen.
En av orsakerna till att jag inte vill ha bilar med släta handtag, tex Kia.
Min Merca har åtminstone en “fyrkant med hål i”, så man får bra grepp. Men trad. handtag i hustruns C40 är överlägsna.
Så hemskt
när jag såg rubriken tänkte jag direkt på elektroniska dörrar som inte öppnas under brand. Tesla, speciellt i äldre modeller, har horribel design med den mekaniska öppningen. De har fått stor kritik av myndigheter, något som de också försökt mörklägga. Jag hoppas verkligen inte att detta var ännu ett fall där det elektroniska låset gav upp och han inte fick upp dörren…
Nu vet vi inte om det var ett problem i just detta fall ännu.
Men hursomhur så hakar USA också på Kina med att kolla på nya regler för dörrhandtag: NHTSA Is Looking Into New Regulations Around Door Handle Safety
Nu väntar vi på Europa/Japan/Korea så vi kan få slippa moderna skithandtag.
Vet inte alla detaljer i detta fallet och varför förare eller annan inte kunde öppna innan ambulansen var på plats och då lyckades öppna. Men så oerhört tragisk olycka!
Sedan detta med att förlita sig på elektriska dörrhantag och jaga lite motstånd, eller “snyggare” design m.m som man ofta får höra är orsaken. Det är katastrof att man inte för länge sedan har förbjudit detta. Tesla har ju länge kritiserats tidigare för sin öppningsfälla i baksätet. Tror @Esse fick hålla på länge på sin Tesla med att först skära bort tyg som täckte en lucka, som också var svårt att sprätta lös, innan han nådde en liten tamp som fungerade som mekanisk dörröppnare.
Sånt ska bara förbjudas redan när bilen konstrueras. Bra att det händer nåt äntligen med lagkrav på dörrhantagen. Inte säker jag gillar de lösningar som har redundanta elsystem för att som man säger alltid kunna öppna dörrarna heller. Vad är det för fel med de gamla hederliga handtagen som är lätta att grabba tag i invändigt och utvändigt. Så himla mycket kan det väl inte göra på luftmotståndet och utseende eller kostnad för den delen, till nackdel då för säkerheten.
Skillnaden är dock att Kias handtag, både på utsidan och insidan är mekaniska och inte en spak som styr elektronik som i sin tur öppnar dörren. Men det hade varit ännu bättre om de inte var infällda
Läste på SVT att föraren var utdragen ur bilen när räddningstjänsten kom till platsen , så öppningen av handtagen måste väl ha funkat då ? . Ifrån förarsätet finns ju mekanisk nödöppning i många Teslor , svår använt för dom i baksätet i en del . Man ska ha mycket tur att det ska finnas någon i närheten inom några sekunder ( snabbt brandförlopp ) , och ännu mer tur att denne är någon som springer fram till en brinnande bil för att rädda liv . All heder till denna person, tragiskt att det inte hjälpe i detta fallet . Det finns många risker i trafiken , så ju färre desto bättre . Av den anledningen skulle jag välja bort bil utan riktiga handtag även om risken att brinna inne på grund av handtag är relativt liten . Särskilt då elektriska infällda inte tillför något mervärde för mig . Köra motorcykel med gott ljud från förbränningsmotor, är det ju mycket större risker med . Men i det fallet är det ett enormt njutbart mervärde , som är värt en hel del risk . För andra är det kanske ett stort mervärde med elektriska dörrhandtag och automatisk elektrisk dörröppning ? , alla är vi olika . Kanske även jag om jag hade varit handikappad .
Håller med, det lilla elektriska dörrhandtag sparar i förbrukning vägs upp av den ökade komplexiteten.