Ok . Jag tror jag förstår . Du gillar att skapa diskussion ? . Det kan jag godta , det kan nog behövas det också . Kör försiktigt och var rädd om dig . Och skaffa en rejäl glashammare och bältes skärare att ha lättillgängligt i bilen .
Tesla är inte längre ledande tekniskt och dessutom en galen VD. Jag skulle aldrig välja en Tesla av flera anledningar. Alldeles för enkel interiör, dålig kvalitet och bullrig. 400V är för långsamt att ladda med.
Jag jämför med min BMW i4 som är magisk trots 400V, nu ska jag dessutom snart beställa en iX3 med 800V.
Jag tycker inte om hur man tvingar viss utveckling som one-pedal-drive, inga fysiska knappar eller normala blinkers och tidigare yoke-ratt samt SBW.
Kudos att dom ändrade så man kunde välja normal ratt i S/X.
Jag köper inte anledningen till varför dom slopade V2L heller.(*dåligt intresse) Men kan förstå på ett annat plan med batteridegredering och garantier. Men om konkurenter har det så är det no-brainer enligt mig.
Medhåll. Tycker BMW tagit täten på många elbilsaspekter på siståne i sina bilar, men det är inte undra på…då de var otroligt innovativa med i3 som är en klockren framtida ikon enl mig.
iX är super med.
Flaggar lite för artikeln som står i elbilen och som jag personligen hoppas blir nya trenden framöver. Då inte bara pga säkerheten utan jag tycker vanliga manuella öppningsbara dörrhandtag på många andra sätt tillför mera än de elektriska infällbara. Sedan kan jag inte bedöma produktionskostnader eller underhållskostnader mellan alternativen, men bra att det trycks på säkerhet för då kanske det händer nåt.
Mycket bra nyheter!
Riktiga handtag är enklare och bättre. Som med många saker på sista 5-10 åren har tillverkarna fokat på nya finesser, istället för användarvänlighet.
Alltså… Fronten blev otroligt läcker.
Läser man i Carup, om hur BMW tycker sig ha kört om Kina . Så verkar det på deras utvecklings chef . Som att det är AI som fixar det med kodning och mjukvaruutveckling . Och det behövs mycket färre personer att utveckla en ny bil . Härliga tider för alla . Dom får väl lära sig att utveckla AI då .
Funderat en del om det var värt skriva i denna tråd men mina åsikter finns ändå till stor del redan skrivna i detta forum så blir väl bara en summering av det. Dock en roman som vanligt från mig, ber om ursäkt.
Jag kommer skriva ‘varför inte’ så det som inte nämns blir väl ‘varför’
och allt gäller ur perspektivet mig som privatperson och att lägga ut mina egna pengar, dvs subjektivt vad jag förväntar mig och vill ha.
En stark anledning är brist på intressanta modeller. S och X är onödigt dyra och därför helt ointressanta. 3 uppfyller inget behov för familjen, kvar finns Y. Då kommer vi in på det estetiska, i mina ögon är Y typ den fulaste bilen som går att köpa som nybil i dagens Sverige, då bilderna på Juniper släpptes så kändes det som en liten förbättring. Dock då jag såg Juniper på riktigt första gången så inser jag att den nya lägre fronten förstärkte fulheten för det jag inte gillar med Y är känslan att man ser en rullande fiskskål. Tänk Jetsons flygande bil som extremaste liknelsen för er som är gamla nog för att minnas den serien. Men som tur är smaken olika så andra ser skönhet istället.
Då kan man istället fråga sig, men om bilen är så bra att det besegrar det estetiska kan man köpa den ändå? Jo, jag skulle nog kunna köpa en ful bil om den är så överlägsen allt annat så det är rent logiskt dumt att inte köpa den.
Är då Y överlägsen? Nej, enligt mig.
Det finns flera orsaker som gör att jag inte tycker Y är överlägsen. En är Tesla sätt att tekniskt överkomplicera saker och bryta mot “if it aint broken dont fix it”. Som att om lågvoltsbatteriet är dött kommer man inte in i bilen utan att ha tillgång till verktyg och en annan strömkälla. Det hände för min bror på min uppfart i minus 15 (och han har en sen 23:a så han har nya modellen av lågvoltsbatteri). Så vi satte igång, först upptäckte vi att Tesla fabriken missat att sätta fast kablarna för nödöppning så bara att lyckas fiska upp dem var omständigt. Sedan hade han givetvis parkerat in vår bil så det gick inte att koppla startkablar från den, så vi provade med 9V batteri, flertal olika nätagg på 12V men inget hjälpte utan slutligen ringde jag efter svågern mitt i natten som bor 5km bort. Önskar inte denna upplevelse till någon som har oturen att drabbas mitt ute i skogen i minus 15 utan redskap eller någon som bor nära. Nu är väl detta problem eventuellt löst med uppdateringen som kom tidigare år. Även problem att ta sig ur i händelse av nödsituation och dött lågvoltsbatteri är inte till Tesla fördel men här är det på gång förändring enligt Tesla. Dock har vi ju det extremt dumma hos Tesla som Esse upptäckte i sin Y att de helt klätt in nödöppningen i baksätet och det behövdes något vasst att skära upp med. Dock gäller det inte alla Y, de jag tittat i är det bara deras normala “dumma” lösning i baksätet.
Sedan mer saker som att ta bort radar, regnsensor och parkeringssensorer innan man har utvecklat klart ersättningen gör mig inte mer hypad.
Då kommer vi över till mjukvara. Ja de har satt en ny standard på OTA och många är nöjda. Baksidan är dock du som ägare aldrig vet om något försämras/försvinner utan är helt utlämnad till Tesla nycker. Jag föredrar hellre en färdigutvecklad bil som inte har OTA där de funktioner som ska ingå i priset ingår och fungerar. Andra dåliga egenskaper i mjukvaran för min komfort är att inte kunna stänga av regenerering om man vill frirulla (otroligt skönt på landsväg då man kör utan körassistent). Att autopilot måste omaktiveras efter man rört lite på ratten/bytt fil. Spökbromsningar, ingen släkt/vän/kollega har en Tesla som inte frekvent spökbromsar, så alla er som har en Tesla som inte gör det var glada och se till att få mer betalt då ni säljer bilen för det måste ju öka andrahandsvärdet. Endast förvärmning av batteri till Tesla laddare, ej till andra snabbladdare eller manuellt (om inte någon mjukvaruuppdatering ändrat detta). Slutligen plingandet i nästa samma grad som en kina bil (kanske blivit bättre med mjukvaruuppdatering?).
Saker som påtvingat glastak, avsaknad av HUD och/eller förardisplay, manuellt löstagbar dragkrok som dessutom är dåligt konstruerad iaf på Y som är mer omständig än någon annan manuell jag använt. Elektriskt nedfällbara ryggstöd bak i Juniper känns som att be om framtida problem.
Slutligen Tesla som företag.
Strejken, vill jag inte vara med i facket då är jag inte det och tvärtom. Men företag där de anställda vill ha kollektivavtal skriver på kollektivavtal enligt svenska modellen oavsett om det är en minoritet av de anställda som vill. Speciellt då Teslas argument i början var att deras avtal/förmåner är bättre än kollektivavtalet så varför skrev de inte på…? Kollektivavtal reglerar grunden inte taket.
Service organisation, jag har både stött på i forum och bland bekanta där man hänvisats upp 60 mil bort pga lokala Tesla verkstaden inte kan åtgärda felen de har på bilen. En kollega som bor i Umeå köpte en Tesla efter att Tesla öppnat verkstaden där just för att kunna få lokal hjälp om det blir problem, men då han behövde hjälp efter blivit påbackad så hänvisades han till Stockholm.
Sälja produkter man inte har dvs FSD.
NDA, så de kan fortsätta köra över nya Tesla ägare som har liknande problem där Tesla insett att de skulle förlora en tvist och inte vill att det ska bli officiellt.
Och slutligen att inte följa ARN beslut.
Jag trodde nästan ett tag att jag var ensam om att gilla att frirulla . Men det finns tydligen fler . Även dom gamla rävarna i juryn på årets bil hörde jag i Vi-bilägares podd . Man sparar nog på däckslitage och elektroner / räckvidd också.
Förvärmning sker sedan en tid tillbaka till de flesta snabbladdare, inte bara Tesla, om du väljer att navigera till snabbladdaren. Angående OTA: Min bil blir bara bättre för varje uppdatering, det är väldigt skönt att slippa vänta tills servicetillfällen för att få en uppdatering som på många andra märken
Ja det finns för och nackdelar med allt här i värden . En annan stor fördel med Tesla är ju att man kan serva bilen själv om man kan och vill , utan att förlora garanti väl ? . Går det inte att sänka regenerering till väldigt låg ? . Det verkar otäckt med kraftig regenerering på en bakhjulsdriven bil vid halka tycker jag .
Regenereringens nivå går inte att ändra, men man lär sig snabbt att reglera den med gaspådraget.
Man kan skaffa en Commander från enhance (sexy buttons) så kan man sätta regen level lite som man vill, även ner till 0%
Hur funkar det med garantier och försäkringar när det gäller alla dessa S3XY buttons tillbehör.
Att Tesla duckar en massa ansvar ser man ju i ARN rapporter, men det vore kanske intressant veta hur man hanterar tillbehören också med tanke på att de påverkar bilens ursprungliga egenskaper?
Har @Esse möjligen någon statistik på detta?
Tjenamors!
S3XY ändrar ingenting i bilen utan kommunicerar bara med bilen – om du tar bort Commanden så försvinner också eventuella förändringar som gjort.
Det finns ju en anledning till att bilar har en bromskrafts fördelning på ca 60% fram och ca 40 % bak . Så helt lyckat tycker jag nog inte att det är vid halt väglag .
mmm, men det jag far efter är om det sker en incident där föraren säger sig agerat rätt, men något i bilen eller tillbehöret falerat. Jag menar att det kanske finns en anledning att Tesla undflyr en del ansvar med sånt upplägg med tillbehör från annan aktör som påverkar bilens ursprungliga egenskaper. Sedan må det vara regenerering, blinkersspak eller nåt annat?
Sorry att jag svarar så sent. Det är mest emotionellt, har fått en klump i magen varje gång jag satt mig i bilen. Men vi har också behov av fler sittplatser.
På senaste servicen så byttes även länkar vänster fram som tydligen slitits rejält och börjat glappa och nu är bilen såld och jag rattar nu en ID Buzz 7-sits MY 2026 och känner mig tillfreds.