Verklig prestanda vid DC-laddaren vid kall väderlek

Drar igång en tråd med populära elbilar som presterar under specifikation vintertid vid snabbladdaren där föraren har begränsad möjlighet att påverka situationen, oftast pga. undermålig mjukvara från tillverkaren. Flesta förare som hör av sig till mig tror att laddaren är trasig, de har överhuvudtaget ingen information att värme i batteriet är nödvändigt för att uppnå hastighet enligt databladet på bilen.

Men även en lista på modeller som presterar riktigt bra på vintern, här förutsätter jag att man använder de funktioner som finns i bilen för att förvärma batteriet.

Detta bygger på min data från elmacken, jag välkomnar gärna en diskussion där vi håller en bra nivå även om vi har olika tankar.

Presterar väl på vintern:

Audi E-tron/ Q8 E-tron
MG4 64kWh LR
MG ZS FL 69kWh samt Marvel R
Volvo XC40/Polestar 2
Hyundai Ioniq 28kWh (första gen)
BMW IX/iX1/iX3/i4
Mercedes EQA/EQB/EQE/EQS
Tesla 3/Y LR samt Y SR med BYD celler från Berlin
Tesla S/X Plaid och LR
KIA EV9
VW ID7

Undermåligt:

Kia E-Niro 64kWh även den nya.
Kia EV6, få förstår hur förvärmning fungerar, finns ingen möjlighet att förvärma under 20% SoC
Hyundai Kona 64kWh, Ioniq gen2, Ioniq 5/6 (se EV6)
Samtliga MEB-bilar ID3/ID4/ID5/Buzz/Enyaq/Q4 äldre än produktion 2024.
Tesla model 3 SR med LFP celler.
Nissan Ariya 87kWh
Ford Mustang mach-e både SR & LR
Toyota BZ4X / Subaru Solterra
MG ZS 42kWh första gen samt MG4 SR LFP
Peugeot e-208/Opel Corsa-e/Mokka

4 gillningar

Intressant lista!

Kan skriva under på Corsa E, den bilen är märklig för jag körde ganska lätt 20-25 mil på sommar/vår/höst men bara 12-15 när det var riktigt kallt. Visst värmen var grym men i en så liten bil funderar man på vart energin tar vägen för den värmer som sagt inte batteriet med den.

ZS kör jag nu och den tål kylan bra men tror det hänt nåt för iår laddar den sämre i kyla än förra året, känns det som. Har en garantipunkt dom ska kolla på på verkstaden vid tillfälle.

Intressant. Jag kör Ioniq 5 och kör mycket och är lite nördig, så inget problem att alltid lyckas med fin förvärmning, men som du skriver så är det frustrerande att den stänger av när det är under 20% SOC. Efter förra uppdateringen trodde jag för ett ögonblick att det var löst. Värmde när det var 20%, vilket det alltid gjort, värmde när det slog över till 19%, wow tänkte jag, tittade upp och sedan ner igen, förvärmningen slocknade :rofl: så det var bara tröghet och ingen förbättring…hoppas det programmeras annorlunda. Sedan så tycker jag det är frustrerande att inte alla laddare klarar 800v system och att bilen inte konverterar detta effektivt, men det är en annnan fråga.

Alltid intressant med dina insiktsfulla inlägg!

De som är väldigt intresserade reder nog ut att ladda snabbt med EV6/Ioniq5 på vintern men jag ser att breda massan inte gör det trots att de har valt dessa bilarna.
Av 79 sessioner på EV6 mellan 1/11 till idag så klarade 44 av dessa att nå 104kW som är max för EV6 på ett “400-volt”-system. Av dessa 44 var 21st för kalla vid ankomst för att kunna nå 104kW, det uppnåddes en bit in i sessionen. Övriga 35 av 79 peakde mellan 35-70kW över hela sessionen.
Med detta i ryggen kan jag tyvärr inte annat än att sätta dessa på “Undermålig-listan”. Det ser likadant ut för Ioniq5 men EV6 är fler så man får lite stabilare data.

Håller med dig Fredrik om att hanteringen för “400V-volt” kunde gjorts bättre särskillt för de som är intresserde men för “svensson” som kör dessa bilarna och behöver DC-ladda på vintern är nog förvärmningen ett större problem då enorma effekter utlovas av tillverkare men faller platt i verkligheten halva tiden på året.

Det borde rimligtvis vara något man blir informerad om när man köper bilen/får den levererad (bortsett från RTFM!). Å andra sidan verkar många vara hopplöst ovetande om sina bilar. Jag körde 25 mil i bitvis kraftigt snöfall i tisdags och det var väldigt många som hade släckta bakljus :man_facepalming:.

Håller med dig om lamporna, tex vid AUTO på lamporna på tyska bilar krävs att vindrutetorkarna går för att de skall tända bak i dagsljus och därmed sätta igång halvljus. Men när vi har kallt och snön “flyr” vindrutan så förstår inte bilen att vi har snörök som bildas och kraftigt försämrar sikt, då krävs att föraren tänker till och tänder manuellt men det är överkurs idag tyvärr.

Ännu mer OT, men i min f.d. G21 330e så kunde man ställa in att bakljus alltid var på i auto. Dock krävde det att man letade sig in i belysningsmenyn och bockade i det :wink:

1 gillning

Ioniq 5 (2022) har “bara” 4 kW värmare för batteriförvärmning. Den behöver gärna jobba 1-1,5 h före laddtillfället för att det ska bli (mer) optimal temperatur.

Det krävs att man navigerar till en snabbladdare och helst att man har 20% kvar när man kommer fram.

Tack David.
Även EV9 har drygt 4kW till batterit enligt bilens infotainmentsystem men där har man gjort det lättare för användaren att dels starta förvärmning manuellt och även få information om tempen på ett användarvänligt sätt.

1 gillning

Precis, nyare Kia/Hyundai med “ccNC” operativsystem har fått tydliga förbättringar på den fronten.

Det är något jag saknar i min Polestar 2. Den förvärmer endast genom att navigera till en snabbladdare. Man har ingen aning om temperaturer och hur länge innan man behöver navigera mot en snabbladdare. Även om man inte implementerar det direkt i bilen hade man istället kunnat göra en egen app för det (likt range assistant som hyfsat detaljerat visar förbrukningen) med möjlighet till manuell förvärmning, övervakning av temperaturer och estimeringar om hur länge batteriet behöver förvärmas vid givet tillfälle.

Erkänner att jag tillhör de ovetande om hur man förvärmer min Kia Soul 64, om det ens går?! Konstaterade på julafton att Teslaladdaren som brukar ge 75 kW bara gav typ 43, antagligen pga att jag inte förvärmde batteriet! Måste man navigera till laddare för få förvärmning? Rätt korkat i så fall, navigering använder jag aldrig till saker jag vet var de är.
/ludditen

Volvo/Polestar system är lite otydligt, jag tycker dock ändå att det är OK eftersom man hittar det flesta laddare via Google maps som gör att batteriet förvärms. Men grundläggande problem är tillverkare vill få oss att navigera för att laddningen skall fungera väl på vintern, det kan vara ett komplement men bör vara separerat från navigation i grunden. Som väl är börjar fler tillverkare inse detta och erbjuder bättre användarvänlighet på senaste modeller.

Jag är rätt säkert på att Soul 64kWh saknar förvärmning av batteri helt, däremot finns ”Winter mode” men det innebär bara att batteriet håller sig kring en nivå där uteffekt till hjulen inte begränsas pga. kyla.

1 gillning

Det är verkligen uselt att de inte får förvärmning. En kollega till min fru sa att man kan köpa någon dongel eller något för att trigga förvärmning, har ni hört något om det?

När jag kör längre sträckor ”förvärmer” jag batteriet manuellt dels genom att hålla högt tempo på motorvägen och dels genom att innan laddare accelerera lite mer. Funkar förvånansvärt bra. Kom upp i 132 kW på senaste resan.

Jag antar att det är denna man syftar på.

Har inte hört om någon dongel för det ändamålet men det fungerar säkert eftersom alla MEB kan rent tekniskt värma batteriet och gör det också vid olika scenarion tex när du ansluter DC laddare eller startar bilen i -15C, så vill jag minnas att den värmer till ca 0C i batteriet.

Japp den tekniken med jo-jo körning är ganska effektiv som säkert används av många som är insatta i ämnet, men vi i detta forum är väldigt få av den breda massan som nu köper elbil.

Kia / Hyundai behöver uppdatera mjukvaran så ett alla modeller likt Kia Ev9 kan förvärma manuellt med knapptryck.

Jag upplever att den manuellt funktionen är användbar under 20%SoC. Om man navigerar till laddare stängs däremot funktionen av vid 20.

Jag gissar att en manuellt funktion kommer minska problemet med kalladdning (pga ökad användbarhet som redan nämnts i tråden).

Aha, jag har hittat winter mode! Men det är alltså allt?! Ja det var ju mindre listigt! Får väl käka en extra korv medan bilen laddar långsamt…

Intressant, tack för listan och initiativet till diskussionen @elmacken!

Jag kör XC40, håller med både dig och @elblazar i att förvärmningen på Volvo/Polestar verkar funka bra men det hade kunnat bli ännu bättre om användaren fick mer insyn och kontroll.

Jag har rent allmänt uppfattningen att Volvo, och säkert fler, vill göra allting enkelt för användaren men missar målet lite. Batterivärmning är ett bra exempel, jag gissar att man på Volvo tänker att användare inte ska behöva bekymra sig om teknikaliteter som batteritemperatur men i själva verket blir det istället otydligt vad det är som sker och hur man som användare ska agera smartast för en smidig laddning.

Ett annat exempel är att laddhastigheten från början bara visades i km/h och inte kW. Men där fick de backa och nu visas båda siffrorna, men jag inbillar mig att bakgrunden till det var att någon sagt att det där med effekt ska väl inte en vanlig bilförare behöva bry sig om utan vi ger dem en siffra som är mer användarvänlig. Men alla elbilsförare pratar ju effekt och jag vet inte hur många gånger jag sett frågan i Volvo-gruppen om vad i hela friden laddningshastighet i km/h egentligen betyder…

En dålig bild får illustrera både vad jag menar och hur varmt mitt batteri var när jag pluggat in på Ionity i Gränna i fredag.