Verklig prestanda vid DC-laddaren vid kall väderlek

Tack själv, jag hoppas någon på Volvo läser ditt inlägg och gör de förändrar precis som du beskriver.
Mitt syfte med hela inlägget är att belysa och lyfta diskussionen för mer förståelse och användarvänlighet nu när breda massan har tagit ut elbilar. Ingen som precis tagit ut ny elbil skall behöva fundera på att ta en fossil bil som kanske finns inom familjen när man skall åka 50mil+ i -20C, tyvärr ganska vanligt idag.

Tror även VW envisades med km/h för laddning i början men ändrade det också.

Även stellantis kör km/h om det inte är ändrat nu.

Med allt annat skräp man kan ställa in i bilarna idag borde det ju va lätt att ge föraren valet, valfrihet är aldrig dåligt…

Mercedes är jag ganska säker på att dom, när man navigerar, visar vilken förväntad laddhanstighet man kommer få vid snabbladdning.

Jag skulle efterlysa ett medelvärde på en vanlig tempmätare i bilen, alla data finns och det i mina ögon är mer intressant än hur mycket tillgänglig effekt man har, man får ju ful uteffekt långt innan man kan få full laddeffekt.

Gradera mätaren med charge kW istället för grader…

Stämmer angående Mercedes. De har verkligen gjort läxan när det kommer till upplevelsen kring snabbladdning.

Jag har jobbat nära Mercedes under min tid på Hedin och de är underskattade när man tänker på elbilar, saknas bara manuell möjlighet till förvärmning, men de var först med att visa föraren aktuell DC-prestanda i realtid.

Håller helt med om att man dummat ner det för mycket vilket istället leder till förvirring.

Ytterligare en märklig sak på samma tema är batteriuppvärmning inför avfärd. På Polestar 2 värms endast batteriet om man sätter en timer och laddkabel är inkopplad. Slår man igång förkonditionering manuellt får man tydligen ingen batteriuppvärmning. Misstänker att det är likadant i XC/C40.

Det är ingen som riktigt vet vad som krävs för att förvärma batterierna inför avfärd på en Volvo för det finns inte dokumenterat någonstans :roll_eyes:

Men vi (=vi i Facebookgruppen) tror att det funkar med både timer och manuell förkonditionering. Inkoppling krävs, men det är oklart om det kräver viss effekt från laddboxen. Och antagligen krävs en viss laddnivå.

Du förstår väl att du måste anlägga en dragstrip intill din nästa laddstation? :smiley: :smiley:

1 gillning

Kunde man bara stänga av tramssystemen skulle nog batteriet kunna bli rejält varmt en kall vinterdag med snö :star_struck:

Mycket bra inlägg.
Ser varje dag frågor i olika forum kring detta ämne men ändå är många förvånade och tror att det är fel på laddstationer.
Jag få själv frågor nästan varje dag via messenger.

Jag hade gärna sett mer och bättre information från bilhandlare hur laddning fungerar de olika årstiderna, räckvidd m.m.

1 gillning

Jag som kör en Kia Niro EV 64 kWh kommer ofta upp i ca 50 kW vintertid ovärmd och är inte så intresserad av att ladda snabbt, men jag är mycket mer intresserad av att ladda effektivt och billigt. Vet ni på ett ungefär hur många kWh (och kr) det går åt att förvärma för att tjäna en kvart vid snabbladdstationen? Är det värt det?

Beroende på bilmodell och yttertemp så skulle jag säga att cirka 5kWh går åt att förvärma för optimal laddning. Detta är dock inte helt förlorad energi, de flesta bilar försöker värma upp batteriet när man börjar ladda DC även om förvärmning saknas tex MEB-bilar före 2024.
Lite grovt så uppstår mer eller mindre samma energiåtgång men om du gör det före sparar du lite tid.
Om du har flera DC-laddningar på en lång sträcka brukar en hel del värmeenergi vara kvar i batteriet vid DC-stopp 2 och därmed inte lika viktigt med förvärmning som vid stopp 1.

Många bilar tar också vara på värmeenergin från batteriet efter en DC session vintertid för värma kupén och därmed kyla ner batteriet till en viss nivå. Sommartid kyler de flesta bilar batteriet med hjälp av AC-kompressorn under laddning och även efter laddning vid behov, det är oftast helt förlorad energi men nödvändigt.