Tack själv, jag hoppas någon på Volvo läser ditt inlägg och gör de förändrar precis som du beskriver.
Mitt syfte med hela inlägget är att belysa och lyfta diskussionen för mer förståelse och användarvänlighet nu när breda massan har tagit ut elbilar. Ingen som precis tagit ut ny elbil skall behöva fundera på att ta en fossil bil som kanske finns inom familjen när man skall åka 50mil+ i -20C, tyvärr ganska vanligt idag.
Tror även VW envisades med km/h för laddning i början men ändrade det också.
Även stellantis kör km/h om det inte är ändrat nu.
Med allt annat skräp man kan ställa in i bilarna idag borde det ju va lätt att ge föraren valet, valfrihet är aldrig dåligt…
Mercedes är jag ganska säker på att dom, när man navigerar, visar vilken förväntad laddhanstighet man kommer få vid snabbladdning.
Jag skulle efterlysa ett medelvärde på en vanlig tempmätare i bilen, alla data finns och det i mina ögon är mer intressant än hur mycket tillgänglig effekt man har, man får ju ful uteffekt långt innan man kan få full laddeffekt.
Gradera mätaren med charge kW istället för grader…
Jag har jobbat nära Mercedes under min tid på Hedin och de är underskattade när man tänker på elbilar, saknas bara manuell möjlighet till förvärmning, men de var först med att visa föraren aktuell DC-prestanda i realtid.
Håller helt med om att man dummat ner det för mycket vilket istället leder till förvirring.
Ytterligare en märklig sak på samma tema är batteriuppvärmning inför avfärd. På Polestar 2 värms endast batteriet om man sätter en timer och laddkabel är inkopplad. Slår man igång förkonditionering manuellt får man tydligen ingen batteriuppvärmning. Misstänker att det är likadant i XC/C40.
Det är ingen som riktigt vet vad som krävs för att förvärma batterierna inför avfärd på en Volvo för det finns inte dokumenterat någonstans
Men vi (=vi i Facebookgruppen) tror att det funkar med både timer och manuell förkonditionering. Inkoppling krävs, men det är oklart om det kräver viss effekt från laddboxen. Och antagligen krävs en viss laddnivå.
Mycket bra inlägg.
Ser varje dag frågor i olika forum kring detta ämne men ändå är många förvånade och tror att det är fel på laddstationer.
Jag få själv frågor nästan varje dag via messenger.
Jag hade gärna sett mer och bättre information från bilhandlare hur laddning fungerar de olika årstiderna, räckvidd m.m.
Jag som kör en Kia Niro EV 64 kWh kommer ofta upp i ca 50 kW vintertid ovärmd och är inte så intresserad av att ladda snabbt, men jag är mycket mer intresserad av att ladda effektivt och billigt. Vet ni på ett ungefär hur många kWh (och kr) det går åt att förvärma för att tjäna en kvart vid snabbladdstationen? Är det värt det?
Beroende på bilmodell och yttertemp så skulle jag säga att cirka 5kWh går åt att förvärma för optimal laddning. Detta är dock inte helt förlorad energi, de flesta bilar försöker värma upp batteriet när man börjar ladda DC även om förvärmning saknas tex MEB-bilar före 2024.
Lite grovt så uppstår mer eller mindre samma energiåtgång men om du gör det före sparar du lite tid.
Om du har flera DC-laddningar på en lång sträcka brukar en hel del värmeenergi vara kvar i batteriet vid DC-stopp 2 och därmed inte lika viktigt med förvärmning som vid stopp 1.
Många bilar tar också vara på värmeenergin från batteriet efter en DC session vintertid för värma kupén och därmed kyla ner batteriet till en viss nivå. Sommartid kyler de flesta bilar batteriet med hjälp av AC-kompressorn under laddning och även efter laddning vid behov, det är oftast helt förlorad energi men nödvändigt.
Nu tar åtminstone Skoda ett litet steg till att hjälpa ägare av deras Enyaq-bilar före modellår 2024 d.v.s software 3.x . genom sin nya app för batteritemperaturen. Ser ut att vara en ren Skoda app så i värsta fall så kommer den inte till oss som kör en äldre ID4. Hade hjälpt mycket bara detta att veta batteritemperaturen inför snabbladdning höst, vinter och vår. https://www.skoda-auto.com/connectivity/battery-temperature
Hittade denna tråd. Skitbra lista!!!
Skulle uppskatta en uppdatering.
Föreslår även en till underrubrik: manuellt starta förvärmning.
Tackar ödmjukast på förhand
Har för mig att esse har sagt i en video på YouTube att EX30 stänger av förvärmningen under 20 % batteri oavsett om man navigerar till laddaren. Kan någon bekräfta det och hur funkar det på Xc 40?
Återkommer med uppdatering av listan så fort jag får lite tid över, håller med om att det behövs.
Tänker på följande modeller:
A6/Q6/Macan
EX90/P3
P4/Zeekr 001
EX30/Zeekr X
Xpeng G6 & G9
Renault Megane och Scenic
ID7 med 92kWh batteri (fanns inte när jag gjorde listan)
Zeekr 7X (saknar data i dagsläget)
Fyll på listan om jag glömt någon som ändå har hyfsad volym på marknaden i Sverige.
Det är enorm skillnad på nya MEB-bilar sen jag gjorde listan sist, det är även tydligt vilka bilar som är facelift även om föraren glömmer värme innan.
Bilen tvingar på värme vid plug-in och efter 10min är ofta effekten dubbelt upp mot initialt. Några ID4/ID5 stöder nu även autocharge protokollet, finns dock ingen röd tråd verkar vara olika leverantörer av komponenter som styr DC-laddning som avgör. Inga ID7 stöder autocharge än.
Menar du att äldre MEB-bilar numera har fått mjukvaruuppdateringar som gör att de är bra på vintern? Samt att de nyare faceliftade modellerna är ännu bättre?
Du skriver att du ska få med Renault Megane på listan. Bra men då Nissan Ariya är dålig är troligen Megane liknande. De de delar plattform. Men du har data, och data slår antaganden!
Ser fram emot din data på Megane, då det är en av FÅ “icke-SUV” i vettig prisklass. Snygg med.
Samma sak gäller för EV6 MY20, jag har kört manuell förvärmning ner till 12%. Det kan funka lägre men jag har aldrig haft möjlighet att testa. Sedan vet jag inte om detta kan ha förändrats med den senaste uppdatering eftersom man i denna kan ställa ner från 20% till 10% när det gäller vad man är OK med när den skall navigera.