Verklig prestanda vid DC-laddaren vid kall väderlek

De faceliftade MEB som har fått funktionen är riktigt bra förutsatt att det används korrekt. Det som är halvbra är att de nya som har funktionen men av nån anledning inte förvärmt ändå så gör bilen det vid anslutning vilket ändå blir OK.

Ja precis, Renault och Nissan och i princip hela franska ligan bör man inte köpa om man snabbladdar mer än 1ggr/mån vintertid. Det är bilar som trivs bäst med hemmaladdning. Återkommer med ny lista så snart jag har tid.

1 gillning

Kan vara en del som missat att aktivera automatisk förvärmning inför laddning i inställningarna i navigationen. Varför VAG lagt inställningen där och inte på samma ställe som manuella förvärmningen kan man ju fråga sig utifrån användarvänlighet.

1 gillning

Perfekta bilar för ”våra” pensionärer som avskyr när laddningen tar mindre än 40-50 minuter. Mazdan med stora batteriet borde väl också kvala in?

Ang. ID.7 (och kanske andra MEB) så testade norska Teslabjörnen en 7a och fick bättre laddningskurva utan förvärmning. Slötittade på videon så inte full fokus men det verkade som med förvärmning så blev det lite knas med temp och kylningen kickade in, vilken inte behövdes om man inte förvärmde.

1 gillning

För min del får bilen gärna kunna ladda snabbt då man vill att den ska göra det . Men flexibla laddare , eller så gott om laddare att man kan stå där i 45 minuter om man vill , eller tillgång till långsamma laddare gillar man som åldring kanske . Men även barnfamiljen med blöj barn skulle jag tro ? . Men visst , kan man komma ner till 5-10 minuter så kan man väl vänta kvar vid laddaren och käka sen kanske .

1 gillning

Vart ställer man in det på EV6 MY20? Är helt värdelöst att förvärmningen slutar när batteriet går under 20%. Undrar också vart man ställer in önskad laddnings nivå vid destination. I nuläget verkar min EV6 ha en önskan om att komma fram med 30% kvar, vilket också är helt värdelöst då det oftast räcker med 1% vid mina destinationer.

MY20 av EV6 verkar inte ha fått justeringen att man kan ställa in SoC vid laddning och destination ännu.
Någon gång i sommar tror jag den uppdateringen skulle anlända.

Innan jag uppdaterade EV9an så brukade jag stänga av ”inkludera laddare automatiskt” strax innan sista laddstoppet för då fick man en indikation vad som behövs för att komma hem med låg Soc.

1 gillning

Förlåt, jag skrev lite tokigt, jag har en MY25.