Verklig prestanda vid DC-laddaren vid kall väderlek

De faceliftade MEB som har fått funktionen är riktigt bra förutsatt att det används korrekt. Det som är halvbra är att de nya som har funktionen men av nån anledning inte förvärmt ändå så gör bilen det vid anslutning vilket ändå blir OK.

Ja precis, Renault och Nissan och i princip hela franska ligan bör man inte köpa om man snabbladdar mer än 1ggr/mån vintertid. Det är bilar som trivs bäst med hemmaladdning. Återkommer med ny lista så snart jag har tid.

1 gillning

Kan vara en del som missat att aktivera automatisk förvärmning inför laddning i inställningarna i navigationen. Varför VAG lagt inställningen där och inte på samma ställe som manuella förvärmningen kan man ju fråga sig utifrån användarvänlighet.

1 gillning

Perfekta bilar för ”våra” pensionärer som avskyr när laddningen tar mindre än 40-50 minuter. Mazdan med stora batteriet borde väl också kvala in?

Ang. ID.7 (och kanske andra MEB) så testade norska Teslabjörnen en 7a och fick bättre laddningskurva utan förvärmning. Slötittade på videon så inte full fokus men det verkade som med förvärmning så blev det lite knas med temp och kylningen kickade in, vilken inte behövdes om man inte förvärmde.

1 gillning

För min del får bilen gärna kunna ladda snabbt då man vill att den ska göra det . Men flexibla laddare , eller så gott om laddare att man kan stå där i 45 minuter om man vill , eller tillgång till långsamma laddare gillar man som åldring kanske . Men även barnfamiljen med blöj barn skulle jag tro ? . Men visst , kan man komma ner till 5-10 minuter så kan man väl vänta kvar vid laddaren och käka sen kanske .

1 gillning

Vart ställer man in det på EV6 MY20? Är helt värdelöst att förvärmningen slutar när batteriet går under 20%. Undrar också vart man ställer in önskad laddnings nivå vid destination. I nuläget verkar min EV6 ha en önskan om att komma fram med 30% kvar, vilket också är helt värdelöst då det oftast räcker med 1% vid mina destinationer.

MY20 av EV6 verkar inte ha fått justeringen att man kan ställa in SoC vid laddning och destination ännu.
Någon gång i sommar tror jag den uppdateringen skulle anlända.

Innan jag uppdaterade EV9an så brukade jag stänga av ”inkludera laddare automatiskt” strax innan sista laddstoppet för då fick man en indikation vad som behövs för att komma hem med låg Soc.

1 gillning

Förlåt, jag skrev lite tokigt, jag har en MY25.

1 gillning

A6/Q6/Macan - Förvärmning verkar inte fungera optimalt, inga bilar når 270kW vintertid, nu på sommaren når alla 270kW vid rätt SoC, ett annat problem är att navigation verkar planera in laddstopp vid höga SoC (30%+) vilket också har stor betydelse vintertid, men överlag laddar dessa bilar snabbt jämfört med övrigt på vägarna finns dock utrymme för att förbättra UI och öka medvetenheten hos förarna.
EX90/P3
Årets kalkon får man nog säga, kräver mycket värme för att uppnå bra effekt och med stort batteri blir tiden lidande, med tanke på prislappen bör man erbjuda kunder en bättre upplevelse vid DC-laddaren. EX40/P2 har klart bättre prestanda vintertid än EX90/P3. Onödigt låg spänning på 360-370V sätter kablage vid laddare på prov pga. den höga strömstrykran.
P4/Zeekr 001
Något bättre än EX90/P3 men inte heller tillfredställande, högre spänning än EX90/P3 på 410-430V.
EX30/Zeekr X
Bra prestanda med tanke på prislappen på bilen, förvärme ser ut att fungera väl vintertid dock vid väldigt låg SoC (<5%) även vid varmt batteri går det långsamt upp till ungefär 10%.
Xpeng G6 & G9
Båda presterar väldigt bra vintertid, G9 var den snabbaste bilen hos mig vintern 24/25 med 317kW. På 400V-laddaren är de lite känsliga och begär ungefär 475-485V från laddaren vilket är i ytterkant vad en laddaren kan ge därför kan det bli avbrutna laddningar och problem med att komma igång.
Renault Mégane och Scenic
Svårt för båda att komma i närheten av optimal kurva vintertid, förmodligen klen värmare på båda.
ID7 med 92kWh batteri
Från botten till toppen, otroligt fin revansch för alla som kör MEB-bilar, fin prestanda året runt. Även lite högre spänning på det nya batteriet som gör att vi kan når 200kW i botten på batteriet med en 500A-laddare.
Zeekr 7X (saknar data i dagsläget)
Ingen session på den här bilen än, om någon på forumet har bokat en så ställer jag gärna upp med fri laddning så får lite siffror på detta ladd-monster från öst/gbg.

4 gillningar

Verkligen rolig för Tyskarna! De ska ju vara tekniskt överlägsna, vilket inte A6/Q6/Macan är. Skämskudde PÅ. Dyra bilar dessutom.

Att Renault inte var bra var väntat då Nissan Ariya 87kWh inte presterade bra enl din tidigare historik. Samma grundplattform enl uppgift

Tack för insikterna @elmacken!

1 gillning

Vill göra en uppdatering här och en varning då det börjar dyka upp betydligt fler Polestar 4 än förra vintern. Nu skall förvärmning vara på plats men hastigheter vid laddaren på Polestar 4 är mycket låg utifrån utlovad hastighet. De ligger runt 50kW och hoppar upp till 80-100kW om föraren laddar så länge. Har dialog med en av alla som precis fått sin P4 och han navigerar till laddstation för att trigga värme men ingen notis kommer att förvärme pågår. Har själv inte kört P4 men det verkar vara svårt att få till förvärme då inga kunder lyckas. Ungefär så här ser det ut på alla som kommer in nu under vintern.

2 gillningar

Hur snabbt ska dom där ladda? Den hastigheten är ju samma som jag har i min kinabil i kylan.

Sommartid ligger P4 på ca 150-160kW vid 30-40%.

Min ID 4 har ju 135 kW då, brukar trilla under 100 omkring 70%.

Träffade en bekant igår som äger ne P4 sedan strax före sommaren. Frågade hur han upplever laddning med sin P4 och känner inte igen sig i den kurvan du visar. Han skickade över två bilder från två olika laddningar i -1. Konstigt att det skiljer sig från din kurva som du säger liknar alla P4or hos dig.

Kanske gasar på lite med sin P4.

Min ID 4 saknar förvärmning av batteriet. I norrlandsskogarna får jag typ 40 kW under vintern medan jag lätt kommer upp i 135 kW (dvs bilens max) på E4:an från Sundsvall.

katastrofdåligt, ska kolla vad hustruns C40 fixar i vinter

Ja, den siffran är dålig. Men vill tillägga att detta var när det var typ -25 och hade kört 10 mil. Ville gardera mig och toppa upp så att jag skulle ta mig ytterligare 15 mil till Sundsvall. :smile:

Fråga gärna hur hen gör med förvärme?

Om bilderna är från samma tillfälle bör bilen ladda snabbare vid 12% än vid 22%, här har vi 154kW vid 12% och 179kW vid 22%. Men det är ändå mycket bättre än P4or hos mig dock inte optimalt, alla P4 på sommaren laddar i 200kW+ kring 12%.

Tänk på att jag har bara 80/90-vägar runt mina stationer. Det är skillnad om man har kört E4/E6 innan även utan förvärme.

1 gillning

C40 och EX40 är bra på vintern, de når 205kW i botten.

2 gillningar