Vi måste prata om Xpeng G6

Xpeng G6 har gått lite under radarn men om inget oförutsett händer så kan den här bilen vara en av de första som faktiskt utmanar Teslas nuvarande dominans. Kvalitet är så mycket bättre än på MG och BYD men priset är ändå resonabelt med start på ungefär 540 000 kronor och då med 66 kWh batteri (WLTP 44 mil) inklusive all utrustning utom dragkrok [standardfärgen är vit, annan färg kostar extra).

Tack @Esse . Jag har svårt att komma fram till varför INTE detta skall bli min nästa bil :slight_smile: . Någon indikation på om om och när ni journalister kan tänkas få tillgång till en svensk pressbil och göra en riktig provkörning?

Kanske för att man bör bojkotta kinesiska bilar?

1 gillning

I juni om jag inte fått helt fel för mig.

1 gillning

Gillar vi inte manuell justering av ratten? Helt fantastiskt ju :slight_smile: Älskar färgen, världen behöver mer färg!

2 gillningar

Reagerade också över den kritiken. Kunde inte bry mig mindre om en funktion än just elektrisk rattjustering. :grin:

Håller med om att mer färg behövs! Och på tal om färg, hur snygg är inte Mulberry Red på EX90?! :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

:slight_smile: handlar om att slippa ställa in ratten varje gång min hustru haft bilen – elektronisk ratt är dock bara logiskt med välfungerande användarkonton så bilen vet vem som skall köra.

1 gillning

Tack för en bra inblick i vad som kommer, alltid lika kul att se dina reportage. Tycker det är rimligt att ha Model Y som benchmark, men blir häpen över kommentarerna. Trodde inte i min vildaste fantasi att en bilrecension kunde väcka så många troll. Förut var polariseringen el vs fossil, men helt klart finns nu två fronter till, Tesla vs alla andra och Kina vs övriga världen.
Varför inte bara gratulera en tillverkare som lyckas? :smiling_face:

1 gillning

In och urstigningshjälp är också väldigt härligt att ha på just ratten. Har fått skrapmärken från byxorna på flera rattar innan jag aktiverade det.

Verkligen! Äntligen någon som förstår mig – vi lite mer korpulenta individer har inte bara problem med skrapmärken på byxorna på vissa bilar :slight_smile:

Skrapmärken, av ratten? :neutral_face:

Av byxorna. På ratten. Byter bil ofta men brukar ha nappaläder på ratten och det är mycket trist att sabba en sån ratt för att man är klumpig, vilket jag är. Nu går den upp i översta läget varje gång jag öppnar dörren.

Synd att det är en Kina-bil. Det ger dålig eftersmak, iaf för mig.

1 gillning

Oavsett hur bra dessa bilar från Kina är, tycker jag att det är ytterst tveksamt om vi skall supporta en icke demokratisk regim som bl a stöder Ryssland i dess krigföring mot Ukraina. Elbilsveckan och andra liknande poddar och tidningar som testar elbilar må fortsätta med att prata om Kinesiska elbilar, men jag tycker det är att ge Kinesiska staten onödig uppmärksamhet och reklam.

Jag kan instämma med att det inte är optimalt att köpa en bil från Kina, i synnerhet inte om de blir allt för sanktionerade av den kinesiska staten och därmed får en konkurrensfördel. Samtidigt är en bil en av de största investeringarna man gör som privatperson och vet inte om jag riktigt känner att jag exempelvis köper en EX30 istället för G6 och därmed får en sämre bil(enligt mig) till ett ev dyrare pris men samtidigt välja ett europeiskt märke(Volvo) istället för Xpeng.

Europa får kanske svälja stoltheten och nu börja titta på kinesiska tillverkare, om dom börjar sälja volym, och titta på vad folk vill ha och förväntar sig för pengarna.

Gäller ju framförallt volymtillverkarna, tjocktyskarna köper man dör att man vill ha dom, men en helt vanlig bruksbil bryr man sig kanske inte lika mycket om märket.

1 gillning

Jaha, så vi ska svälja stoltheten och kanske införa några arbetsläger.

Kinesisk eller inte bryr mig inte då den inte finns på min lista men reagerade på detta i podden

Esse: Den är fantastisk Jag gillar den

Fredrik: Jag vet inte har inte kört den

Skillnaden på YouTube Influencer och Motorjournalist Är det tillslut inte det vi vill veta hur är den att köra hur den fungerar i trafiken och inte en puff piece från en walk around utan riktig kritik som tillverkarna vill få ut på nätet

Ska väl tilläggas att jag uppskattar jobbet Esse & Gulin gör med podden men för mig som varit i fordonsbranschen sen 80talet så saknar man såkallade riktiga Motorjournalister viss det finns flera kvar där ute Elbilsmagasinet Vi Bilägare och Teknikens Värld här hemma och några fler i USA Europa och UK Influencers drunknar man fullkomligt i och man vet aldrig vem som står bakom dom eller hur dom går tillväga med att prova bilar för det är väldigt få som testar bilarna

När jag tagit beslutet att gå EV i Daily Drivern började jag med YouTube men insåg snabbt att mycket svammel är det där men en och annan kändes lite mer seriös (ingen nämnd och ingen glömd) min lösning blev att kontakta ÅF för det mesta som fanns tillgängligt för leverans 2022 och se till att få låna en bil en dag och från vissa ställde dom upp med ett lån en vecka för att göra mig en uppfattning om det skulle funka för oss

Tittar inte längre mycket på YouTube så vad vet jag…

Kan man kalla Volvo europeisk fortfarande? Ägs till ca 80% av Geely dvs Kina och som varit ägare sedan 2010. EX30 som du nämnde byggs just nu bara i Kina.

Eller ska man kalla europeisk för att det finns fabriker i Europa, då är Tesla också europeisk och BYD på väg att bli. Alt utvecklad av europeer, om jag kom ihåg rätt så är väl chefdesigner/utvecklaren av ET5 från europa, men här kan jag minnas helt fel.

Men ja, Volvo är grundat Sverige och ger mycket arbetstillfällen till Sverige och Europa…

1 gillning

Det finns ingen biltillverkare som inte har fabriker i Kina i en eller annan form. VW, BMW, Mercedes, Volvo.

VI tror att det är från ena eller andra landet, men faktum är att en stor del av dem är från Kina oasvett.

Dessutom är så gott som allt annat vi äger och har därifrån, vare sig det är teknik eller mat. Vi kommer liksom inte undan.

1 gillning