När det börjar komma ut Teslor med tillåtet FSD , så vill jag nog gärna betala extra skatt på en stor tung bil . Gärna en höjd fullstor Amerikansk pickup, så man kan känna sig trygg i trafiken . Då blir det inte mig och Gumman som det blir mest synd om iallafall , omTeslorna hittar på någon galenskap . Det kan nog behövas ändå vid närmare eftertanke, med tanke på hur lite fokus många man möter i trafiken har på körningen . Lite för mycket fokus på skärmar i olika former , och även i dagens bilar . Men ser mycket som man inte vill se från en Lastbilshytt .
Någon drakonisk skatt på vikt är väl lite masochistiskt ekonomiskt självmål. Vad vi sätter för skatter på bilarna här i Sverige påverkar bara bilisterna negativt, det kommer inte göra ett dyft för att pressa tillverkare att få ned vikterna. Det skulle bara kunna ha någon effekt om hela EU gör det, och det kommer såklart också göra bilarna ännu dyrare.
Och jag vet väl inte hur många det är som tittar på en BMW X5 som skulle välja någon skruttig italiensk liten Stellantisbil för att betala mindre skatt istället, så det är också poänglöst.
Storbritannien inför omarbetad kilometerskatt för elbilar.
Oerhört amatörmässigt utformat system. ![]()
Hur tror du en sån skatt skulle slå mot svensk transportsektor?
För skall ett trafikslag betala för slitage så skall självklart alla betala för just slitage och inte bara miljöskatten på bränslet.
Ja som bara skapar skitdyr admin som troligen äter upp stor del av intäkten…så dumt.
Skapar även misstro mot myndigheternas förmåga att hantera ett land och dess konkurrenskraft.
Finns bättre saker att fokusera på, som verkligen GER resultat!
Men det är väl enkelt att skilja på hur man beskattar personbilar och transportbilar. Det finns mer än en anledning till att beskatta efter vikt, inte bara för vägslitage utan det kan också vara ett styrmedel för att få folk att inte välja större eller tyngre bil än vad ma behöver, något som jag tror att många, inkl. jag sjärlv, gör.
Frågan är om det kommer fungera bara.
Det går inte idag att bygga bilar efter gammal standard då säkerhetskraven kräver så sjukt mycket mer än de gjorde förr.
Så att bygga elbilar under 1800-2000kg är en utmaning som kräver ganska avancerad tillverkning och därmed högre kostnader, eller att de blir vad vi i sverige kallar microbilar, för det säljs avsevärt mindre småbilar i sverige än andra delar av Europa, vilket hänger ihop med tjänstebilarnas framfart
Sen till skatten
Om den skulle kosta mig 5-6000:- om året skulle det absolut kvitta, skulle den kosta 10-15k skulle jag bara behöva svälja det också då det i slutändan är billigare än att ha två bilar för olika ändamål…och mina kunder skulle få stå för den notan helt enkelt
Att straffskatta bilarna som skall vara en del i omväxlingen mot egenproducerat drivmedel och som avsevärt förbättrar miljön inne i bla städerna är politiskt självmål.
Sen när man läser kommentarerna på Carup anstående förslaget i UK så undrar man hur begåvad människan Är att ta egna beslut alls ![]()
Den som tror att man enbart kan straffbeskatta elbilar med en milkostnad har inte tänkt hela varvet om
Vi kommer se drivmedelspriser som kraftigt ökar igen efter sommaren och vårt beroende av fossila drivmedel behöver helt klart minskas.
Att köra bil är dyrt, att köra en stor bil är ännu dyrare men det är En kostnad man får budgeter bort helt enkelt om man inte vill köra runt i en skolåda bara för att andra anser att det är bättre för dem. ![]()
Ja, ökade kostnader för konsumenter & företag, på tex skatt, el och drivmedel driver genom ökade priser…ökad inflation och därmed förstör landets konkurrenskraft.
Kontraproduktivt!
Hur ser dina tankar ut kring hur vi skall beskatta eldrivna fordon efterhand som intäkterna från ICE-fordon blir mindre och mindre? Vi kommer obönhörligen till en punkt då detta behöver lösas.
Ja, en kilometerskatt kommer nog att krävas i förlängningen.
Dagens system tar noll hänsyn alls till vägslitage då det är helt knutet till utsläpp inbakat i bränslepriset.
Men en parallell gällande skatter…vi ersätter inte tobaksskatten med en skatt på dem som slutat röka bara för att skattepengarna skall in.
Men det är precis vad man föreslår när man vill hitta en “ersättningsskatt” för elbilar.
Folk gjorde det vi bad om och nu ska de betala för det.
Skatten på bensin finns inte för att bilen är en bil. Den finns för att bilen släpper ut avgaser. Försvinner utsläppen ska pengarna också försvinna. Det är inte ett problem utan det betyder att skatten funkade.
Men vägarna då, de slits ju.
Sverige har idag typ inga öronmärkta skatter.
Drivmedelsskatten går rakt in i statskassan och blandas med allt annat. Vägunderhåll finansieras via statsbudgeten, beslutade av riksdagen och är helt frikopplat från vad bensinskatten drar in. Det finns liksom ingen “vägkassa”.
Så slutresultaten blir nog att alla bilar betalar per körd kilometer i framtiden, oavsett vad de drivs av. Tyngre bil, mer skatt. Kör i rusningen, mer skatt. Det skall inte vara en elbilsskatt utan en vägskatt. Asfalten bryr sig inte om vad som rullar på den
Och så får de ICE bilar som finns kvar betala utsläppsskatten ovanpå, detta då de sliter på vägen och släpper ut.
Två olika saker, två olika skatter.
Elbilen gör bara det ena och betalar bara för det ena.
Det jag framförallt är kritisk mot är just att elbilar skall straffbeskattas för att de sliter på vägarna, och att FB ponton har då oerhört svårt att förstå att även ICE bilarna gör det utan att beskattas för det. ![]()
När folk slutar att röka som minskar kostnader för vård och annat som kommer i bakvattnet av att röka. Så nej, den liknelsen håller jag inte med om. Enligt Folkhälsomyndigheten kostar detta samhället ca 31 miljarder årligen och inkomsterna från tobaksskatten ligger på ca 12 miljarder.
Läs vad jag skriver nu
Skatten på utsläpp handlar om att minska just utsläppen
Precis som som skatten på tobak och alkohol…
Så skall vi ha en skatt på vägslitage så måste den utredas och införas då den helt saknas idag och därför måste det då ske ovanpå dagens skatter på utsläpp och då på alla fordon oavsett drivlina.
Energiskatten på el och fossila drivmedel är annars ganska likvärdig idag räknad på energiinnehåll
Det behöver nödvändigtvis inte vara en skatt som är baserad på slitage, men någon typ av skall kommer ju att behövas, utöver de 360 man får in idag.
Regeringen utreder betalvägar , med ett eventuellt nytt statligt vägbolag . Vad tycker vi om det då , är det bra ? . Istället för skatt på fordon då .
Så vad skall vi beskatta då?
För vi kan inte hitta på något godtyckligt system likt det i England utan detta måste såklart vara vattentätt och spännande över samtliga former av transporter på svenska vägar, inklusive internationell trafik då vi knappast kan ha ett system där man slipper vägskatt om man kör en bil reggad i tex Danmark ![]()
Som sagt, vi måste ha någon typ av beskattning, jag utesluter inget alternativ.
PS. Vi betalar varken i Danmark eller i Tyskland.
Det låter helt OK för mig jag har ju tre bilar registrerade i Italien ![]()
Jag tvekar ju lite inför tanken, men här i italien där jag är nu så är motorvägar ofta betalvägar, gäller alla även om man kommer från Sverige.
Kanske vore nåt för Sverige? Norge har ju en del bom-peng vägar (tunnlar) också.
Det är ju lite rimligt att de som de facto kör o sliter på vägarna, också står för notan.
Har precis bilat genom Frankrike och Italien, där man får betala på alla motorvägar. Fördelen är att vägarna är bättre än i t.ex. Tyskland och alla rastplatser har hyggligt fräscha. Det är också ett sätt för att låta de som verkligen använder vägarna att betala. Sedan funkar det si så där vid vissa betalstationer, speciellt när det är mycket trafik.