Vikten på elbilar & beskattning

Dåligt.
Kritisk infrastruktur (vägar/järnväg/skola/elsystem mm) kräver långsiktiga investeringar och helhetssyn och därmed bör logiskt därför vara styrd centralt av ett land och erbjudas till lågt pris - då detta bidrar till landets konkurrenskraft.

Alternativet vore att företag investerar enbart i “lönsamma projekt” med kort tidshorisont, så delar av ett land riskerar sämre tjänster.

Som ofta går parallellt med vanliga vägar…dvs slöseri med resurser inom landet.
Kör själv alltid betalvägar, de är skitfina.

Antar du frågade mig.
Varför ska vi slå undan benen på elektrifieringen genom ökade kostnader?
Vore väl bättre att minska slöseriet av skattemedel och pensioner, tex Nortvolt, Stegra och alla gröna miljöprojekt som var dödsdömda på förhand.

Nej fan, det är bättre att vi ger Kina frikort på allt så kan vi sitta i knät på dem och vara deras bitch för all framtid!

2 gillningar

Märklig kommentar.
Vi ska självfallet satsa på att göra oss 100% oberoende av Kina, Ryssland och andra icke demokratiska stater, med egen energi, egen tillverkning.

Men det gör vi inte genom att slösa bort skattemedel och pensioner!
Och inte med ökad beskattning på elbilar.

Vi har kört EU’s ekonomi och konkurrenskraft i botten genom ett förstört elsystem, fortsätter importerar olja/gas/kol och produkter från länder som använder pengarna till att motarbeta oss - ja till o med kriga.

Skulle vi öka beskattningen och fortsätta kasta in skattemedel i Nortvolt och Stegra menar du?

Vi skall göra allt vi kan för att vara oberoende av t.ex. Kina och Ryssland. Om det innebär att staten måste gå in och stötta så kan det få vara så. Det gör man i andra typer av projekt och har gjort så under många årtionden. Vet du vad? Vi har så olika syn på detta att det nog helt ärligt inte är något som varken du eller jag vill debattera i någon större utsträckning.

2 gillningar

Vi kör på det. Jag betalar gärna mycket skatt för att alla i vårt fina land ska kunna leva gott och månar speciellt de som inte är lika lyckligt lottade som jag/vi som är friska och har arbete - men gillar inte slöseri.

2 gillningar

Borde inte det kunna funka helt digitalt , på samma sätt som trängselskatt i vårat digitaliserade samhälle i Sverige ? . Det funkar ju så vid Motala Bron och Sundsvalls bron . Dom där betalstationerna har jag upplevt jag också, och dom är jag gärna utan .

Folk mår ju också bättre av att inte andas in avgaser från bilar. Miljön mår bättre. Vi lägger pengarna på svensk el istället för OPEC-olja. Hur är det inte vinster på samma sätt som frånvaro av rökning? Cigarettskatten var ju för att få folk sluta röka. Det hade inget med att skatten i sig var väsentlig för att driva sjukvård eller annat. Det var klassisk exempel på att avvärja ett typ av beteende genom straffskattar. Inför vi kilometerskatt på elbilar kommer vi snabbt göra straffskatten för bränslebilar helt verkningslöst i avskräckande syfte.

För att komma till vikten har jag haft lite kul med diverse sökmotorer. Jag har efterfrågat om en normalviktig bil på 1,500kg utgör så mycket mindre belastning på vägarna jämfört med en bil på ca 2 ton (normal elbilsvikt). Vad jag får fram så gör detta det. Men då slitaget ökar exponentiellt så är vanliga personbilars slitage på vägarna nästan helt försumbart jämfört med lastbilar och bussar. Då slitaget är exponentiellt till bilens vikt och de transportmetoderna väger så många gånger mer så blir slitaget nästan helt orsakat av tyngre transportfordon som lastbil och buss.

Despite accounting for just 11 percent of the more than 3 trillion miles of travel on US roads annually, we estimate heavy-duty trucks are responsible for at least 91 percent of the wear and tear on those roads (and as much as 99 percent if the fourth power law holds!). Most of this damage comes from over-the-road freight: tractor-trailers are responsible for nearly 80 percent of the annual deterioration of highway infrastructure despite representing just 6 percent of all miles traveled.

1 gillning

I italien kan man ha en Telepass dosa, så åker man bara rakt igenom. Förknippat med viss fast kostnad så det har man bara om man kör ofta på dom vägarna.

Annars funkar det fint med både kontanter och bankkort, har nog aldrig haft problem :+1: :italy:

Sån dosa, funkar det som BroBizz till danskarna? En sån liten dosa som är universalt kompatibel i Europa vore nåt.

Här i Kroatien är de få motorvägar som finns betalvägar, dock inte Pelješac bron som är 85% EU-pengar.

Har har idéer om en vägd vikt och utsläppsbaserad skatt skulle kunna göras men vägavgifter på motorvägar är fan inte dumt alltså.