Volvo EX60 Jan-26

Mittkonsolen i MB är fin. Interiören i övrigt ger mig PTSD. Den ser ut som den är designad av en tysk utan någon som helst känsla för estetik. Bling och MB-stjärnor överallt. :nauseated_face::joy:

Ja skitsnygg ute, speciellt Cross Country :heart_eyes:
Men inredningen?
Polestar 3 o 4 är dock ännu snyggare ute och slam dunk inne med renare/lugnare linjer och mer harmoni kring förare.
Vanlig mittkonsol med förvaring = nära till saker som behövs.

Känns spontant som en utmärkt bil men blev lite förvånad över att man landat i att inte ha någon heads-up display och förarskärm över ratten och en bit bort. Jag trodde nog att HUD var här för att stanna och får nog erkänna att jag blivit lite beroende av detta på min nuvarande bil. Är HUD möjligtvis på väg bort rent generellt och ersättas av små rattar och förarskärm?

Jag tycker det är smartare som de gjort nu, med förvaring som man fäller ut upptill + då det man skjuter ut från armstödet. Sedan har man nederhyllan lätt åtkomlig och slipper trixa sig ner under ett fast överhäng. Lagringyta i stort sett samma med de olika lösningarna!

2 gillningar

Helt perfekt ju, är ju en Merca :grin:
Älskar träet (äkta), lädret och alcantran i min E-klass w213.
Och ljusslingor som ändrar färg om man vill. Galet, men mysigt i mörker. :innocent:

1 gillning

Ledtråd, vad är dyrast tror du? :wink:

Lite kraftfullare konfigurator på hemsidan hade varit bra. Omöjligt nu att komma in och bygga bilen bara, men det är väl kanske ett gott tecken när servern storknar trots att den bara går att beställa i Sverige just nu :slight_smile:

En lösning är praktisk, kantig med konstiga vinklar och massa smådelar, den andra praktisk och harmonisk med böljande linjer.
Jag föredrar den senare. Man får tycka olika :+1:

Jag gissar att varken HUD eller en förarskärm är en kostnad som spelar någon större roll. I min “budget-zeekr“ fick jag med båda två och Volvo är ju premium. Men men, är kanske inget problem när jag väl provkör Volvon.

Synd att de inte erbjuder en P6 med stora batteriet. Den hade med största sannolikhet haft WLTP på över 100 mil. Känns som en miss att inte ta det klivet och vara först med detta bland mainstream tillverkarna.

1 gillning

Smaken är som baken… :joy:

Jag definerar det som att den ena är smart och praktisk med alternativa förvaringar, den andra är osmart med svåråtkomlig lagring på bottenplan och en kvarleva från tider med kardantunnel. Men smaken är som baken :slight_smile:

2 gillningar

Nu är det beställningsstopp :slight_smile:

503 Service Temporarily Unavailable

nginx

Slutsåld! :smiley: :smiley:

2 gillningar

Tittat på Gullins video. Vissa saker har de gjort riktigt förnuftigt. Lite gnäll: Hade hoppats på mer fysiska knappar. Saknar att man inte kan välja bort panoramatak, varför envisas man att ta bort kurvhandtag? Även detta med ramlösa fönster på dörrarna (som någon påstod vid något tillfälle gör bilarna dyrare inte billigare) är verkligen onödigt. Gillar inte ratten så här på film men den och dörrhandtagen får man se i verkligheten innan man kommer med slutgiltigt tycke. Synd att man måste ha pixellysena för att få spolning på strålkastarna.

Tyvärr blir den för dyr, en P10 plus med den utrustning jag vill ha gör att den går upp till över 820.000. Tycker de borde tagit med Pilot Assist, 360-kamera, dragkrok och laminerade rutor redan i grundpriset och haft en riktigt storsäljare (det blir den väl ändå i det här Volvo landet)

2 gillningar

Mm, den blev allt bra den där EX60:n. Jag gillar den öppna kupén och att man skippar mittkonsolen - något jag uppskattar i min nuvarande Ioniq 5.

3 gillningar

Två våningar kan definitivt vara svårt att komma åt i (jag får sträcka mig in från passagerarsidan för att komma åt solglasögonen på “nedervåningen” (varför har inga bilar solglasögonfack i taket längre?), men det här andra med ett stort tomrum tycker jag är riktigt svårt att faktiskt utnyttja. Man måste köpa någon form av väska eller liknande.

Inget slår Tavascan dock. Hade en sådan som en hyrbil i en vecka och det var komiskt idiotiskt. Och fult som stryk.

Men hur smart blir den då du har 1-2 koppar i mugghållaren? Då blir den lika dum som den gamla. Men ja som tur är smaken som baken vilket är bra.

Visst tappar man även förvaringsfack mellan stolarna med Volvos lösning?

Helt enig angående Tavascan! Hur tänkte man egentligen? Maken till korkad design..

Ja och plasten var sämsta möjliga knarriga, ihåliga plast också. Det var faktiskt mycket värre i verkligheten än på bild, vilket jag inte trodde var möjligt. Jag förstår varför de behövde lease:a ut dem för under 4000 kr/mån.

Gillar vad jag ser, materialmässigt, med EX60 iallafall. Bra gjort av Volvo. Uppskattar också en alternativ volymkontroll som inte sitter på ratten. Min förra bil hade inte det och nu vill jag ha det i alla bilar (och såklart bra för passagerare också).

1 gillning