Volvo EX60 Jan-26

Jepp, jag känner ofta avsaknad av knappar i dessa moderna bilar och samma elände med dessa glastak vill man kunna välja bort. (skulle nästan betala extra utan det).
Samt vill tillägga att varför dessa feta däck. Minsta man kan beställa är 20 tummare, idiotiskt!!!
Sedan blir det nog inte riktigt så illa om man drar fram mugghållaren bara att komma åt det undre lagringsutrymmet, men fäller man ner även det främre utrymmet under färd kan det förstås bli svårt, men det är iallafall flexibelt valbart hur man vill ha det och framförallt så passar det mina långa ben med lite manspread möjligheter utan att man får skavsår på knäna :slight_smile:

3 gillningar

Ja, jag fattar inte varför man kombinerar maximal prestanda med maximal räckvidd. Känns som att det är två helt olika kundgrupper som uppskattar de olika delarna. Kan det vara så att batterierna som ger 810 WLTP är så pass dyra att kombon P6 med detta batteri ändå hade landat på höga 700tkr?

Håller med om att det är synd med 20-tummare. Dock är det åtminstone 235/55R20, inte 235/50R20 som annars är vanligt för 20-tummare, så ljudmässigt kan det nog funka okej ändå.

Men med 19”-fälgar (hoppas bromsoken är små nog…) och 255/55R19-däck så kan den nog bli riktigt fin. 235 känns lite väl litet med tanke på vikten och höjden på bilen. Jag har en bil som är lika hög, väger ~100 kg mindre, har 235/50R20-prestandadäck och är lika snabb som RWD EX60 och där måste man verkligen tänka på viktplaceringen då den drastiskt påverkar hur mycket bilen svänger när man svänger på ratten. Vid regn understyr man in i varenda kurva.

EDIT: Men vad i hela helvete… det verkar som att man inte kan välja 20”-fälgar med Ultra-trimnivån?! Det är ju helt absurt? Det kommer bli en vansinnigt bullrig bil! Det är en fullständig dealbreaker, nya 20”-fälgar kostar ju säkert 45 tkr. Definitivt inget köp i närtid för min del.

1 gillning

BMWs konfiguratorn fungerar inte bra på telefonen men känns som iX3 blir lite billigare (ca 10.000kr) när man slänger på det jag vill ha och då har ix3 ca 14 mil längre wltp räckvidd. GLB om jag slängde på så gott som allt som gick stannade på 760.000, inte AMG så man fick behålla 18 tummare. Dock har GLB kortast WLTP (med minst batteri då också).

Utan sett alla fysiskt och absolut inte provkört dem så ligger ix3 bäst hos mig om någon tvingat mig välja här och nu. Sedan när man provkört och fått känna på alla kanske åsikter ändras.

@Esse, var min spaning korrekt? :slight_smile:

Haha absolut :slight_smile:

1 gillning

Snygg bil som jag hoppas säljer som sagt . Men jag föredrar förarmiljön i Volvo Lastbilar . Rattar och knappar till klimatanläggningen och en hel del knappar till övriga funktioner. Och några skärmar till det som dom passar till . Men så kostar ju ett sånt här elektrisk Volvo fordon som sex stycken EX60 också, så då kostas det väl på lite mer . Enorm komfort .

Detta tillsammans med att många funktioner i Infotainment inte fungerade tyder tyvärr på att Volvo inte fixat sina utmaningar inom mjukvaruutvecklingen.

Det hade jag missat, ytterst märkligt. Besparing som headsup antar jag.

Ursäkta mig om det är nåt jag inte förstår. Men om man får samma information på båda ställena, varför skulle man vilja ha båda? Antingen det ena eller det andra skulle jag säga. Och utan att veta skulle jag tro att jag föredrar en separat förarskärm som inte påverkar verkligheten jag ser framför mig.

Håller med att man möjligtvis inte behöver båda. Vet inte varför man har båda på min egen bil. Själv kände jag att HUD var lite udda i början men nu känns det kanon. I synnerhet kombinationen av att visa hastighet och pilar för navigation. Tittar väldigt sällan på förarskärmen och trodde nog att HUD var framtiden och att förarskärmar skulle försvinna. De har väl exempelvis ingen sådan skärm på EX30? Men kanske är en förarskärm över ratten lite både och. Man får helt enkelt provköra och känna efter.

Finns varken HUD ellet förarskärm på EX30, stort misstag i min mening. Nya Mazda CX-6e är nog den enda bil jag känner till med enbart HUD men ingen förarskärm. Tycker denna lösning fungerar bra i Toyota men många brukar klaga på hur långt ner man behöver ha ratten.

Jag förstår inte varför man måste göra ratten så fruktansvärt ful bara, både BMW och Volvo har ju misslyckats här i mitt tycke.. Toyota har en rund ratt, gör det bara…

2 gillningar

Verkar vara en sjukt fin bil Volvos snickrat ihop ändå.

Skall bli kul att klämma på.

Tillbaka till handtagen.

Är det så att säkerhetsföretaget no1 Volvo skapat en bil HELT utan mekanisk öppning av dörrarna utifrån??

De säger att det ska vara möjligt för räddningspersonal att rycka upp dörren utifrån. Återstår väl att se om det fungerar.
Det ska också klara Kinas krav på dörrhandtag som de inför 2027, eftersom det just är utstickande dörrhandtag som kan forceras upp utifrån. Innifrån är det också löst med att dörrhantaget öppnar dörren elektriskt, men ökar man kraften i samma handtag, så öppnas dörren mekaniskt.

Jag är mest orolig för isbildningen i ett dörrhandtag som ligger i den vinkeln. Tillräckligt jävligt med andra typer av dörrhantag. Men de kanske har en felfri lösning på detta också kan man hoppas. Annars får man väl leka räddningspersonal :slight_smile:

Var det någon av visningsbilarna som hade Running boards monterade? Svårt och se på de filmer jag hunnit se.

Något högre markfrigång också :slight_smile:

Nix!

Japp :slightly_smiling_face: ett rum med utsikt . Men utsikten i digitala backspeglar i motljus är inte så bra . Bra att EX60 har riktiga backspeglar.

Blir intressant sedan att se alla sida vid sida recensioner av konkurrenterna, då bilarna också har testats i trafik, men efter att ha läst den fina sammanställningen från @Kristofer så har jag mina “på pappret” rankingar.
Stackars Audi får nog sin revansch då liknande varianter av Concept C tekniken blir verklighet för den interiören slår helt klart alla dessa enligt min mening :slight_smile:

1. Volvo EX60 P10
  2. Mercedes GLC 400 4Matic
  3. BMW ix3 50 xDrive
  4. Audi Q6 e-tron qattro

Har man gott om pengar, eller att firman betalar kalaset förstår jag att man gärna vill ha fullspecade bilar, men ska man först hosta upp så stora pengar för köpet och sedan betala kostnader för driften av bilarna så går alla dessa bilar nog bort för den privatägandes medelsvensson.

Volvo med sin P6 version är även den nog för dyr (iallafall för mig), men helt klart billigare i längden att äga än de andra premiumbilarna, särskilt om man som privatperson behåller bilarna längre än företagsmarknaden!

1 gillning

Jag tror att mycket kommer handla om känsla, tycke och smak. Visst finns det vissa skillnader och någon bil har snabbare laddning, den andra bättre räckvidd osv, men när man sitter i förarstolen så märker man snabbt vad man föredrar. Om alla bilar går in ekonomiskt i en kalkyl såklart.

7 gillningar