Precis och som tur är så kommer det ju att finnas en begagnatmarknad för flera av dessa godbitar ![]()
100%.
På papper bedömning blir ju liknande en konstkännare som kanske hyllar en tavla med orden “Den talar till mig”. Då antingen för att det är ens favoritkonstnär som målat tavlan, eller för att man visuellt helt enkelt bara fastnar för betraktelsen. Jag anser mig vara det senare i den liknelsen ![]()
Om du testar så kommer du förstå hur bra det är med både HUD och vanlig förardisplay.
Eller så tycker du inte det.
Jag trodde att det var överskattat men efter att ha testat verkligt bra HUD med navigering speciellt argumented sådan dessutom - är det helt fantastiskt.
Med båda typerna kan du ha komplett info bakom ratten kombinerat med enbart det viktigaste i HUD!
Jag har inte testat, men om man kan ha samma information i både förardisplay och HUD, varför vill man då ha båda? Jag förstår inte varför man vill ha samma information på två ställen. Är det kanske nåt man kan göra med HUD som man inte kan göra i förardisplayen? Om det är så, så behövs ju inte förardisplayen, eller? Vad är det jag inte förstår?
Nu när konfiguratorn inte kraschar hela tiden så…
Absolut billigaste bilen med B&W (ett måste!) och sommar- och vinterdäck på 20"-fälgar
(i övrigt RWD, vit, ingen pilot assist (!), inget riktigt läder, ingen digital backspegel) kostar 844 000.
Man kanske får 15 tkr för 21"-fälgarna man får med, så 829 tkr.
Med AWD, dragkrok, inte vit färg och pilot assist-paketet så är vi uppe i 909.7 tkr (!)
Lägg till stänkskydd, lastrumsmatta, fotmattor och solskydd pratar vi 920.1 tkr…
För en bil som fortfarande inte har läder, digital backspegel eller tonade bakrutor.
När vi lägger till det fakutm att de inte verkar ha några som helst ränterabatter så blir det helt galet
dyrt. Räknar vi med att försäkringen lär bli svindyr pga en enda stor chassibit så
pratar vi TCO-kostnader på säkert 50% mer än t.ex. en Lexus RZ. Galet.
Är väl ganska vanligt att leverantörerna vill att man ska köpa maxutrustade bilar och prissätter extrapaket därefter om man väljer lägre specade bilar som grund och lägga till (måste ha) paket.
Nej det är rätt ovanligt, traditionellt sett är det främst japanerna som gör sånt, men konfigurationsmöjligheterna har varit goda hos de andra tillverkarna.
Det gick utmärkt att speca S/V/XC 60/90 med B&W utan att ha största paketet eller extremt stora fälgar förut. Samma med tyskarna för nya elbilar också. Det kommer vara svårt att hålla en konversation i motorvägshastighet utan att höja rösten rätt rejält med 21”-fälgar.
Och man får ju inte så mycket i ultra-paketet, sjukt konstigt att saker såsom digital backspegel inte ingår. Det får man ju på koreanska och japanska elbilar för 500 tkr, för att inte tala om kinesiska.
I min ID4 har jag HUD förutom förardisplayen. Jag har i princip samma information på båda ställena och kollar nästan uteslutande i HUDen, det finns liksom ingen poäng med att kolla på displayen… Dock sitter ju HUD placerad strax ovanför vindrutan, dvs inte rakt i blickfånget på vägen framför. Så jag kan tänka mig att Volvos lösning med skärm precis under vindrutan ger ungefär samma sak, i alla fall för mig. Personligen är jag inte heller helt nöjd med AR-funktionen vid navigering, den blir inte helt tydlig när man ska svänga osv tycker jag. Jag tror att en skärm med karta precis under vindrutan kan bli väldigt bra.
Ja däckkostnader är ett elände och jag skulle inte köpa däck direkt från leverantören då de tar hutlöst betalt. Jag skulle nöja mig med en standardspecad bil med väldigt få “måste ha” extrapaket och sedan köpa däck på andra ställen. Där sparar man många tusenlappar för lika bra däck.
Älskar korianska Kia PV5 och Hyundai Inster med sina mindre däck. Passar små som stora bilar som inte lider av mindervärdeskomplex ![]()
Jag kom undan med 703 900kr för en P6 med måste paket dragkrok 14900kr och ett solsydd till det förbenade glastaket för 1625kr. Har dock inte tagit med vinterdäck ska sägas ![]()
200k över min maxbudget så ska det bli Volvo så får man ta det man får på begagnatmarknaden, men det kan ju vara värt vänta några år på om man nu vill ha en EX60?!
Fast om ingen/få har råd att köpa en ny EX60 så kommer det bli få och dyra av samma modell även för oss som kommer få vänta ett par år. Blir intressant att följa reservations/leveranssiffrorna för EX60 under året. Kan väl ändå bara finnas en begränsad kundgrupp som har råd och nu med konkurrens av både Mercedes och BMW. Man får hoppas att Volvo inte gjort en allt för drömlik förhoppningsbudget när kommer till försäljning.
Det kommer nog med stor sannolikhet finnas många företagsleasade Volvo EX60 begagnat om några år redan ute på begagnatmarknaden och sedan fylls det på undan för undan.
Hoppas du har rätt. December 2027 lämnar jag tillbaka min privatleasingbil och då kan det bli aktuellt med en begagnad EX60….om nu inget ännu mer intressant släppts fram tills dess ![]()
Ser att nyckelbricka för 2850 finns som tillval. Betyder det att man inte får med en keyfob till bilen?
HUD-infon ligger i synfältet!
Man vill därför inte ha ALL info i HeadsUp som stör mer än hjälper, det är skälet till att bara HUD inte räcker.
Igen, jag har aldrig kört en bil med HUD så borde kanske hålla tyst. Men vilken info är det som inte lika bra kan visas i förardisplayen?
Jag tror att EX60 kommer att bli omåttligt populär som begagnad . När kunden står där i bilhallen och ska välja begagnad Elbil , för många för första gången dessutom . Om den ena förträffliga Europeiska bilen i segmentet har som Volvo 10 år och 24000 mils garanti på högvolts batteriet , och dom andra 8 år och 16000 mil . Så kommer Volvon att locka till val av den på en tre år gammal bil , det är jag helt övertygad om . Tyvärr bryr sig inte tjänstebilsförarna om detta vid sina val , utan där är det mest tekniska specifikationer som avgör verkar det som . Men i Sverige kommer det nog att bli ett vanligt val för många tjänstebilsförare ändå , så det kommer nog att finnas begagnade Volvos att köpa med lång trygghet ändå . Det kommer ju att påverka restvärdena positivt också , så det kan kanske löna sig för företagen att välja Volvo för dom också.
Det handlar inte om att “det lika gärna kan visas i förarskärmen därför är HUD värdelöst”. Det är mycket enklare, smidigare och jag behåller ögonen på vägen när jag kollar hastigheten, vilket avstånd jag har satt till bilen framför, vilken hastighet det är etc. Vill jag se mer metadata som kvarvarande räckvidd kan jag kolla ner på förarskrämen men det är inget jag behöver ha framför mig jämt.
Jag saknar det när jag kör bilar utan HUD.
Ni har säkert rätt. Jag kör en billig liten MG4 där jag får köranvisningar från Android Auto på mittskärmen, ser hastigheten i förarskärmen och ser trafiken helt ostört genom vindrutan. Funkar bra för en gammal gubbe som kört bil utan datorhjälp i nästan 50 år.