Efter att ha lyssnat på grannpodden laddstationen känner jag mig stolt som svensk! Svensk designad och byggd drivlina, svenskt batteri (dock ej cellerna, köps in), byggs i Göteborg av svenska arbetare, värmer gott i hjärtat att vi fortfarande kan och inte bara behöver förlita oss på att kineser och andra ska visa vägen. Prismässigt ligger den strax under de tyska konkurrenterna men verkar leverera ett konkurrenskraftigt paket. SPA3-plattformen är skalbar så jag förväntar mig att mindre modeller kommer (XE4?) till ett något mer humant pris (jag är inte riktigt kundgruppen till bilar i denna prisklass). Bra jobbat Volvo!
Lyssnade på poden om EX 60.
Spännande och intressant, kanske missade.
Men nämnde @Esse avtalet med Vattenfall.
”Oavsett version klarar bilen av 22 kW AC och samtliga versioner är förberedda för dubbelriktad laddning. De som köper en bil i Sverige får även tre års laddning inkluderad via Vattenfall.”
Ny Teknik
Det är väl de som använder Care-tjänsten som får 3 års laddning va?
Handlar inte om rätt eller fel. Det finns onödig teknik (skärm i mitten tex) som gör ergonomin och säkerheten sämre, och så finns det teknik som underlättar och gör körningen säkrare (förarstöd, döda vinkelvarning tex)
HUD tillhör den senare.
Navigering i HUD, speciellt med Augmentet Reality som blandar verklighet med pilar som visar hur du ska köra, och visar gatunamn på vägar är otroligt bra.
Du slipper flytta blicken till en central skärm eller ned till displayen bakom ratten.
Du ställer in exakt det du vill se i HUD.
Att SAAB var först med detta i sina stridsflyg var ingen slump. Allt som gör en stridspilot effektivare ökar beskämpningsförmågan.
Mindre brus är bra.
Absolut!
XC60 var Volvos klart bästa bil, troligen kommer den nya vara det med.
Är det som Volvo vill få konsumenterna att tro.
Mycket är svenskt men…
Jag är inte konspirationsteoretiker och jag tror de ansträngt sig gör att göra så mycket som möjligt själva, om inte annat så ur tullsynpunkt och att amerikanska myndigheter haft synpunkter på Polestar och Volvos kinesiska innehåll. Har du något som tyder på att bilen skulle smugglas in från Kina eller vad är din källa?
Vad menar du med detta?
Du antydde ju att Volvos företrädare ljög!
Nu övertolkar du.
Mycket är svenskt i bilen men inte allt. Det är väl inte konstigt att Geely samverkar inom koncernen med kompetens?
De flesta biltillverkare har dessutom samarbete med externa företag, utanför sin koncern.
Det är klart de har men lyssna på podden. Aluminium smälts och pressas i Göteborg (gigacasting), design och utveckling i Sverige, batterierna utvecklade i Sverige även om själva cellerna kommer från tredje part (kanske Kina men de har flera underleverantörer. Hade ju kunnat vara svenska batterier om inte Northvolt gått i konkurs). Finns ingen anledning att inte vara stolt över denna prestation. Sedan kan det mycket väl vara så at Geely investerat i projektet som Esse etc antyder men det är väl bra! Alla entreprenörer klagar ju över hur svårt det är att hitta riskkapital!
Dom tidiga HUD applikationerna (som i stridsflyg) var en liten genomskinlig plastskiva som fälldes upp ur ovansidan på instrumentpanelen Peugeot och Citroën var tidiga med det i sina bilar det funkade riktigt bra men var begränsat till i princip hastighet Nu när HUD projiceras direkt på vindrutan finns det bättre möjligheter för med information Jag har aldrig (mer än dom gamla Peugeot) använt en HUD som fungerar med mitt synfel det är helt omöjligt att använda efter mörkrets inbrott speciellt med möten så jag får stänga av den så om bilen har HUD är för mig helt ointressant
Klart vi ska vara stolta! Volvo är extremt viktig för oss.
PS
En kompis till mig har varit med i gigacastingprojektet. Skitbra kille.
Verkar vara vid köp.
”Volvo Cars / Vattenfall
“Ladda kostnadsfritt hemma i upp till tre år
Nu får du fri hemladdning* med Vattenfall när du väljer en ny Volvo. Ett år ingår för alla helt elektriska modeller och med EX60 får du tre år när du även köper en Volvo wallbox** (9 900 kr) som möjliggör dubbelriktad laddning.”
Du behöver tydligen vara kund hos Vattenfall eller byta till Vattenfall.
Så tänkte jag när jag hörde talas om finessen , Ökad säkerhet . Men efter att provat så får jag nog klara mig utan . Jag har väldigt svårt för störande element i synfältet tyvärr . Värmeslingor i vindrutan har jag provat att leva med på en Ford Scorpio ghia fullutrustad underbar bil . Väldigt praktiskt och säkerhetshöjande, men jag kunde inte sluta irritera mig på dom synliga eltrådarna så den fick säljas . Lite samma med HUD för mig , fruktansvärt irriterande. Jag är typen som älskar Saabs nattpanel , då jag vill ha så lite som lyser som möjligt i bilen . Ett stenskott i synfältet som guppar strax ovanför vägbanan får samma resultat , rutan måste bort och ersättas med en ny
.
Varför är det så här nästan alltid. Man säger att man får gratis el i tre år om du köper boxen när du köper bilen……men när man gräver i det så måste du byta till Vattenfall. Tror knappast att jag kommer byta elleverantör och vet man ens om alla har möjlighet att byta till vattenfall? Grrr… Lite samma sak med räckvidden. Dom fullständigt pepprade mig som tittare med 810 km i WLTP i presentationen….men den bilen kommer jag ändå inte kunna köpa förrän slutet av 2026 eller rent av 2027. Varför kan man inte bara vara stolta över P10 och pusha för den? Det är ju en bra bil.
Nu är det ju inte att man måste ha Vattenfall som elnätsleverantör utan som elhandelsbolag. Så alla kan byta till Vattenfall för att få denna “gratis” laddning.
Men var det inte uppe tidigare här på forumet att det bara gällde spotpriset och att det dessutom hade ett pristak, så blir elen dyrare än det får man betala mellanskillnaden ändå. Så jätteförmånligt erbjudande är det inte, men absolut trevligt om man ändå tänkt köpa bilen.
Premiärturen ![]()
Nu har jag varit och kollat på bilen i verkligheten, och den imponerar verkligen precis som recensionerna säger. Den ser ut som en snygg modern elbil där bakpartiet är snyggaste delen. Stolarna är sköna, baksätet rymligt, inforainmentsystemet rappt och smidigt. Bagaget är riktigt bra, det är verkligen stort och fyrkantigt och dessutom har man baljan under och en stor frunk. Den här bilen rymmer hela familjen utan problem! Ratten är såklart dess svagaste gren, jag gillar stora rattar, men jag kan förstå poängen och jag tror att många tycker att den tillför en smidighet till bilen.
Jag är riktigt sugen på att beställa, försöker bara landa i vilken version jag är beredd att betala för.
Stort tack för input, är också mycket sugen men då som förmånsbil. Verkar som lokala handlaren kan lösa bättre företagsleasing än om man går via hemsida så inväntar att de skall ta fram förslag På upplägg
sweet spoten nu är nog p10 för min del