Volvo EX60 Jan-26

Jag har också varit o kollat in den och klämt o känt. Vilken bil säger jag bara!!
Grymma stolar, snygga material, fin fint baksäte, bagaget är väldigt bra utformat o rymligt, skärmarna riktigt skarpa. Detta kommer bli dundersuccé.

1 gillning

Appropå Volvo säkerhet, så kommer om ryktet stämmer Volvo EX30 få förarskärm i my2027 som börjar byggas i maj i år. ev. kommer det gå att beställa även på äldre versioner av EX30, men som sagt bara rykten än så länge!

1 gillning

Det rullar på bra för nya EX60. En handlare sålde 30 bilar direkt…

Snackade med min närmsta Volvo handlare idag kring vad de hade inne för provkörning då det nästan var tomt i hallen och Volvon i skyltfönstret var borta. Men han sa att de försöker göra plats för Volvo EX60 och därför har väldigt lite begagnat i hallen. De vet redan att det är stor efterfrågan!
Sedan är det lite lustigt då de verkar skylta med en Volvo i ena lilla hörnet av hallen, men har väldigt gott om plats med Renault, Dacia, RAM och lite annat. Vet inte om det enbart är upp till varje ÅF att stuva om som de vill, men lite lustigt att man skyltar mest med de bilar man har minst i hallen. Kul ändå att de så långt i förväg gör plats för EX60 då i skyltfönstret.

Kollade in XC40/EX40 forumet och där verkar många som lämnar in sina leasade Volvos i stor utsträckning går på Kia EV5 som sin nästa bil. Det är ju kanske främst privatleasare som hänger där, vilket kanske kan förklara att man inte väljer den dyrare EX60 som verkar rikta sina erbjudanden mera till tjänstebilsmarknaden antar jag.

I helgen var jag på lokala finkrogen där träffade Volvo handlaren som ville sälja en EX90 till min kamrat han menade på att han kände sig “lättad när kamraten tackade nej” till erbjudandet “det är en gammal kund och vi vill ju behålla honom” Han berättade att dom haft “problem” med MY25 EX90 så mycket att dom hade blivit tvungna att “ta tillbaka några” han berättade hur Volvo 2022 visade upp NYA EX90 i en static display sen blev det tyst till 2024 då ett gäng influencers och journalister fick köra pre-production bilar i So Cal alla hoppade och hyllade bilen det som inte funkade skulle åtgärdas före introduktion “lovade PR folket” Under 2025 började det så sakteliga rulla ut bilar till kunder med mer problem än väntat Volvo hävdade att allt kommer att bli bra så fort MY26 kommer till leverans och alla MY25 ska uppdateras Han kör en av bilarna som dom “tog tillbaka” och som har fungerat som försökskanin för verkstan man gör en uppdatering och ett nytt fel dyker upp…

Han är försiktig när det gäller EX60 ser bra ut men väntar med att uttala sig till han kört den Dom är lite besvikna på att P12 är så långt borta det är vad dom tror blir sin volymbil 30 och 40 bilarna har inte vält kiosken direkt deras volym ligger i V90 S90 och deras absolut storsäljare till bönderna här var/är XC70 och XC90 men dom gör sitt Show Room redo att ta emot EX60

Halvvägs kommer stjärnkrögaren och frågar “pratar ni bilar?” efter en stund kommer han med en bricka fylld med drinkar och vi börjar på allvar prata bil Krögaren har beställt en ix3 och väntar leverans dessutom ska dom två i7 bytas ut mot nya och tydligen hamnar det uppdraget på mig Efter en trevlig och intressant kväll av drinkar och bilsnack drar jag mig hemåt i baksätet på en i7

Finns inget bättre än att prata bil med folk som kan och förstår sig på…

1 gillning

Bra val! Hade aldrig tagit EX60 istället för en iX3.

Av nämnda bilar skulle jag välja EX60 som tjänstebil trots att ögonen vill ha en IX3 . Att äga säger förnuftet och ha begäret XC90 .

Har en person i grannskapet som skaffade en EX90 men de senaste månaderna har jag inte sett till den utan det har stått andra Volvo-bilar på garageuppfarten. Har funderat över om den står på verkstad men med tanke på vad du skriver så kan det vara så att han har fått lämna tillbaka den.

Från årsmodell 2027 måste alla bilar (i Kina) ha mekaniska handtag på in och utsidan på alla dörrar (undrar om baklucka räknas in där) som måste vara “minimum 60mm physical grab spaces for all exterior handles” Detta innebär att många modeller från typ Mercedes KIA Zeeker Tesla och många fler måste konstrueras om

Undrar hur dom ställer sig till EX60 lilla hajfena till dörrhandtag

Jag har aldrig fattat vad det är för fel på ett helt vanligt mekaniskt dörrhandtag….

Ja vill dom ha infällda handtag , så hade dom ju mekaniska såna redan på 70 talet i Volvo 240 . Aldrig några problem med dom vad jag kan minnas . Lyssnade på Bosse och Hasse podden igår , där Bosse berättade om någon biltillverkare som på tidigt 60 tal , hade infällda handtag med helt slät dörrsida . Där trycke man på en liten knapp som fick handtaget att komma ut helt mekaniskt . Dom skrattade gott åt dagens el lösningar . Otroligt befriande att lyssna på jordnära vettiga människor , som inte imponeras av allt fjanteri på dagens bilar .

1 gillning

Enig. Mercedes hade dessutom bra känsla i sina handtag förut, och så ersatte man med den där styggelsen som man har nu som är så plastig.

2 gillningar

Från 1 januari 2027 kommer inga nya bilar som lanseras att tillåtas ha infällda dörrhandtag som öppnas på elektronisk väg. Endast modeller med en mekanisk konstruktion för att öppna dörren både från ut- och insidan tillåts. För modeller som redan finns på marknaden införs undantag som gör att de kan säljas i sin nuvarande form fram till 2029.

Se:

1 gillning

Det där var ganska vanligt på Italienska småseriebilar från bla Zagato Ferrari Maserati ISO Grifo Bizarini Facel Vega mfl

Dom var/är så otroligt vackra men ack så sköra

1 gillning

Det visste jag inte men lite onödigt i vilket fall kanske. Men Volvo 240 var rejäla grejer både handtag och som enkelt konstruerad hållbar bil . Läste om bilar som har längst livslängd, där Volvo XC90 generation 1 låg bra till .

Intressant jag lyssnade på en recensent som enligt uppgifter som recensenten fått från Volvo, så har de sagt att handtagen är godkända av Kina, just för att de alltid sticker ut och kan slitas upp.
Antingen är då detta fel, eller så använder de undantagen som ett skäl att de ännu är godkända.
Återstår väl att se framtida modeller vad som händer med handtagen.
Miss av BMW och deras neue klasse också då om de vill sälja i Kina framöver!

Personligen tycker jag det är mera premium med makaniska handtag, knappar och vred som man oftare hittar på billigare bilar, vilket jag tackar för :slight_smile: