Marginaler finns en liten del på bilarna där som du säger det finns flera led som vill få det att gå runt och kanske med lite vinst också, men det är så mycket mera som kostar olika att hålla igång hjulen hos ÅF. Allt runtomkring skiljer ju mycket från ÅF i vilka andra kostnader de har med lokalstorlek, läge, löner m.m. Sedan är det tillfällen också hur ivriga ÅF vill bli av med bilarna just i sin butik just vid tillfället då man vill köpa bilen.
Du har säkert rätt. För egen del så tänkte jag att man kan vara rätt säker på att EX60 är en populär modell som kommer vara relativt lättsåld till företagsmarknaden så då finns det i nuläget ingen anledning att ge rabatter till privatkunder som det handlade om i detta fallet. I synnerhet om jag märker att det är en kund som försöker spela ut ett antal olika återförsäljare mot varandra. Men men, det är kanske så det funkar när man köper bil.
Något man kan försöka förhandla sig till är saker som inte kostar så mycket för återförsäljarna, men bilen blir ju inte billigare av det. T.ex. vinterhjul, barnstol, service, lackbehandling mm.
Så där tänkte jag innan att jag skulle gå tillväga, men jag kände snabbt att de hellre ville prata om hela prisbilden snarare än specifika saker. Min slutgiltliga spec tex innehåller väldigt få rabatter på tillbehören utan det allra mest är på själva bilen. Vinterdäcken som många föreslår att man ska förhandla om är fullt pris enligt specen.
I mitt fall var det ju över 16 år sedan det begav sig och handlarna är säkert mera stressade och vill affären ska gå snabbare idag än på den tiden. Men det lever kvar de som gärna tar längre snack även idag. Jag är ännu inte portad på min lokala Skobes handel här trots att jag tar mycket tid från säljarna, utan att handla något. De tog till och med in en Renault 4 med min röda favoritfärg efter lanseringen. Sedan om jag påverkade det eller inte vet jag inte, men jag blev glad se den röda R4:an i butiken ![]()
Jag gjorde ett tag några uppdrag som en firma gjorde åt leverantörer av olika slag, där jag nappade på ett uppdrag där jag skulle besöka en Mercedes handlare och hade ett manus att jobba efter. Tyvärr inget jag kan delge här, men det fanns krav från centralt håll då på Mercedes säljarna att ge en viss rabatt på vissa utvalda modeller. Rabatten var hög och de hade också order att åtekoppla till kunder som gick hem utan köp, för att över telefon komma med ytterligare en högre nivå på rabatt. Det var ett ganska roligt uppdrag som jag fick resa betald och lite fickpengar på, så det var inget lukrativt uppdrag, men jag lärde mig mycket hur Mercedes i detta fallet hanterade sina kunder. Jag vill minnas att man sålde ut dessa modeller för upp till 25% rabatt under den perioden. Men nu har ju mycket dels gått över till agentmodell, så då är ju det roliga slut om man som jag gillar att pruta på nya bilar!
Jag gissar att Volvo säljarna har liknande centrala orders/krav men att det ser annorlunda ut än det manus jag testade hos Mercedes!
Bad om offert på en demokörd i5 under veckan. Förhandlade ner räntan till 2,95% och säljaren sa att det är ett undantag om bilen köps inom några dagar.
Såna vill jag inte göra affär med, när de får det att låta som att man ska vara tacksam över en affär.
Undrar hur många kunder de förlorar med den typen av kommunikation.
Näh det går fetbort. Jag tål inte sådana säljare utan betalar till och med mera om säljaren inger förtroende och inte pressar mig som kund. Värsta säljaren jag råkat ut för var en amerikansk säljare från Digital equipment på mitt jobb som det första han gjorde var att fråga hur mycket pengar firman hade för våra stordatorköp. Inte ens ett hövligt hej kom han med, men han fick snabbt ett hejdå då han visade sig vara helt oseriös. Jag fick senare reda på att han fått sparken som säljare på Sun och troligen fick han väl sluta på Digital snabbt också gissar jag! ![]()
Jag önskar man slapp pruta på bilen, säg mig vad den kostar så kan jag jämföra med andra modeller (ni hör, jag orkar inte ens åka till andra handlare som saluför samma märke). Ska de bjuda på något så är extrautrustning, dragkrok, gummimattor, vinterdäck etc. Enda gången jag blivit riktigt sur var säljaren sa att vi måste bestämma oss fort annars gick bilen till Finland. Där köpte vi ingen bil! Men jag är inte lojal till något märke, provar gärna nytt, de få gånger jag köper bil.
Samma här fast ännu värre . Jag har inte varit på någon bilfirma för att titta eller provköra dom senaste 20 åren . Ringt och beställt leasingbilar , och min begagnade Opel jag köpte förra våren ringde jag också och köpte per telefon , med att bilen skulle motsvara beskrivningen. Och det gjorde den som tur var
.
Duktigt jobbat! Själv pröjsar jag nog hellre 50 kkr för att slippa det där…
Ja, varför ska bilköp vara som att gå på en Turkisk bazar? Varför inte fast pris som på de flesta andra varor?
Kom just en blänkare, så det kan möjligen varit en anledning att säljaren var extra nervös att vilja kränga ut bilen. Även om det kanske inte rör elbilar i alla fallen, så en olycka kommer sällan ensam.
Om nu premiumbilar som Mercedes, BMW och Volvo i dagens produktionsled är behäftade med så myckna problem och återkallande senare, så är det ju väldigt dålig reklam för vad dessa dyra lyxvaror kostar nya. Tyvärr verkar det ju dröja ganska länge innan bilar återkallas också och det gör ju att man även får se upp med 3-5 års gamla bilar som det verkar om man vill ha någorlunda färdiga bilar! ![]()
"BMW återkallar hundratusentals bilar
Problemen fortsätter för tyska biltillverkaren BMW. För andra gången på en månad återkallas över 300 000 fordon världen över på grund av brandrisk.
De berörda modellerna är i5, 7-serien, M5, 5-serien och i7, tillverkade mellan 9 juni 2022 och 5 december 2025. Säkerhetsproblemen rör den här gången instrumentbrädans kablage, enligt den tyska transportmyndigheten KBA.
Som en förebyggande åtgärd kommer dragningen av kablarna att inspekteras och vid behov korrigeras.
I början av februari återkallade BMW hundratusentals bilar över hela världen då startmotorn riskerade att fatta eld.
Även i höstas återkallade BMW hundratusentals bilar då ett startproblem i värsta fall kunde leda till bränder."
Lite mer Kaizen / Jidoka och Genchi Genbutsu behövs kanske i Europeiska bilfabriker .
Ja eller åtminstone några tester som simulerar en verklig livscykel för bilarna. Finns ju teknik för det, men det kostar väl för mycket ![]()
Ja den fråga ställer jag mig också. Samma sak med bolån hos bankerna. Varför ska det vara så? Ge ett pris med tydliga villkor
Svaret finns ju här ovan. Vissa betalar gladeligen ordinarie pris medans andra kan få 50 tkr rabatt genom att höra runt. På så vis säljer ju biltillverkaren fler bilar och maximerar vinsten. Det är ju flertalet tillverkare som testat fasta priser och gått tillbaka flexibiliteten som rabatter erbjuder, däribland Polestar och Volkswagen. Uppenbarligen är det positivt att erbjuda flexibilitet med priserna mot kunderna, många som inte är måna om att få bäst pris.
Vad tror vi om kommande EX40 på SPA3 plf som förväntas släppas 2027.
Kan det bli 800V med en prislapp på från 450kkr när den släpps, eller är det för optimistiskt även om den skulle ha LFP batteri?
Tror du får lägga till 100K?
Skönt att slippa det där när man leasar . Bara att slå till när ett bra erbjudande kommer , så betalar man ändå mindre på tre års bilinnehav. Det har ju framgått med all tydlighet i motorpressen dom sista åren . Vill man äga sin bil och kanske på längre sikt , så kan man ju alltid välja ett bilmärke som använder agentmodell om man avskyr prutning . Alla nöjda och glada på sitt håll .
Ja det där med marknadsekonomi passar nog olika beroende på vem man frågar av säljare och kunder. Finns nog väldigt många synpunkter på hur varor och tjänster prissätts, men ingen har väl kommit på nån bra modell som fungerar för alla ännu iallfall.
Jag kan tänka mig väldigt många varor och tjänster jag skulle vilja ha fasta priser på som kund, men inser då att det får andra konsekvenser.
Så länge vi som kunder har alternativa val, så ser jag att det ändå fungerar hyfsat med marknadsekonomi, men när det blir kartellbildningar eller monopol på varor och tjänster som vi kunder måste leva med, då är jag den förste att vilja bekämpa det!
Priser på bilar ser jag tvärtom som något positivt om det finns konkurrens och olika alternativ. Sedan förstår jag att alla inte gillar att pruta på dessa!