Volvo EX60 Jan-26

Ja det där med marknadsekonomi passar nog olika beroende på vem man frågar av säljare och kunder. Finns nog väldigt många synpunkter på hur varor och tjänster prissätts, men ingen har väl kommit på nån bra modell som fungerar för alla ännu iallfall.
Jag kan tänka mig väldigt många varor och tjänster jag skulle vilja ha fasta priser på som kund, men inser då att det får andra konsekvenser.
Så länge vi som kunder har alternativa val, så ser jag att det ändå fungerar hyfsat med marknadsekonomi, men när det blir kartellbildningar eller monopol på varor och tjänster som vi kunder måste leva med, då är jag den förste att vilja bekämpa det!
Priser på bilar ser jag tvärtom som något positivt om det finns konkurrens och olika alternativ. Sedan förstår jag att alla inte gillar att pruta på dessa!

Är man bra på det så tycker man nog att det är roligt . Alla varianter av för och nackdelar har jag upplevt genom åren . Privata säljare som låst bilen gått in i huset och vägra sälja , ens till utsatt pris när jag försökt pruta . Men också att jag gjort på samma sätt själv , när allt för jobbiga spekulanter kommit . Bilhandlare som gått att pruta mycket med , efter att man lämnat bilfirman och fortsatt förhandlingen på distans efter några dagar . Ibland har man bittert förstått i efterhand att dolda fel var anledningen till framgången . Sjukt svårt med bilaffärer .

Fick nyss mail från Volvo
Produktionen ökas för EX60. I Sverige är det över 3000 bilar beställda.

1 gillning

Bra där. På kort sikt så innebär “kapacitetsproblemet” lite mindre sommarsemester för anställda, men i förlängningen lär det troligen skapa mera arbetstillfällen också. :+1:

1 gillning

För sverige och Volvos skull, ber vi en bön att den inte har buggar o andra fel.

Jag funderar redan nu på hur pris och tillgänglighet av EX60 kommer se ut mot slutet av 2027 då jag är i behov av ny bil då och kan tänka mig en Volvo EX60 eller BMW ix3. Någon som vågar sig på en gissning av begagnatpris på en Volvo EX60 P10 AWD som gått 1000-2000 mil?

När en populär bilmodell kommer ut på begagnatmarknaden första gången så brukar priserna tyvärr fortfarande vara höga. En ett år gammal som gått så lite brukar kosta ungefär lika mycket som en ny efter rabatt eftersom utbudet är minimalt. Det brukar ta 2-3 år innan priserna börjar sjunka, och då är de fortfarande avsevärt högre än när det finns ett stort utbud på begagnatmarknaden. Kika på Polestar 4 som har funnits i 1,5 år, det är först nu senaste månaden som de går att köpa för mer än 100 tkr under nypris.

Jag har velat den sista veckan kring om jag ska behålla den svarta spec jag har beställt eller byta till en denim blue. Har nästan bestämt mig för att byta. Så givetvis har jag de senaste dagarna tittat efter alla blåa och svarta Volvos jag ser på vägarna för att kunna se något i verkligheten.

Idag var jag ute och körde med familjen när jag ser en svart Volvo lite längre fram.

Det ser ut som en sån färg jag beställt, undrar vilken modell det är? Ex40? Näää…. DET ÄR JU EN EX60!!!

Min familj tycker jag är knäpp när jag skriker om att de ska ta fram kameran o därför blev det ingen bild värd att posta. Men det stod test vehicle på sidan, så jag är säker på att det var en EX60 med tonade rutor. Den var jäkligt fin så nu vet jag återigen inte vilken färg jag ska välja.

Svarta bilar tröttnar man på ganska fort är hopplösa att hålla fräscha och med tonade rutor ser mest ut som en monolit IMHO

Volvo har en mörk Coca Cola metallic som är otroligt snygg vet inte om den finns på EX60 men snyggare än svart Jag har under en tid haft en 2025 EX90 i champagne metallic som gör att bilen ser större ut än den är snyggt Har inte sett den blåa eller gröna

Lycka tiil med ett svårt val

1 gillning

Jag kommer mest troligt lägga en beställning på en EX60 inom någon månad och för mig står det också mellan blå och svart. Jag he svart idag och även om det är riktigt snyggt när den är nytvättad så är det väldigt svårt att hålla ren och snygg… Jag gillar blått som är mer gångbart. Hade Vapour grey på min tidigare XC40 men den är enligt mig lite för platt och lite för ljus i solsken.

Jo det är väl det man har hört. Jag är ute efter en känsla av både sportighet och limousine (om det nu går att kombinera). XC90’n ser riktigt “fet” ut i svart medans de mindre bilarna som tex ex30 ser rätt tama ut.

Man önskar att det fanns demo bilar i dessa färger så man kunde se dem live, hemsidan känns väldigt missvisande. Jag förkastade denim blue helt pga av hemsidan tills jag sett den på andra volvo modeller i verkligheten. Tycker kanske att den är lite platt men i vissa ljus skiner den upp. Det lutar nog ändå åt att jag ändrar till blå :slight_smile:

Satt och lekte med lite AI och en bild på en denim blue ex90. Något åt detta håller kanske en blå ex60 med tonade rutor kommer se ut :slightly_smiling_face:

Denim Blue har inte varit så vanlig på Volvobilar upplever jag, nästan lättare att få syn på den på Polestar 2. De kallar färgen Midnight men det är samma. Personligen tycker jag den är snygg på en nytvättad bil, men väldigt trist så fort bilen är lite smutsig. Precis som svart…

1 gillning

I Jönköping säljer Volvoåterförsäljaren även Mazda . Man kan undra hur privatköpare tänker , när det i samma hall som en EX60 för minst 689000 kr , står en likar stor Mazda CX5 mildhybrid för 369000 kr . Inte undra på att Volvo säljer dom flesta bilarna till förstag . Tjänstebilsförarna får ju 350000 kr rabatt på förmånsvärdet , vilket gör Volvon till ett billigare val för dom ändå . Och som bonus kan dom få känna sig riktigt klimatvänliga .

Som privatköpare så står jag typ inför samma dilemma där hemma. Hur förklarar jag för familjen att EX60 och en CX5 som i deras ögon typ ser ut som samma sak prissätts så olika….och ändå vill jag hellre att vi köper en EX60 givetvis. Man får helt enkelt jobba på sin intern-pitch vid middagsbordet :slight_smile:

1 gillning

Prata om TCO och värdetapp i procent (undvik kronor :wink: )

1 gillning

Säkerhet såklart!! “barnen ska väl åka säkert eller hur??”

Jag brukar påminna familjemedlemmarna hur de agerar då de ser något DE gillar. En kändis tex…
Tipsar om vit perlemor, med tonade rutor och svart/antracit/grå fälgar. Skitsnyggt.
Gillar annars svart och gråmetall. Klassiskt.

1 gillning