Ok, hur mycket bättre är det med Lidar?
Vad menar du? Idag är ingenting bättre med lidar för Volvo använder den endast för att samla in information på EX90. Hur mycket bättre/sämre den kommer vara på EX60 vet vi ju såklart inte idag.
Jag förstorade också bilden så mycket jag kunde och den är bredare än på EX90 och den ser lätt vinklad mot föraren.
Kan bli en spännande tråd att följa fram till Januari 2026 ![]()
Synd att killen bakom de två närmast bilen på höger sida inte har glasögon.
Då hade man kanske kunnat förstora spegelbilden och sett mera av inredningen i bilen ![]()
Jag konfigurerade en BMW ix3 idag och när jag var nöjd så landade den på strax över 850 000 kr. Jag var sjukt impad av vad BMW presenterade med ix3:an men tänker samtidigt att bilar i den prisklassen inte är något för vanligt folk. Min förhoppning är att Volvo kan ligga klart lägre än så med EX60 och då kan den trots allt ha en chans.
Volvo vill leverera en bil i den prisklassen, så vi får nog förvänta oss ett likande pris.
Det var tyvärr länge sedan Volvo var billiga bilar. Jag tror att EX60 kommer börja på strax under 700 tkr för en bakhjulsdriven variant. Frågan är dock om den finns från start, Volvo har en tradition av att bara sälja de motorstarkaste första modellåret. Eftersom Volvo anser att ordinarie pris för en XC60 laddhybrid Plus är 720 000kr så tror jag att EX60 med fyrhjulsdrift kommer kosta motsvarande som iX3. Dessutom har iX3 ansetts mycket prisvärd i medierna, så jag tror det passar Volvo bra. Men det vore såklart mycket trevligt om de sänkte en 100 000kr - då skulle jag vara väldigt intresserad ![]()
Känns det inte tveksamt att Volvo skulle leverera 80 mil WLTP-räckvidd?
Ser den inte väldigt låg ut, om man tänker att det skall vara en SUV som XC60?
Jag tycker man sitter ganska lågt i en XC60; skulle nästan kalla den en halv-SUV (förlåt @cgullin). Jag jämför då med ärke-SUV:ar som RAV4, CX-xx, CR-V, Santa Fe, X5 etc…
Om priset typ blir samma så blir det ju oerhört svårt för Volvo om de inte når upp till BMW’s specar. Att iX3 anses vara prisvärd känns ju lite larvigt när vi snackar om en bil som ligger runt 800 000 kr. Finns i sådant fall även lyxjakter som är prisvärda men vad spelar det för roll om ingen utom 0,000001% av befolkningen i världen har råd med den.
Jag är inte säker på att Volvo anser att man måste ha 80 mil WLTP för att ha samma startpris som iX3, övriga specifikationer är jag övertygad om att de matchar. Men jag håller såklart med om att det vore bättre om den började på runt 600 tkr, men det tror jag kommer efter ett eller två modellår som bakhjulsdriven och mindre batteri. 749 tkr är min bästa gissning nu, men hoppas såklart på lägre.
Ordet prisvärd brukar ju sättas i en kontext, prisvärd behöver ju inte betyda billigt eller att alla ska ha råd. Finns garanterat lyxyachter som anses prisvärda i sitt sammanhang ![]()
kollar man på hur Volvo prisätter sig just nu tror jag man kommer hålla sig runt BMWns pris. Gissar på en fullutrustad (eller ”det man behöver” som alla säger) landar runt 850-900, alltså strax under iX3. Startpris runt 750 för AWD, kanske något under för att ta BMW men samtidigt tror jag inte Volvo har ekonomin att spela det spelet på samma sätt som BMW har.
Ja Volvo har inte varit en bil som riktas till den stora befolkningsmassan på länge, så konkurensmässigt pris är i den högre premium klassen av bilar. Sedan tror jag det spelar mindre roll om det skiljer 100k hit och dit, utan det viktigaste och kanske största utmaningen för Volvo med EX60, är att den kommer ut på utsatt tid och att det inte som i EX90 fallet ändå saknas en hel del eller är en massa buggar när den väl släpps. Volvo har inte råd med ytterligare en sådan miss tror jag!
XC60 är ju en av de mest sålda plug-in-hybriderna i Europa iofs ![]()
Så enl dig funkar radar lika bra som lidar för navi, parkering och självköraning?
Tesla får ju massa kritik mot sina kameror( med rätta) och tillverkare med liidar skryter om deras överlägset.
Har kört Tesla med/utan radar, men ingen bil med lidar.
Vänta här nu, stopp! Är det något jag tycker är extremt oärligt i en diskussion så är det när man lägger orden i mun på folk. Ingenstans har jag sagt att att radar är lika bra som lidar för navi, parkering och självkörning.
Exakt vad är din fråga? Jag gav tummen upp till ingen lidar och svarade “lägre kostnad och utseende” på din fråga. Efter det tappade du mig med dina anklaglser.
Är absolut inte meningen att anklaga eller lägga ord i mun på någon.
Jag försöker bara fråga om din erfarenhet om lidar ingenting annat.
Om du tog illa upp så är jag uppriktigt ledsen för det var inte meningen. Ursäkta.
Ah sorry, då missuppfattade jag dig!
Jag har inte märkt av någon förbättring alls gällande lidar. Kommer ihåg NIO var första bilarna jag körde med lidar men där var ADAS-systemen läskiga att använda, blev mycket bättre i en senare uppdatering men inte pga lidar.
Även Volvo EX90 som jag kört upplever jag inte som klockren även med lidar. Lidar ska hjälpa till vid autonom körning säger man vilket vi ju ä rett steg vi inte är i idag utan endast styrassistans. Där är min åsikt att lidar inte behövs. Många bilar gör det riktigt bra utan lidar som t.ex. Volkswagens Travel Assist eller Mercedes vad-det-nu-heter.
Bra skönt vi kunde reda ut missförståndet ![]()
Vi som är amatörer har inte samma erfarenhet och kompetens som ni som kör olika bilar hela tiden och jag som läst mycket fysik är intresserad av just kameror vs radar vs lidar.
Tror väldigt mycket på självkörning som teknologi men vet hur svårt det är i verkligheten att få det att fungera.
Extra svårt är det att se igenom marknadsföring från biltillverkarna när man saknar egen erfarenhet av att köra deras bilar.
Jag som kört en hel del av amerikanska och västeuropeiska elbilar gillar BMW och Mercedes självkörande parkering och nzeeavigering bäst. Har dock bara kört några xpeng, BYD och MG då dessa inte varit alternativ för mig och min hustru då vi vill ha premiumkänsla av utrustning.
(Inte kört mågon Nio, Zeekr, Hongqi)