Låter lite för bra för att vara sant, men stämmer det med spec och drömmen om ett så lågt instegspris och sedan att interiören inte bara är en skärm av varierande storlek där allt sköts, så skulle även jag kanske kunna köpa den sedan efter nåt/några år efter lansering
Håller alla tummar och tår att Volvo med denna plattform och modell lyckas bli en bästsäljare igen.
En mellanklass-SUV byggd i Sverige med med ett batteri på 100KWh under 600k. Det lär ju inte hända.
Den kommer att sälja bra här i Sverige, men det hade den gjort även om den haft fyrkantiga hjul och cykelstyre istället för ratt. Frågan är dock hur den kommer att stå sig mot konkurrensen i övriga världen, där man inte slentrianköper Volvo så som man gör här hemma i Sverige.
Jag tror inte heller den kommer bli billig här hemma i Sverige då den kommer sälja väldigt bra oavsett. Dock finns ändå en möjlighet att de paketerar och prissätter den väl nu när Volvo slutar sälja V60 och V90, detta blir då den absoluta volymmodellen i Sverige. Vill man konkurrera med Volkswagen som största märke får den inte vara för dyr. Volkswagen ID7 Tourer har ju gått att köpa för 550 tkr med bra utrustning under sommaren så konkurrensen är minst sagt tuff.
Ja och hur blir det i USA för Volvo som sen 740 Turbo varit “the thinking man’s (sports) car” en bil byggd i Sverige kommer att belastas med Trumps tariffer på 10 15 25 procent eller vad som faller honom in just den dagen USA är en viktig marknad för Volvo men i dagens USA är ju som vi vet elbilen kallare än ett isberg i Berings Sund EX90 som först hyllades av motorpressen (för snart två år sedan) och redan från början hade problem syns knappt i försäljningssiffror så ska Volvo få någon vinstmarginal på EX60 måste nog varenda Svensk kliva in hos sin lokala ÅF och lägga en order
Mycket kommer bero på prissättning och att man kan leverera innan BMW och Mercedes med sin nya SUV mättat tjänstebilsmarknaden här hemma och Volvo får vänta tre år på att dom ska bytas ut men då kanske den är färdigutvecklad och en riktigt komplett bil vi ser ju deras track record med EX90 Den som lever får se om Volvo lever…
Om jag ska se ut som en fågelholk när EX60 lanseras, så hoppas jag det är av ett positivt utfall av det VD hintat om och inte av ett negativt utfall. Priset är inte det jag oroar mig för mest, även om det finns med som en av många faktorer!
Fail igen liknande EX90 och jag tror Volvo får börja tillverka tjorven igen i nåt öststatsland
Blir klart funderad över att det nu finns färdiga bilar från fabriken men ändå envisas de med att vänta ytterligare ett halvår på att visa upp eländet.
Ja, skitprisvärt givet andra alternativ. Kan Volvo ha en inropare för 600k vore det skoj! EX60 över 650k blir det svårt, då BMW iX3 50 xDrive som kommer 80mil och laddar snabbt börjar på 750k
Det var på den tiden som en Volvo höll 30 år + om man skötte dom . 745 som på bilden är numera äldre än så och ses ofta på vägarna på bygden, många rullar fortfarande som A traktorer till vardags behov . Kommer dagens Elbilar att rulla om 30 år ? . Mycket tveksamt tror jag . Det blir nog alldeles för dyrt . Billigare att privatleasa en ny istället för att kosta på en gammal Elbil är jag rädd för .
Jo då var dom fortfarande tekniskt enkla för gemene man och kvinna , att kunna fixa själva eller på den billigare lilla verkstaden . Jag menar jämfört med dagens teknikstinna bilar ( även hybrider ) . Men det kan ju se helt annorlunda ut då , kanske har bildelning med större nyttjande av bilarna tagit fart ? Med förbrukade bilar på 10 år och mycket mil ? . Det tror jag vore väldigt bra när det gäller Elbilar . Att dom klarar mycket mil vet vi ju redan , många år mer osäkert . Och pratar man miljö / klimataspekt så vore det ju en enorm fördel med mer delningsekonomi . Använda det som tillverkats till fullo . Men det vore ju inte så bra för BNP och biltillverkarna , så det glömmer vi snabbt som attan eller ? .
Oavsett hur enkel en 740 motor är så är en elmotor betydligt enklare och lär kunna rulla betydligt längre utan större problem, däremot elektronik och batterier vet man ju inte så mycket om än kanske