Ja en elmotor kanske man skulle våga sig på att byta själv , men kommer bilen att funka sen utan en ny programmering. Inte lika lätt för hemmafixaren med såna bilar , och dom här åka billigt i gamla bilar ägarna fixar i regel en hel del själva . Jag brukar roa mig med att ögon shoppa elbilar på Finn. No , 10 år gamla elbilar där har många gånger bytt både batteri och elmotor , en del trots bara ca 20000 mil . Ibland nyare också. Skriver man bytte batteri i sökfältet så får man genast några träffar på Teslor . Men sen är det ju som i alla bilar nu för tiden , svindyra skärmar och en jäkla massa styrenheter som kan krångla . Det måste ju göras teknikskiftet , men det kommer att bli dyrare bilägare framåt . Och det hur man än gör , för håller man fast vid sin gamla 740 i stället så kommer det ju att kosta skjortan att tanka den . Bilägandet som vi är vana vid i dag , kommer att förändras tror jag .
Va, gör den inte?
Var nog här jag o cgullin missuppfattade varandra. Trodde Lidar skulle användas till navi, parkering och självkörning… ![]()
Om man nu beställer till Lidar på EX60, vad gör den då - om den inte gör navi, parkering och självkörning?
Den samlar in information så Volvo kan lära sig mer inför självkörning etc. Den kan ju också se långt och används redan, tror jag, inom deras säkerhetssystem.. eller om det också aktiveras senare ![]()
Tanken med lidarn är att den behövs för autonom körning – sedan har de pratat om vissa stödfunktioner som kan komma att använda lidarn bland annat bättre cykeldetektering men just nu är den bara där för att samla information.
Ja det var inte lätt att förstå för en lekman, tack för info.
Vet du (eller @Esse) var de lagrar all insamlad data?
Tänker GDPR och InfoSec…
Kommunistpartiets servrar i Shanghai.
Det är Volvo EX90. En två år gammal pressbild.
Konstigt, för den kom i mail från Volvo.
Där skriver dom: “ ännu en teaserbild på nya EX60”
Bilden förekommer bl a på denna länk, så antingen är EX60 identisk med EX90, eller så är det någon som luras.
Jag fick också det mailet och handlade om det nya bältet som de redan gått ut med. Jag misstänker det är smygtitten.
Här finns EX90-bilden i ett pressmeddelande från december 2022: Volvo Cars rapporterar en försäljning av 59 154 bilar i november - Volvo Car AB (publ)
Man blev så ivrig när jag såg bilden så tittade inte så noga… Ja bältet är det de handlar om när man läser ordentligt haha
Trevlig helg på er
På tal om bältet. Jag har bara vagt hört om det. Finns det fler detaljer om det att dela? Jag är själv väldigt fundersam över om jag vill ha mer intelligens i just något så genialt och simpelt som bältet. Med det sagt så har jag heller inte fullt ut testat dagens bälte i någon rejäl krasch/olycka.
Det är lätt hänt. Det är bara jag som är yrkesskadad och hade råkat se den där bilden tio miljoner gånger förut ![]()
De babblar lite säljigt om det här: https://www.volvocars.com/se/news/articles/volvo-cars-introduces-world-first-multi-adaptive-safety-belt/
Moderna säkerhetsbälten använder belastningsbegränsare för att kontrollera hur mycket kraft säkerhetsbältet applicerar på människokroppen under en krock. Vårt nya säkerhetsbälte utökar de belastningsbegränsande profilerna från tre till elva och ökar antalet möjliga inställningar, vilket gör att det kan optimera prestandan för varje situation och individ.
Till skillnad från traditionella system kan det nya multiadaptiva säkerhetsbältet utnyttja data från olika sensorer, inklusive exteriöra, interiöra och krocksensorer. På mindre än ett ögonblick analyserar bilens system de unika egenskaperna hos en krock – som riktning, hastighet och passagerarposition – och delar den informationen med säkerhetsbältet. Baserat på dessa data väljer systemet den lämpligaste inställningen.
Det måste väl vara ganska riskfritt för Volvo att säga att Volvo EX60 ska vara prissatt som deras hybrider. Kollade priserna på Volvo XC60 och det spretar ju tillräckligt mycket för att de inte ska behöva fara med osanning ![]()
Själv tippar jag på att de startar med sin lägsta nivå motsvarande XC60 Ultra+ allt annat vore en klar positiv eller negativ överraskning beroende på vilken nivå de startar på.
Prisnivåer för nya Volvo XC60 laddhybrid
- XC60 Core Nordic Edition: Från cirka 559 900 kr.
- XC60 Plus Nordic Edition+: Från cirka 589 900 kr.
- XC60 Ultra+: Från cirka 773 000 kr.
- Polestar Engineered+: Från cirka 893 000 kr.
Det är ju väldigt svårt att veta exakt vad ”samma pris som laddhybriderna” innebär. Alla Nordic Edition är ju kampanj-priser med över 120 tkr i ”rabatt”, dvs siktar Volvo på ordinarie priserna så kommer de nog hamna ganska lika. Å andra sidan verkar det viktigt för Volvo att öka marknadsandelen, så helt uteslutet är det inte att priserna ändå blir billigare än konkurrenterna.
Enligt en säljare ska startpriset vid lansering ligga på 700 tkr för en fyrhjulsdriven med 60 mil WLTP och 800 tkr för fyrhjulsdriven med 80 mil. Det stämmer väl hyfsat på samma som ”ordinarie priser”.
Intressant att se tabellerna med jämförelser och vad Volvo EX60 då ska konkurrera emot.
Riktigt tuffa specifikationer och lyckas de där, samtidigt med deras uttalanden om prisnivåer, så sopar de nog mattan med tyskarna här i Sverige.
En grejja som de blir ensamma om utanför dessa data är ju deras nya bilbälten ![]()
Kul med all ny teknik som kommer och att Europa börjar komma med spjutspetsteknologi i bilarna. Mycket nyfiken på Mercedes nya värmepumpsteknik och såklart all ny batteriteknik som flera nu satsar på. Framtiden är spännande ![]()
En månad kvar till D-day och Volvo Kristian har släppt sin teaser om vad som komma skall och han höjer förväntningarna ytterligare på att Volvo EX60 kommer bräcka siffrorna som Mercedes GLC, BMW iX3 och Audi S/Q6 e-tron levererar.
Nu verkar det ju så sannolikt att det nästan är sant, eller? ![]()