Skärmar och sånt är fortfarande löst. Det är bärande strukturer, framvsgnsbalk, bakvagn m.m som ersatts av ljutgods. Ska till en rejäl smäll innan det går åt skogen men gör det det så går det inte rikta och så som man kunde förr.
Ok då är det inte så illa som jag befarade iallafall. Fördelarna överväger väl nackdelarna då så kraftiga smällar nog ändå innebär skrotning även på äldre byggda bilar gissar jag.
Är faktiskt sämre nu. Kolla ViB rosttester
Får kolla testerna, men gäller det verkligen rost på alla delar av bilarna numera?
Bilarna med bäst rostskydd: Modellerna som får toppbetyg i rosttestet
BMW 4,2
Audi 4,0
Mercedes 3,9
Renault/Dacia/Volkswagen/Seat 3,6
Skoda 3,5
Tesla 3,3
Volvo, Hyundai 3,0
Kia 2,9
Nissan 2,8
Peugeot 2,7
Opel 2,6
Citroën 2,4
Toyota, Mazda 2,3
Ford 2,2
Honda 1,8
Bakom betalvägg.
Vore intressant se årgångar och typ av rost om det stämmer att nya rostar mera än gamla bilar.
Hittade lite info kring Volvo bilar och det stämmer som du sa att nyare bilar på SPA plattformen (t ex V90) har tunnare rostskydd bl a i skarvar och mindre grundvax då de levereras, än t ex V70N (2000-2007) som utmärkte sig som väldigt bra. Sedan vet man ju inte om den trenden har fortsatt till dags dato förstås. Det är väl mera aluminium och plast på utsatta partier, så frågan blir kanske inte besvarad för om ett antal gäng år om vi får se Volvo EX60 med många nedslag på besiktningar med rostproblem.
Kort sammanfattning på två årsmodeller
2021
- Ford Mustang Mach-E 2/5 (Alu i huv och framskärm)
- Polestar 2 3/5
- Skoda Enyaq 3/5
- VW ID.4 3/5
- Volvo XC40 3/5 (Alu i huv)
- Fiat 500e 2/5
- Honda e 2/5
- Mazda MX-30 2/5
- Mini Cooper SE 4/5
- Peugeot e-208 2/5
- Hyundai Tucson 3/5
- Volkswagen Tiguan 4/5
2023
- Tesla Y 3/5 (Alu i dörrar och huv)
- BMW iX1 4/5
- MB 300 4/5 (Alu i huv och framskärm)
- BMW 330e 4/5 (Alu i huv och framskärm)
- VW ID.3: 3/5
- Audi A6 Avant 5/5 Alu i motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet av aluminium. Materialet finns också i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga)
- Mercedes E300 de Kombi 5/5
- Volvo V90 T6 Recharge 3/5 (katastrof vid besiktning av långtestbil “Oroväckande mycket rost på begagnad Volvo V90: ”Anmärkningsvärt”)
Dvs dyrare modeller av BMW och MB har mycket Alu i karross och mycket välgjort rostskydd.
Några exempel med sammanfattning
EQE 5/5
Konstruktionslösningarna påminner i hög utsträckning om de i BMW. Aluminium har använts i dörrar, huv, baklucka, batterilåda, stötdämpartorn, bärarmar fram, motorvagga och bakaxelvagga. De bakre bärarmarna är av stål men omsorgsfullt vaxbehandlade. Bottenplattan är av stål men med väl tätade skarvar och invändigt rostskyddbehandlade hålrum. Dörrtrösklarnas skarv är nedåtvänd för bästa rostskydd, skyddad av plast och dessutom rikligt behandlad invändigt. Även hjulhus och skärmkanter har väl tätade skarvar och är dessutom behandlade.
i4 4/5
Bottenplattan har väl tätade skarvar och invändiga hålrum är rostskyddsbehandlade. Framskärmar och huv är av aluminium, likaså batterilådan. Dörrarna är av stål men har väl tätade skarvar, invändig rostskyddsbehandling och bra dränering i hörnen. Trösklarna har en bra konstruktion ur rostskyddssynpunkt med invändig behandling och skydd av plast. Bakluckan är av stål och saknar invändig behandling men har väl tätade skarvar.
Hjulhusens skarvar är väl tätade. Fram sitter innerskärmar av plast och bak har ett filtliknande material använts.
iX1 4/5
Endast huv, batterivagga och infästningen av elmotorerna är aluminium. Resten av kaross och chassi är av stål men utförandet håller hög nivå. Dörrar och baklucka är väl tätade med god invändig behandling och skärmkanterna skyddas av omslutande plast som förhindrar blästring.
Av de partier undertill som inte utgörs av batteriets aluminiumhölje täcks det mesta av stora plastsjok. Där under har skarvarna tätats väl och de mest utsatta balkarna har invändig behandling. Även trösklarna skyddas av plast och har behandlats med skyddsvax invändigt innanför den tätade tröskelskarven.
i5 5/5
Aluminium har använts i stor utsträckning i konstruktionen. Dörrar, huv, baklucka och framskärmar är av aluminium. Likaså hjulupphängningskomponenter, fjädertorn, batterilådan, delar av de bakre hjulhusen med mera. Förstärkningsstag i bakvagnen är av galvaniserat stål. Bottenplattan är av stål med väl tätade skarvar. Även dörrtrösklarnas skarvar är väl tätade, de är dessutom skyddade av ett plastlager samt invändigt rostskyddsbehandlade. Sammantaget har BMW ett omsorgsfullt utfört rostskydd som kommer att hålla bilen fri från angrepp under många år framöver även utan kompletterande efterbehandlingar.
Polestar 2 3/5
Polestar har samma grundarkitektur undertill som återfinns hos plattformssystern Volvo XC40 Recharge med bakvagnsvagga av aluminium till skillnad från övriga XC40-versioner. Batteripaketet undertill är väl inkapslat i aluminium. Bortsett från huven som är av aluminium är kaross och övriga chassidetaljer av stål. Passformen är överlag god och skärmkanterna har en bra utformning utan risk för blästring. Dörrarnas hörn saknar tätning men har invändig behandling. Bakluckan saknar vax invändigt men är väl tätad. Undertill finns flera otätade skarvar, bland annat den nedåtvända tröskelskarven.
Synd att Volvo tappat. Bra att premiumtyskarna levererar. Om ni undrar vilka som har bäst strålkastare…gissa.
ViB mäter upp dessa med.
Om man testar bilarna ordentligt märker man att premium ofta sitter under ytan, som märks över tid
Tack ja kontentan är väl att det nog är värt pengarna att kosta på en extra rostskyddsbehandling och lackbehandling om man tänker ha sin bil länge.
Vi bilägare gör en väldigt bra bedömning över hur mycket bilarna skulle kunna rosta baserat på dess konstruktion m.m. Det är en vägledning men inte mer, det stämmer inte alltid.
Klart det inte alltid stämmer på varje enskild bil, men sammantaget över flera år ser man tydliga tendenser som motsvarar det jag själv ser i verkligheten.
Avslöjande är till exempel hur repor och småskador utvecklas, till exempel på taxibilar och demobilar.
Har sommaren 2025 sett demoFiat (e500 där rost börjat krypa vid repa på dörrtröskeln inne i bilen, från skorna) och flera helt nya Renault i butik med rost på samma ställe, fäste för gasfjäder för bakluckan som verkar vara obehandlat kolstål.
Samt hur mina bilar genom åren rostat.
Vår nu snart åtta år gamla E-klass ser ut som ny under, till skillnad från Miatan, som efter ett halvår började få ytrost undertill på skruvar och muttrar.
Vår C40 2024 är inte perfekt undertill heller… helt klart sämre kvalitet än otalet tidigare Volvos vi haft i familjen.
Efter att haft två Opel Kadett i början av min karriär av budgetskäl, ligger kvalitet högt på min lista och då jag letar ny bil. Kollar därför noga ljus, klimat, rost, buller, ergonomi, elektronik
Ja bedömningarna är bra men speglar inte alltid verkligheten. Mercedes t.ex har alltid haft välbyggda karosser med bra lösningar men ändå tog det till ish 2008 och införandet av vattenbaserade färger innan man verkligen fick ordning på rosten, i andra änden ligger de franska transportbilarna, framförallt PSA, som är byggda som en billig colaburk men som kan vara buckliga och plåstrena men ändå inte rosta.
Som sagt, det är inte vetenskapligt.
Att MB skulle tappa kvalitet förutspådde alla, då de skulle sammarbeta med en USA-tillverkare och den sämsta av dessa dessutom.
Fick reda på lite ny info i veckan om ex60 som jag inte tror finns publicerat,
provkörde en polestar 4 och pratade efteråt med en hos handlaren och frågade om han hade någon extrainformation om ex60, det sa han att han hade och berättade följande;
kommer släppas i tre versioner
Single motor på 350hk
Dual motor awd 600hk
Performance - oklart antal hästar
när den börjar levereras visste han ej men trodde inte på juni / juli utan rätt mycket senare än så.
räckvidden bekräftade han var så som publicerats tidigare i veckan.
Prisbilden uppgav han var drygt 100-150k dyrare än motsvarande konfiguration / tillval av polestar 4 vilket jag tyckte lät dyrt men det var det han sa.
Den skall vara snarlik storlek som nuvarande xc60 modell men något såväl bredare som längre men tror det handlade om 3-7 cm.
Låter nästan som att den säljaren ville sälja Polestar till dig ![]()
Om den billigaste versionen skulle kosta upp mot 800 tkr (visserligen nästan fullutrustad då) så har de prisat ut sig rejält, det kommer inte hända. Med de rabatterna och leasingpriserna som finns på Polestar 4 idag finns det väl ingen som betalar annonserat pris på den längre. Kontantpriset på Business Edition finns bara för att inte prissänka den för mycket innan den uppgraderas med 800V i sommar, det är jag övertygad om.
Jag är den första att hoppas du har rätt avseende prisbilden på ex60.
Tänkte ändå att informationen kunde vara värdefull för någon.
givet allt som Volvo påstår sig komma att leverera med denna bilen vore det förvånande om det inte får konsekvens i någon ände - kanske är priset?
Visst är det så, tack för informationen! Jag tror bara att konkurrensen är alldeles för tuff för att Volvo ska kunna lägga sig högre än konkurrenterna. Förutom BMW, Mercedes, Audi så konkurrerar de såklart med Tesla, Polestar och Zeekr också. Jag är övertygad om att Volvo vill att denna ska sälja bäst i Sverige, och de hade inte höjt förväntningarna så pass mycket om de inte kunde möta det. Att den ska kosta ungefär som en XC60 innebär såklart inte att den kommer börja på 560 tkr, men inte heller på 750 tkr i en bakhjulsdriven basmodell…
Kan vara så,
Dock kan jag tänka att de kan resonera att får de upp wltp till runt 800km slår de alla utom BMW ix3 och att de då, med sin märkesigenkänning kan de lägga sig runt 750k för insteg med 350hk, det tror jag inte är omöjligt.
och de måste ju även tjäna pengar på bilen.
jag hoppas för min del på att de vågar sätta ett bra leasingpris då de tänker sig ett mycket högt restvärde, vilket jag tror är en realistisk förväntan också.
Det är såklart gissningar hittills och omöjligt att veta, men jag tänkte samma som du tidigare att de kan ta vilket pris som helst och ändå sälja allt de vill i Sverige. Men jag tror inte det längre, Volvo vill och kan skapa en försäljningssuccé. Volvo har investerat så mycket i denna bil och har fått ned tillverkningskostnaderna med nya produktionsmetoder liknande Tesla. Konkurrensen är tuff och Volvo har sagt att bilen ska kosta som en motsvarande PHEV. Jag ser inte hur det kan vara annat än ett prisspann mellan 600-850 tkr för EX60, med lanseringsmodeller från strax under 700 tkr. Dock kommer nog ett privatleasingpris ligga runt 9000kr/månad, helt enkelt för att räntekostnaden är hög på dessa bilar trots ett starkt andrahandsvärde.