Effekttariff - Ett hot mot omställningen till elbil?

Det var någon som sa att det är rundgång och kan bara hålla med om det. Jag förstår att du inte längre vill diskuttera produktionslösningar i din egen skapade tråd, när du fått fakta presenterat som du inte kan bortförklara med dina argument. Det är omöjligt att diskuttera med människor som inte tar till sig fakta, utan börjar om sina argument i andra trådar och blandar ihop produktionsslag och produktionslösningar där det passar deras syften bäst. Om du läst de fakta som finns så hade du vetat att man både kan använda havsbaserad vindkraft effektivt att bara producera lagrad el i batterier, alternativt producera el direkt i transportnätet och att det är effektivast att särskilja vad parken används till. Sedan måste transportnät finnas utbyggt och det är ingen skillnad oavsett vilket produktionsslag du bygger lösningarna på då du alltid behöver lösningar som stabiliserar nätet oavsett produktionsslag. Det som skiljer och som är det viktigaste är totala kostnaden och framförallt tiden dessa kraftslag kan finnas på plats för att stödja ett elområde som har behovet.

@esse jag ger nog upp mina försök att försöka förklara hur det hänger ihop i alla trådar det dyker upp, men önskar dig lycka till.

Jag brukar under körning lyssna på Energistrategipodden, där talar expertis på området . Kanske kan vara ett tips . Där har dom lite längre tidshorisont än dom närmsta fem åren .

1 gillning

Nej det har jag heller inte sagt, men det är ju bra om man börjar i rätt ände. Ganska säker på att industri i elområde 4 inte tycker det kvittar om de får vänta längre bara för att man lagt alla ägg i kärnkraftkorgen i satsning från regeringens sida.

Ja där behöver det byggas fort . Men dom flesta kommuner där nere stoppar väl vindkrafts etablering. Havsbaserad vindkraft det allra bästa kanske ? . Mer konstant vind . Bidrag till anslutning kunde allt sittande Regering bjudit på . Men kärnkraft tar ju lång tid från planering till produktion, så ska det bli någon så behöver det planeras snart det också .

Jaha där ser man, men blir det tydligare och bra nu då som gynnar omställningen, eller är det bara populism inför valet. Politiker är aldrig så lyhörda på kritik som inför och under en valperiod.
Man säger en sak inför valet, sedan blir det val och sedan säger man en annan sak efter valet. Tydligare kan det inte bli :slight_smile:

Ja, det här är faktiskt ren populism från regeringens sida.

Å andra sidan är det ett stort misslyckande för elnätsföretagen att man inte lyckas kommunicera eventuell uppsida med effekttarifferna - samt att Ei inte på förväg definitivt ett tydligare regelverk kring utformningen (plus att det går ju inte att genomföra tillsyn på icke implementerad lagstiftning heller).

Hur som haver tror jag personligen att det behövs effekttariffer framöver, men att vi kommer att få se mer frivillighet i det, kanske genom att nätkunden kan göra ett val av en trubbig eller spetsig tariff osv.

3 gillningar

Det jag hoppas på är att elnätsföretagen tar ett större grepp och ansvar i att paketera bra erbjudanden (utrustning och tjänster), som underlättar för kunderna att balansera nätet och utan att det ska behöva vara så krångligt och kännas som en belastning för kund.
Enkelt och effektivt, utan för stora uppoffringar för kund i vardagen borde vara tydliga ledord i skapandet av erbjudande. Är det nåt staten borde sponsra vad gäller omställningen, så är det väl den typen av bra lösningar och erbjudanden. Sedan ser ju lösningar ut annorlunda för egnahem och flerbostads fastigheter, så där finns det mycket att göra tror jag!

1 gillning

Som jag ser det bör Effekttariffer vara dynamiska. Dvs den ska bara tas ut de timmar som det faktiskt är ett problem.

På samma sätt som elpriser varierar / timme.

Kunderna ska inte betala avgifter när det inte finns någon hög belastning

Dessutom borde ju även någon form av effektavgifter läggas på all export under hög belastning. Orimligt att bara svenska kunder ska betala effektavgifter.

1 gillning

Bolagen kan fortsätta att frivilligt implementera dem men regeringen bedömer att så inte kommer att vara fallet rent ”konsumentpolitiskt”.

Ja ni… Vad säger man om det här.
Nu finns ju risken att det blir ännu mer High Chaparral, och vi kan nog glömma att EI ser till att vi får förenklad/mer enhetlig lösning längre fram.

Och vad händer för mig som bor där vi haft tidsbaserade effekttariffer i 15 år. Absolut ingenting.

[Edit]: OK, EI ska få ett år på sig att utforma något mer enhetligt sägs det. Det är bra utgångspunkt iallafall.

Säkert ett dåligt beslut av en massa anledningar, men som nattarbetande elbilist kan jag inte låta bli att bli lite glad . Planerade för andra lösningar framöver , men kanske blir det elbils åka även nästa år då .

En liten typ av effektavgift betalar jag väl redan sedan många år tillbaka , i form av högre överföringsavgift på höglast tid . Hur mycket kommer jag inte ihåg nu , men några tioöringar per KWT är det väl hos Vattenfall ? .

Du har kanske tidstariff då?

Det borde jag kunnat svara på , så nu får jag skämmas kanske . Inget som vi medvetet valt i så fall . Jag ska kolla med Gumman när jag inte jobbar . Jag kan inte logga in själv då det är hon som står för avtalen på elen .

1 gillning

Ja det stämmer tidstariff T4 står det . Frågan är hur vi har kunnat få det , men det var kanske bra så länge jag jobbade dagtid ? . Men dåligt nu när jag jobbar natt då kanske ? . Kan man isåfall byta när som helst ? . Drygt 37 öre KWT plus moms verkar det som extra på hög lasttid .

Jo, det går bra att byta till enkeltariff istället (44,5 öre/kWh i överföringsavgift), brukar vara möjligt att byta 1 gång per år.

Med tidstariff är det (likt effekttariffen) dyrare elöverföring vardagar vintertid - övriga året lägre. Du kanske borde räkna på om du tjänar på det innan ett byte. Tror kanske att Vattenfall har ett verktyg för att jämföra tarifferna?

1 gillning

Ja jag kör ju betydligt mer mil på sommaren med Elbilen , och kommer att ladda än mer . Så det är kanske inte säkert att jag skulle vinna på att byta . Tack för råden och förklaringen :folded_hands: .

Det var lite skoj idag när dom påTV4 nyhetsmorgon visade elväder prognos , med en elväder karta dom olika dagarna .

1 gillning

Nu när regeringen har signalerat omtag i frågan om effekttariffer, så tycker jag det vore intressant om denna långa och krängande forumtråd kunde ta sig an följande fråga: Hur tycker vi som faktiska och blivande elbilsägare att en effekttariff borde vara utformad för att inte vara ett hot mot fortsatt elektrifiering av vägtrafiken?

Någon form av ekonomiskt styrmedel för hushållens effektuttag tror jag är både oundvikligt och önskvärt ur konsumentsynpunkt. Men hur bör det utformas? I vart fall inte på drygt 150 olika sätt, får man verkligen hoppas.

Norrtäljemodellen lyftes fram tidigare i tråden som positivt exempel. Någon annan tyckte att effektuttag skulle prissättas dynamiskt, precis som själva elen. Esse prisade nyss på YT den modell som Eon planerade att införa till hösten.

För egen del har jag två krav på en vettigt utformad effekttariff: En eller ett fåtal effekttoppar ska inte få styra kostnaden för en hel månad. Och systemet ska ha fokus på att styra bort last från de tidpunkter då det är rimligt att anta att elnätet närmar sig kapacitetstaket (och alltså inte fokus på att tvinga fram ett visst beteende hos elkunderna vare sig det behövs eller inte).

Fler inspel? (Vem vet, Ei och nätbolagen kanske läser Elbilsveckans forum?).

Jag drömmer ju om en lösning där konsumenterna själva inte behöver skaffa en massa egen utrustning, utan att man löser detta på elnätssidan för att på bästa sätt optimera balansen och kostnaderna för kollektivet den vägen.
Det luktar lite lobbyism från de som gärna vill sälja en massa utrustning till oss elnätskunder och sånt gillar jag inte, när det handlar om bastjänster som elen är. Här om någonstans borde staten kunna gå in och sponsra en del så elnätsägarna får de verktyg de behöver för att balansera nätet och att det inte lastas över på oss konsumenter att förstå och hantera. För oss ska det helst vara lika tydligt vad vi betalar för elen som ett fast eller rörligt avtal är utformat idag!

2 gillningar

Enda sättet som elnätsägarna skulle kunna lösa problemet vore väl, så vitt jag kan se, att de byggde en massa batterilager nära elkonsumenterna. Kanske i och för sig mer rationellt än att varenda villahushåll skaffar sitt eget batteri, men batterilager är inte billiga. Kostnaden kommer på elnätsfakturan, eller på skattsedeln om staten ska subventionera. Jag tror nog det blir billigare för alla om hushållen med lämpliga styrmedel kan förmås att skjuta på elbilsladdning m m till låglasttid/nattetid.