Otroligt skönt att nu framöver kunna ladda hur man vill när man vill , utan att behöva ta hänsyn till någonting mer än bilens välbefinnande. Jag skulle tro att dom flesta icke specifikt EL intresserade vill ha det så , om dom ska ta steget till Elbil .
Suck
jag skrev ingenting om kostnader för att hantera dagens telekomnät som du anmärkte på, Mr bytasamtalsämne ![]()
Vi får se om lite mera utbyggda BPL nät kommer tillbaka som ett alternativ
Mitt i IT-Bubblan var jag konsult hos FramFab/Bredbandsbolaget/B2 och under 18 månader jobbade jag tillsammans med Jonas Birgersson med förhandlingar och ett projekt tillsammans med Vattenfall (som ägt av staten och jag kom från finansdepartementet med inside kontakter) på ett project att köra internet/Bredbandsbolaget i Vattenfalls elnät det var då man började införa avläsning av elmätare i nätet Jonas såg det som framtiden och det skulle kunna nå 99% av alla Svenskar
Strax innan IT-Bubblan sprack köpte jag ut mig från våran firma och lämnade Jonas att försöka hålla projektet vid liv men när IT-Bubblan sa POOF så flyttade Jonas till sin våning i New York och drev FramFab ett tag därifrån Idag är han i Lund och vi har sporadisk kontakt Jag har fortfarande ett flertal Boblbee ryggsäckar som Jonas Blanking designade och vi var helsponsade av och var “först på stan” med
Två hål i väggen med Bredbandsbolaget
Ja trots att Jonas Birgersson var en farlig konkurrent till oss på Telia, så såg vi tekniker upp till hans engagemang. Ekonomerna rev dock sitt hår. Det blev ju en kapplöpning där vi tekniker till slut lyckades övertyga ekonomerna att ändra betalningsmodell för bredband. Ska också säga att även om man plöjde in en massa pengar på de projekt som pågick, så kom mycket bra ut av Pionjären Birgerssons intåg i telekom-världen. Jag tror han var kvar en sväng när FramFab blev Bredbandsbolaget också, men han ville nog inte hålla på med färdiga grejor som bredbandsbolaget sålde, visionär som han var och kanske fortfarande är om han dyker på nåt nytt område ![]()
Telias val att bygga vidare på ADSL med all den utrustning som byggdes upp och införskaffades var ju inga småpengar, men det betalade sig ändå mångfalt i den bredbands-boom som kom.
Telia lade ner BPL satningen, men vem vet även det hade som sagt kunnat löna sig om man valt det spåret istället för ADSL. Till skillnad från ADSL och kopparkabeln, så lever ju BPL kvar idag och används om än i mindre skala än Telias syfte var med det projektet.
Ska också säga att även om man plöjde in en massa pengar på de projekt som pågick, så kom mycket bra ut av Pionjären Birgerssons intåg i telekom-världen.
På den tiden var pengar inget större problem för FramFab/Bredbandsbolaget vars förgtundsfigur Jonas “BredbandsJesus” fick vad han ville Projektet var så Hysh Hysh att vi inte kunde sitta på Smålandsgatan eller Marieberg utan satte upp kontor på Bredbandsbolagets kundtjänst i Hackås utanför Östersund som på den tiden hade “en fet lina in" det satt ett tiotal svurna till total tystnad (mest Indier) och jobbade med det Jag bodde i princip 18 månader på Scandic i Östersund där jag hade en egen svit med konferensrum det var lite droppen som fick det att rinna över för mig och jag köpte ut mig för att gå tillbaka till min passion för bilar och motorcyklar
Vi hade många härliga kvällar på En Liten Röd med svindyra rödviner hängmörat kött pommes och hemslagen bearnaise
Suck
jag skrev ingenting om kostnader för att hantera dagens telekomnät som du anmärkte på, Mr bytasamtalsämne
Vänligen vårda ditt språk och diskutera utan försök till misskreditering av andra parten.
Förstår du inte, fråga.
Avseende sakfrågan - hoppas detta inlägg klarar ut varför jag svarade som jag gjorde.
Säker på att du vet detta men ger andra bakgrunden.
Ett transmissionsnät kan fysiskt byggas med koppar, fiber, coax mm, där överföring sker med olika teknologier (tex bredband via elnät av koppar). Överförd information kan vara ljud, bild, data - eller en blandning rent av.
Ordet Bredband kan därför betyda olika saker.
Vi utvecklade och implementerade transmissionsnät baserat på fiber på 80-talet där vi skickade ljud, bild och data - mellan telefonväxlar, dataväxlar och mobilnät.
Redan då var det solklart att framtiden var:
- fiber för transmission tillsammans med
- mobila nät för att kommunicera med användare som rör sig (mobiltelefoner), där frekvens och teknologi valdes utifrån krav på räckvidd, kvalitet, störningstålighet, överföringshastighet.
Utöver det, enkelt/snabbt att etablera, billigt att underhålla samt förmåga till teknisk utveckling - vilket gör lösningen ekonomiskt försvarbar.
Bredband via elnät valdes bort av flera av ovan skäl.
Därav mitt första inlägg.
Jag skulle föredra att diskutera något som KAN ta bort “Hot mot omställning till elbil”
Är rätt säker på att det till största delen är A/ pris på elbilar och B/ elkostnaden.
Konsumenten tänker med plånboken.
Med wltp på 70-80mil och snabbladdning, så finns snart inga räckviddsbegränsningar.
Herregud ![]()
Jag kommer ignorera dina inlägg framöver, då du inte kan hålla dig till det jag diskutterar, då du kommenterar mina inlägg. Hade hellst sett att jag kunde blocka dina inlägg då du tydligen inte lär dig.
Herregud
Jag kommer ignorera dina inlägg framöver, då du inte kan hålla dig till det jag diskutterar, då du kommenterar mina inlägg. Hade hellst sett att jag kunde blocka dina inlägg då du tydligen inte lär dig.
Är det såhär du reagerar då du inte får, enl dig, rätt svar?
Du är fri att göra som du vill men överväg hur andra reagerar på hur du försöker styra en diskussion på detta sätt.
Det var dessutom PBCW som startade tråden.
Jag kommenterar inte om någon tar en diskussion i ett ny riktning. Ofta ger det en ny infallsvinkel.
Och man behöver heller inte svara på alla inlägg.
Det trevligare alternativet är att man bemöter inlägget med respekt och hövlighet - och frågar om man inte förstår sammanhanget, eller förklarar vad man menar om an annan person missar poängen.
Alla som inte riktigt kunnat släppa frågan om effekttariffer har nu chansen (fram till 22 juni) att framföra sina åsikter om, och möjligen även påverka, hur vi ska ha det i framtiden.
Energimarknadsinspektionen, som ju utreder denna fråga på regeringens uppdrag, vill ha in allmänhetens synpunkter:
Publicerad: 01 juni 2026 16:56
Nyhet: Ei bjuder in allmänheten att dela erfarenheter och lämna synpunkter om effektavgifter
Energimarknadsinspektionen (Ei) har fått i uppdrag av regeringen att utreda och ta fram förslag om en ny utformning av effektavgifter. Som en del i genomförandet av uppdraget bjuder Ei in allmänheten, inklusive företag och organisationer, att dela med sig av sina erfarenheter av effektavgifter och lämna synpunkter på den framtida regleringen.
Enkäten lägger i mitt tycke väl stor vikt vid tolkningen av utredningsdirektiven, men det finns även möjlighet att formulera ett eget medskick till myndigheten. Ta chansen!
Enkäten lägger i mitt tycke väl stor vikt vid tolkningen av utredningsdirektiven, men det finns även möjlighet att formulera ett eget medskick till myndigheten. Ta chansen!
Ja man ska absolut ta chansen att påverka. Jag brukar rikta mina förslag till politiker, men det är långt ifrån alla gånger man får svar tillbaka. Men ibland händer det att det sammanfaller med förslag de också kommer att motionera om, så det är inte hopplöst att lämna sina synpunkter till de styrande i riksdagen och myndigheterna!
Jag har skickat in mina synpunkter som jag också kommer skicka till de politiska partierna.
Mycket hamnar ju till sist att behöva beslutas i riksdagen!
Energimarknadsinspektionen (Ei) har fått i uppdrag av regeringen att utreda och ta fram förslag om en ny utformning av effektavgifter. Som en del i genomförandet av uppdraget bjuder Ei in allmänheten, inklusive företag och organisationer, att dela med sig av sina erfarenheter av effektavgifter och lämna synpunkter på den framtida regleringen.
Bra, jag skickade in att med ett bra konstruerat elsystem baserat på planerbar effektproduktion som vi tidigare hade…behövdes inte effektavgifter.
Och vi hade sluppit alla massiva prisökningar på el+nätavgifter.
Dessutom styr inte effektavgifterna konsumptionen som avsett. Det förstod många innan den infördes, och det inser nog alla numera.
Så jag skrev även, bygg planerbar effektproduktion och slopa effektskatter och andra pålagor.
Elenergi ska vara billig, därför det gynnar sveriges konkurenskraft.
Bra, jag skickade in att med ett bra konstruerat elsystem baserat på planerbar effektproduktion som vi tidigare hade…behövdes inte effektavgifter.
Och vi hade sluppit alla massiva prisökningar på el+nätavgifter.Dessutom styr inte effektavgifterna konsumptionen som avsett. Det förstod många innan den infördes, och det inser nog alla numera.
Så jag skrev även, bygg planerbar effektproduktion och slopa effektskatter och andra pålagor.
Elenergi ska vara billig, därför det gynnar sveriges konkurenskraft.
Effekttarifferna tar ju sikte på elnätet och syftar till att dämpa behovet av att bygga ut detta, genom att sprida ut elkonsumenternas, i första hand hushållens, effektuttag över dygnet. Om en väl utformad effekttariff lyckas åstadkomma en sådan utspridning, så gissar jag att även den nationella effektbalansen skulle påverkas positivt, som en sorts bieffekt av effekttarifferna.
Planerbar effektproduktion vet jag inte riktigt vad det är, men om du syftar på kärnkraft, så är det ju knappast något som används för att hantera effektbalansen. Den tuggar och går eller är, som just nu till stor del, avställd för revision. (Detta sker ju i regel sommartid, så i någon mån kan man väl säga att även kärnkraften bidrar till effektbalansen, genom att vara igång vintertid).
Effekttarifferna tar ju sikte på elnätet och syftar till att dämpa behovet av att bygga ut detta, genom att sprida ut elkonsumenternas, i första hand hushållens, effektuttag över dygnet
Fast då det blåser och elpriset är noll, driver det ökad konsumtion och därigenom ökad belastning på elnätet, även genom massiv export. Samt ökad belastning från över 5000 vindkraftverk som skickar effekt kors o tvärs.
Detta på tider vi kanske redan har hög belastning.
Det är grundproblemet som effekttariffer inte åtgärdar.
Med planerbar effektproduktion kan man leverera exakt den effekt som konsumenterna vill använda. Mycket praktiskt en svinkall vinterdag då det är vindstilla.
Vi i sverige konsumerar typ lika mycket effekt som för 20år sedan, och då behövdes inte effekttariffer.
Men nu behövs de…vad har ändrats ![]()
Fast då det blåser och elpriset är noll, driver det ökad konsumtion och därigenom ökad belastning på elnätet, även genom massiv export. Samt ökad belastning från över 5000 vindkraftverk som skickar effekt kors o tvärs.
Detta på tider vi kanske redan har hög belastning.
Det är grundproblemet som effekttariffer inte åtgärdar.Med planerbar effektproduktion kan man leverera exakt den effekt som konsumenterna vill använda. Mycket praktiskt en svinkall vinterdag då det är vindstilla.
Vi i sverige konsumerar typ lika mycket effekt som för 20år sedan, och då behövdes inte effekttariffer.
Men nu behövs de…vad har ändrats
Om elpriset är noll så beror det typiskt på att efterfrågan är låg samtidigt som vissa kraftslag (vind, sol, kärnkraft) av tekniska och/eller ekonomiska skäl är svåra att stänga av. Jag tror det är osannolikt att det är vid dessa tillfällen som elnäten är maximalt belastade.
Troligare då att det genomsnittliga lokala elnätet närmar sig sitt kapacitetstak vid de tidpunkter när vi som land konsumerar som mest effekt. D v s någon morgontimma eller sen eftermiddagstimma i december, januari eller februari.
Men som sagt: Effekttarifferna infördes för elnätens skull, inte för att hantera vår effektbalans.
Bara för att vi gjorde något för 20 år sedan så kan man fortfarande göra det mer kostnadseffektivt.
Effekttariffen hade som mål som @syby nämner att hantera elnätet det du pratar om är något annat.
Att inte behöva bygga kraftledningar innebär en minskad kostnad som innebär en lägre kostnad för slutkunden. Detta påverkar fasta avgiften på elnätet som när man pratar elpris oftast är det man klagar mest på då man inte kan påverka detta.
Jag känner mig ganska trygg med att vi redan idag har mycket av tekniken och lösningarna som behövs. Det som alltid tar tid när teknikskiften skall implementeras i stora komplexa nät är ju allt runt omkring. Men det känns bra att den resan har början nu!
Detta påverkar fasta avgiften på elnätet som när man pratar elpris oftast är det man klagar mest på då man inte kan påverka detta.
Gärna högre fasta avgifter med stora investeringar i lokala elnät , som ger bekvämligheten att slippa bry sig . Så har jag valt även nu med högt säkrat till merkostnad på 2000 kr om året , för att slippa anpassa mig . Många Elbilister betalar gärna uppåt 50000 kr eller antal hundralappar i månaden för ett utrustningspaket i bilen , för att slippa styra själva / anpassa hastigheten eller behöva använda en nyckel till dörrlåsen . Jag är nog en ovanlig Elbilist som önskar köra min bil själv , och ladda bilen när jag själv vill . Och betalar hellre extra för den bekvämligheten till en förutsägbar kostnad .
Jag har lite svårt att tycka om att det ska snålas så väldigt med utbyggnad till god tillgång på effekt . Inte bygger vi smala enfiliga vägar för att spara pengar , där vi ska tvingas köra sakta efter varandra och straffas med avgifter om vi åker när det är trångt på vägarna ( ladda långsamt hemma ) . Visst haltar jämförelsen lite , men ändå .,…Kunde vi satsa stora pengar på att gräva ner fiber över hela Sverige, inklusive glesbygd med statligt stöd . Så kan det väl vara värt att satsa på utbyggnad av elnäten , när nu allt ska drivas med El . Bygg ut istället och bort med effektavgifter även för laddoperatörer , så kanske även elektrifiering av Lastbilar kommer igång . Bättre än att straffa bort det oönskade tycker jag . Ska det funka med Ellastbilen på längre sträckor med arbetstidsregler , så kommer det att krävas megawatt laddning . Hur mycket kommer det att kosta i effektavgifter, om ett tjugotal lastbilar står och laddar samtidigt ? . Ska fler än oss med möjlighet att ladda hemma lockas till elbils val , så behövs det väl billigare snabb laddning för dom också . Inte har väl Kina sprungit förbi oss genom att snåla på investeringar .
Sverige har regerats av dumsnålhet i många decennier (oavsett regering). Det är sällan man bygger för framtiden med extra kapacitet som man gjorde förr i tiden. Istället för att det ska betalas av på 50 år så är det 10.
Inte bygger vi smala enfiliga vägar för att spara pengar , där vi ska tvingas köra sakta efter varandra
Hört talas om 2+1-vägar? Man kan argumentera för att det är en trafiksäkerhetsgrej, men det är minst lika mycket en kostnadsfråga.
och straffas med avgifter om vi åker när det är trångt på vägarna
Vi har tids- och säsongsbaserad trängselskatt i Stockholm och Göteborg…
