Ja gärna bort med dom också för min del .
Så här svarade Gemini AI. Har den rätt?
Även om de nya elnätstarifferna (så kallade effekttariffer) innebär att det kan bli dyrare om du laddar fel, så är marginalen ner till fossila bränslen fortfarande enorm. Faktum är att elbilen enligt drivmedelsanalyser ligger kvar som det absolut billigaste alternativet, med en milkostnad på runt 2 till 4 kronor vid hemmaladdning, jämfört med bensin och diesel som ofta landar på mellan 10 och 15 kronor milen.
Jo för dom allra flesta . Men om en nattarbetande elbilist måste ladda på dagen , och därmed får en hög effekttariff , så stämmer det inte . Och Effekttariffer fast i annan form som är konstant påverkar också laddoperatörer och priset vid laddning hos dom , om vi nu har tänkt oss att det ska bli 100 % eldrift . För alla dom som inte har tillgång till laddning vid hem , blir det väl snarare 10 kr milen baserat på hur mycket som går åt totalt med laddförluster och batteri förvärmning på årsbasis med Cupra Born som jag kör . Jag själv kommer inte att drabbas nu när det är senarelagt . Men om vi nu ska ha 100 % eldrift som sagt var . Vad jag har förstått så behöver priset per KWT komma ner under 3 kr , för att Ellastbilen jag kör ska kunna konkurrera utan extra betalt . Bilen förbrukar i snitt 2,5 KWT per mil baserat på vad Laddboxen visar , inte vad bilen visar . Jag har för bekvämlighetens och trygghetens skull fastprisavtal på el och betalar totalt ca 2 kr Per KWT som ger 5 kr milen .
Jag har dock svårt att förstå den mycket stora kritiken i denna tråd mot effekttariffer. Bensin och diesel är ju fortfarande oerhört mycket dyrare, och det blir säkert ännu dyrare i framtiden när politikerna vill styra om folk till elbil för miljöns skull…
Allt beror på . Både min fru och min bror som båda är pensionärer och många med dom , i alla åldrar som inte har så stort transportbehov . Tankar sina gamla betalda ICE bilar för ca 500 kr i månaden . Dom skulle näst intill behöva få betalt för att använda el för att det ska vara ekonomiskt försvarbart att investera i en elbil . Även om dom inte skulle drabbas av någon effektavgift . Eller att bränslet kostar minst 40-50 kr litern , vilket inte kommer att hända under överskådlig tid . Jag däremot som kör 3500 mil om året sparar mycket pengar på att köra på el . Trots att jag betalar en hel del för att ha bilen . Ingenting är lika för alla , alla får räkna på totalen utifrån sina egna behov .
Andelen rena elbilar utgör fortfarande mindre än 10 procent av personbilsflottan. De flesta räknar med att el kommer att bli det dominerande drivmedlet, även om takten är osäker. Men om ett antal år kommer kanske 70 - 80 procent av bilarna att vara rena elbilar (jag gissar här). Om vi då antar att vi har elnätsavgifter utformade så att elbilshushållen har noll incitament att flytta sin laddning till natten, så kan man befara att ganska många kommer att plugga in och börja ladda direkt när de kommer hem från jobbet kl 17, åtminstone bland dem som inte har timpris. För att möta de topplaster som då lär uppstå ute i bostadsområdena kommer det att krävas betydande utbyggnad av lokalnätens kapacitet, tror jag. Åtföljt av ganska smärtsamma höjningar av elnätsavgifterna. Följaktligen tycker jag att någon form av effekttariff, som ger ett ekonomiskt incitament att skjuta på stora effektuttag, är en rätt bra idé. Vi tjänar alla på om hyggligt många hushåll låter bli att ladda sin bil just när belastningen av elnäten är som störst.
Tyvärr, tyvärr lyckades elnätsbolag, myndigheter och politiker med gemensamma krafter sabotera denna goda idé genom att införa en lång rad dåligt utformade avgiftsmodeller, den ena värre än den andra. Nu har de chansen att göra om och göra rätt. Jag håller verkligen tummarna.
Jo lite incitament är väl inte fel kanske, som känns rimligt . Gärna att man kan få välja högre fast avgift istället om man vill , för dom som har svårt att anpassa . Men för laddoperatörer tycker jag att dom ska bort eller sänkas avsevärt.
Tror snarare på tillfälliga subventioner för laddoperatörer. Att ta bort incitament för att installera tex batterilager tror jag vore ett stort misstag.
Om 5-10 år kommer vi ha helt annan beläggning på laddstationerna som gör att fasta kostnaderna lär minska
I Sverige är elbilen ett smart alternativ om man laddar hemma utifrån kostnad och drift, det har många förstått vilket är bra.
För företag och kommersiell trafik är el för dyrt i Sverige. Alla företag har effektavgifter i Sverige oavsett om du bygger laddare vid stängd depå eller publik operatör. All tung trafik kräver DC infrastruktur, DC är dyrt, det finns inga AC ombordladdare undantag äldre Volvo som klarar 43kW AC. Batterier gör bara kalkylen ännu värre särskilt hos en publik operatör där beläggningen varierar otroligt från en dag till en annan, batteriet måste kunna absorbera absoluta toppen på effekt och volymen om du har skall ha nytta, klart billigare att betala effekt idag till nätägare över 10år. DIESEL, RME OCH HVO100 slår elen i pris hur du än vänder och vrider på detta inom tung trafik undantag buss-depå. Ändras inte reglerna behöver man fokusera på att använda befintlig infrastruktur mycket mer för att få ner priser.
Lite kuriosa, våra grannar Danmark har inte effektavgifter alls i samma utsträckning som vi har på företagssidan. I många fall helt utan effektavgift och där de har effektavgift är den en bråkdel av den svenska för företag.
Så du tror inte att vi exporterar mycket då vi har överskott i sverige och därmed nära noll? Givetvis vill utlandet köpa billig el och det belastar vårt elsystem då vindkraftverken inte står vid gränsen.
Om vi i sverige konsumerar lika mycket energi som tidigare, varför skulle vi nu ha kapacitetstak i lokala elnätet ?
Tyder det massivt ökade priset på el och nätkostnad, på att vi gör det mer kostnadseffektivt nu menar du?
Medhåll.
Vi har lagt en herrans massa pengar på kablar och stödtjänster till 5000 vindkraftsverk…
Jag som jobbar halva natten , och brukar komma hem mellan 0300 till 0400 hade kunnat anpassa mig . Laddade upp till 60 % direkt vid hemkomst gjorde jag ändå i vintras . Inte av den anledningen. Utan för att komma över 40 % vid köldgrader som Cupra rekommenderar . Just 60 % för att hinna gå ut och ändra till 80 % i bilen och hinna ladda dom resterande 20 % som behövs till 12 mil innan avfärd hemifrån. Men dom sista 20 % hade jag kunnat ladda på jobbet istället för 3,5 kr KWT tidigare 1,8 kr KWT , som skulle vara till självkostnads pris sades det . Men det priset höjdes vid årsskiftet som en följd av Effekttariffer det också antar jag . Det hade ändå blivit billigare än att betala 630 kr extra i månaden i effektavgift , fördelat på 240 mil jobbpendling som hade blivit nästan 3kr extra per mil . Med föreslagen avgift på 105 kr KWT effektavgift gånger 6 KW extra effekt med laddning på dagen . Jag hade också kunnat ladda på full effekt 11 KW direkt till 80 % fram till 0700 med risk för att propparna löser ut , men Cupra rekommenderar att man inte gör så utan laddar till 80 % nära innan avfärd . MEN om jag ändå skulle bli tvungen att ladda även på jobbet , så varför välja ytterligare en liten ful plutt till elbil . När det går att leasa en stor lyxig fyrhjulsdriven Audi A5 laddhybrid för i stort sett samma månadskostnad , som hade klarat uppgiften att pendla till och från jobbet och våra helgutflykter helt på El den också . Och med en räckvidd och bekvämlighet som vida överstiger Cupran på våra långresor , ett antal gånger om året ändå . Sugen som tusan är jag , men är det värt att fortsätta att jobba heltid tre år till för att kunna ha den bilen istället för min Opel . Tveksamt säger förnuftet och absolut inte säger Gumman , som väntar på att Gubben ska sluta jobba och njuta av livet på andra sätt
.
Jag har ingen bestämd uppfattning om hur vanligt det är att Sverige har stor export av el (däribland vindkraftsel) vid tidpunkter då elpriset är nära noll. Kan säkert förekomma. Min poäng är att priset blir inte nära noll med mindre än att den inhemska efterfrågan är låg. När den inhemska efterfrågan är låg ligger belastningen i de lokala elnäten långt under sina respektive kapacitetstak. Med andra ord, situationen driver inte kostnader i form av kapacitetsförstärkningar av lokalnäten.
Större vindkraftsparker är dessutom inkopplade direkt på regionnäten. Där finns en egen kapacitetsproblematik, men jag har svårt att se kopplingen till effekttarifferna för hushållskunder i lokalnäten. Det var väl införandet av dessa som föranledde den här forumtråden?
Det är inte den svenska energiförbrukningens storlek som utmanar lokalnätens kapacitet, utan effektuttaget.
Och även om effektuttaget idag skulle befinna sig på samma nivå som tidigare, så tar effekttarifferna rimligen sikte på en framtida situation, med betydligt fler rena elbilar och därmed avsevärt högre effektbehov bland hushållen jämför med idag (vilket jag försökte belysa i ett tidigare inlägg).