Hehe, han har inte förstått begreppet fred överhuvudtaget ![]()
Man får skilja på havsbaserad och landbaserad vindkraft, men tar man havsbaserad vindkraft så ska man nog redan i projekteringen välja om parken skall användas för energilagring, eller direktförsörjbar el. Det är kanske mest idealt att producera vätgas från havsbaserad vindkraft, så belatar man inte det vanliga elnätet. Landbaserad vindkraft kan man göra mera flexibelt! Södra Sverige har ju behov av båda typer så länge vi inte har transportnätet utbyggt, eller det finns utbyggd kärnkraft!
Fast det stämmer ju inte heller – som jag har kunnat visa gång på gång så har vi rekordlåg import och vi har inte behövt använda kraftserverven någon gång.
Varför vill du att saker och ting skall vara sämre än de är? ![]()
Jag definierar import som effektbrist, vad skulle det annars vara?
Bara kollar…om vi har energiöverskott sett över 24timmar, men effektbrist en timme av dessa 24tim, är det då brist eller överskott enl dig?
Och höga priser är en konsekvens av effektbrist (större efterfrågan än vad vi momentant kan producera till normalt pris), och höga priser har vi titt som tätt (då det inte blåser).
Eller tänker vi olika?
Import har vi alltid haft och hela nätet är uppbyggt på att så är fallet – därav alla ledningar kors och tvärs. Däremot importerade vi betydligt mer och oftare tidigare – oftast när kärnreaktorerna låg nere vid fel tillfälle.
Däremot kan man ju säga att elområde 4 har mycket stor effektbrist men det är ju designat så med gränsen som går strax söder om våra två södra kärnkraftverk (Oskarshamns kärnkraftverk ligger i elområde 3 men Oskarhamn stad ligger i elområde 4)
De höga elpriserna beror faktiskt mer ofta på vår export än import ironiskt nog – men det beror på att med exporten blandas kraftslag och vi får alltid betala för det dyraste kraftlslaget även om det bara rör sig om 1 kW.
Vi har faktiskt ett väl fungerande elnät i Sverige, avbrott i leverans är alltid kopplat till tekniskt fel, yttre åverkan eller mänsklig faktor. Det finns dock en risk för nationell och lokal effektbrist som är olika saker. Nationellt bedömer svenska kraftnät ca 2-3 timmar per år som vi löper RISK för effektbrist, man gör noggranna prognoser dagen innan och planerar noga för att undvika effektbrist och man gör oftast ett förbannat bra jobb utifrån förutsättningarna. Sverige har inte haft effektbrist någonsin i moden tid, men ja vi har varit nära gränsen ett antal gånger senaste 10år men det har alltså inte inträffat.
Lokal effektbrist hanteras ofta genom att nätägare gör avtal med flera företag som har stora anslutningar och man kommer överens om en sk. Villkorad anslutning som inom en planerbar tid innan kan gå ner och justera ner effekten till önskad nivå tillsammans, inom mitt dagliga arbete jobbar vi med kunder som har en sådan anslutning. I praktiken åberopas det inte men möjligheten finns.
Sveriges elnät är en otroligt viktig ryggrad för hela norra Europa och jag vill påstå att det fungerar bra men allt kan självklart bli bättre. Den största utmaningen som jag ser är priset på elnätet som är skyhögt men nog fungerar det väl.
Alltid skönt att få input från experter istället för oss andra amatör tyckare ![]()
Hur skulle du bedöma att priserna på elnät och elpriser skulle påverkas angående de villkor som ligger för utbyggnad av kärnkraft framöver?
Nu verkar det som man kommer att skruva på det tidigare avtalsförslaget, där villkor för pristaket på producerbar el kan kommas att påverkas, efter att Fortum mer eller mindre dragit sig ur att bygga kärnkraft på dom villkoren. Så just nu vet vi inte var det landar, men jag tror du bättre kan bedöma det än oss andra lekmän.
Man kanske skulle kalla det prisområden i stället ? . Med avsikt att leda investeringar i ny elproduktion, dit där det ger mest betalt per kilowattimme = störst behov .
Väldigt snällt att du kallar mig expert men jag är INTE expert på elnät. Jag jobbar nära elnätsägare i egen regi i elmacken och som anställd men inte på något sätt expert på området, @David kan nog titulera sig expert på elnät.
Ang ny kärnkraft så tror jag det blir svårt att hitta lönsamhet och investeringsvilja. Politiskt har man historisk dödat kärnkraft det gör saker ännu svårare. Morgondagens elnät i Sverige ser jag som en fortsatt mix med mer vind sol och vatten, samtidigt som man säkrar upp balans med flera lager av resurser som kan kliva in när det behovs. Det är ett mer utsatt elnät med mindre marginaler när det kniper men det är nog våra förutsättningar som vi har framför oss.
Allt är förstås relativt, men i mina ögon är du, samt @David och @Esse väl de som jag tycker förklarar det komplexa bäst utifrån dagens verklighet!
Tacksam att ni tar er tid och utbildar oss andra lekmän i området, som ibland skriver mer än vi har förstånd till ![]()
Hade möjligen varit mer pedagogiskt – men jag tror att det generellt sätt är svårt att ta in att det designas områden på det här sättet som ett sätt att skapa mer produktion – i stället känns det för gemene man och kvinna att de blir straffade.
Samtidigt är det ju lite samma människor som notoriskt säger nej till ny kraftproduktion just i sin egna närhet.
Ja det är väl till viss del ni själva som är orsaken , när det gäller landbaserad vindkraft i alla fall , som väl är det som kan bli verklighet snabbast . Ni har en ny möjlighet nästa kommunval, att rösta bort dom i kommun ledning som använder kommunalt veto mot ny vindkraft . Det måste väl blåsa en hel del där nere på slätterna .
Men hur tolkar du dagens Spotpris?
Står ju till o med “underskott”
(var underskott även igår i SE3 och SE4)
Fast att det är underskott beror ju på att det intentillberlar tillräckligt. Dom har mycket vind och vattenkraft i Norrland och om du retorik tidigare ska hålla borde ju inte SE3 ha underskott, det är ju där alla kärnkraftsverken ligger ![]()
Ja ofta har elområde 4 har mycket stor effektbrist, riktigt.
Jag följer Spotpriset nästan varje dag och påtagligt ofta har SE3 och SE4 snarlikt pris (skiftar jättemycket till nollpris till skithögt) medan SE1/2 i norr har påtagligt lågt hela tiden.
Tyder på att överföringen till söder inte kan skicka all effekt söderut.
Inte så konstigt då alla nedlagda kärnkraftverk fanns i i SE3/4
Stämmer. Att de betalar mycket i utlandet skapar ju en reell effektbrist i sverige då de som levererar effekt tjänar mer pengar på att exportera till utlandet. Utan export hade priset varit mycket lägre!
Ring ryssen så de klipper lite elkablar… ![]()
Och tänk vad pengar vi hade tjänat på att ha kvar kärnkraftverken som blev nedlagda.
Hälften är ur drift för kärnkraften är så bra på det här med basförsörjning, och det är ju inte så att de alltid är nere i 6 månader när de väl är stoppade.
Kapacitetsfaktor tjoflöjt.
Du resonerar logiskt korrekt, men glömmer att SE3 skickar massa effekt till SE4.
JUST NU import från SE3 är ca 2500, medan exporten från SE4 är ca900
Helt klart effektbrist i SE4 eller hur?
(samma i SE3 som importerar mer än de exporterar)
Elmoråde 4 har som vi pratat om alltid underskott – det var hela syftet med att bilda det området. Det finns ju ingen produktion där att tala om förutom Oljeverket i Karlshamn – som behöver betydligt dyrare spotpriser för att gå igång.
Elmråde 3 mår nog inte så bra av att Oskarshamn varit nere sedan våras.
Men du är inne på något intressant nu – skall vi ens prata om nationella elnätet (som totalt nästan alltid har överskott) eller skall vi prata om lösningar för respektive elmområde? Det sistnämnda är egentligen det rimligaste – för betänk att alla kärnreaktorer – stängda så väl om öppna (förutom Barsebäck som ju handlade om utrikespolitik) ligger i Elmområde 3.
och detta gäller även de nya reaktorerna som planeras byggas – också område 3.
Om jag minns rätt var det något märkligt EU-beslut som ledde till Karlshamn inte får köras, som nu svenskarna försöker komma runt innan vintern - någon som minns?
Ja vi tog bort för många kärnkraftverk för att kunna hantera bortfall.
De körs numera troligen så billigt de kan (spar in på förebyggande underhåll)…då ingen vet om de kommer läggas ned i framtiden om den regering som tar makten då väljer det.
Ja, man kan fundera på om läget vore ännu värre för svenskarna med ETT område.
Tänker på att elintensiv basindustri MED elområden, överlever pga låga elpriser i SE1/2 !
Med ett elområden hade vi haft samma elpris i hela sverige och med den vinst det ger att exportera…hade det säkert varit högt i hela Sverige med ett område.
Ett elområde och kapa exportkablarna är bra då vi i sverige har överskott, kass vid underskott på effekt.