Man har tyvärr ingen som helst “glädje” över energiöverskott på årsbas när det råder effektbrist…
Så väderberoende energiproduktion måste kunna balanseras av icke väderberoende energiproduktion. Det funkade bra med vattenkraften som balanserade mot kärnkraftens årliga revisioner. Det började funka sämre när vindkraften byggdes ut men tack vare stora ombyggnader av vattenkraftstationerna för att kraftigt kunna höja momentant uttagen effekt 50-100% (samt 10-20% ökad verkningsgrad (dvs energimängd ur samma mängd vatten på årsbas). Då ökade vår vattenkrafts förmåga att balansera vindkraften. Men vi har nu med god marginal passerat gränsen där vattenkraften kan balansera variationerna i vind och solkraften. Det tydligaste tecknet är negativa timpriser. Vattenkraften måste leverera vatten enligt sina vattendomar (finns ett gränsvärde på hur lite vatten som måste flyta förbi) och man drar inte ner effekten på kärnkraft för det är en långsam reglerprocess.
Jag har kanske felaktigt påstått att med kärnkraft så behövdes inte import. Sanningen är att Norges och Sveriges elsystem har haft ett symbiotiskt förhållande med varandra sedan mitten på sextiotalet. Efter 2000 så har både svenska och norska företag börjat optimera de egna vinsterna utan att någon (myndighet eller företag eller politiker) har sett till hela elsystemets funktion, snarare motsatsen.
En GWh i överskott i juni kan ju inte användas i februari… Men ett problem är att det inte går att planera energiförsörjningen längre. Så många bolag korttidsoptimerar sin energiförsäljning, speciellt då från vattenkraften. Vattenkraften verkar från mitt amatörperspektiv sälja allt som det bara går vid varje enskilt tillfälle. Att nivåerna sänks så att det kommer bli ytterst höga vinterpriser är ju bara en fördel. Detta då de får snorbra betalt för den vindkraften som de levererar och den kärnkraftsel de kan leverera samt all vattenkraftsel som de har kvar i magasinen.
Sveriges och Norges elsystem är som sagt designade för att fungera ihop. Våra politiker vek ner sig när det gällde Barsebäck (trots att Danmark var pådrivande vid Barsebäcks placerande). Sedan så har en massa utlandskablar byggts som har tillåtits att lösa andra länders dysfunktionella elanläggningar (tänker främst på Danmark och Tyskland men även UK som sitter i en rejäl soppa efter nedläggningen av sina kolkraftverk).
Svensk och norsk industri är till ganska stora delar baserad på ett lågt och stabilt elpris. Den nuvarande soppan med vindkraft och solkraft har förstört investeringsincitament i stabil elenergiproduktion. Våra politiker har förvärrat det hela genom att flytta skatteinkomstbaser från löner till energiskatter.
Så i många avseenden så sitter vi idag i en perfekt skitstorm. Percy hade helt rätt i sitt påstående och det kan aldrig upprepas för ofta.
Det i sig stämmer ju inte då exporten gör att det byggs mer infrastruktur som i sin tur leder till mer produktion och stabilitet här.
Men poängen var inte att visa exporten, poängen var att visa den historiska importen – något som ni påstår inte existerat. (Edit: Ser nu att du korrigerat detta i ditt inlägg)
Sverige och Norge som helhet har några av europa och världens lägsta elpriser. Men oavsett kraftslag har det varit svårt att få ner effekt från norr till söder för båda länderna. Vi har exakt samma diskussion i Norge trots deras 90-95% vattenkraft.
Några saker som lätt ignoreras i debatten är följande målkonflikt:
Argument är att Kärnkraft behövs för låga elpriser – men nya kärnkraft kommer ge högre elpriser än vad vi har idag.
Jag skulle våga påstå att om det blir några kärnkraft byggda så kommer det komma en rejäl svekdebatt med en allmän opinion som trodde att de skulle få stabil billiga elpriser med nya kärnkraft – när det i själva verket blir stabilt dyrare elpriser.
Jag vill också stryka under att jag är för utbyggnaden av ny kärnkraft – min favoritplats är Karlshamn. Men jag vänder mig emot den ensidiga känslomässiga argumentationen som helt saknar förståelse för målkonflikter i frågan och de enorma utmaningar och kostnader kärnkraften står inför.
På tal om Karlshamn – visste ni att Karlshamnsverket inte gått igång någon gång under modern tid på order av svenska kraftnät? Det är nog den största myten i den här debatten att vi eldar olja på grund av effektbrist.
Solkraft är bra för individen pga beskattningssystemets uppbyggnad samt energibolagens debiteringssystem.
Effektskatten är till stor del en konsekvens av hushållens solcellinstallationer…
Det går helt enkelt inte att prognosticera förbrukningen på ett vettigt sätt längre.
Samt att elproduktionen inte är planerbar längre. Samt att nätägarna tror att de slipper bygga ut sina elnät om vi sänker toppeffekten (vi har de senaste 30 åren sakta men säkert “ätit upp” systemreserverna i ledningarna).
Solceller vore bra i Sverige när vi får stora batteribanker som klarar typ två veckors lagring. Problemet är bara att dessa batterisystem aldrig ens kan bära sina egna kostnader innan man kommer ner till 100kr/kWh lagringsförmåga (på systemnivå). Idag ligger vi runt 10.000kr/kWh för små system och kanske nedåt 4.000kr/kWh för stora system. Detta samtidigt som elbilsbatterier närmar sig 1.000kr/kWh. Detta samtidigt som elbilsbatterier är optimerade på liten volym och låg vikt per kWh, begränsningar som stationära batterier inte skulle behöva bry sig om alls… Så det finns stora vinster att göra på batterisystem för den som vågar satsa pengar där. Men riskerna är stora. När kineserna äntligen kommer att fatta hur stora skilnader det är mellan bil och stationära batterier så kommer de etablera en egen säljorganisation som kommer att direktsälja mot slutkonsument. Då försvinner marknaden för inhemska spelare. Detta då kineserna har vertikalt integrerade företagsstrukturer som kan optimeras för marknadsandelar eller vinst, detta kan inte en svensk systembyggare göra (dyra batterier (relativt sett), dyr legotillverkning av all elektronik, få egna konstruktörer som kan konstruera elektroniken, dyr säljorganisation (se på solcellssäljarna, de är samma typer av människor som en gång i tiden sålde fönsterbyten/mobilabonnemang/dammsugare/begagnade bilar/hästar).
Har du möjlighet att utveckla vad du menar med effektskatt i detta sammanhanget?
Här kommer ju V2G förändra väldigt mycket. Helt plötsligt har vi 50-100 kWh-timmar batteri på var och varannan uppfart. Förstå vilken stabilitet det kommer innebära.
Jag skulle säga att kinesiska företag redan nu är på väg att ta över marknaden för hemmabatterier. Om det var det du syftade på.
Karlshamnsverket ligger där det gör för att minska riskerna vid flera på varandra följande torrår samt att kunna hantera frånfall av en eller flera kärnkraftsreaktorer i SE3/SE4.
Nope, jag kommer inte att klaga över höjda elpriser pga ny kärnkraft. Vad jag vill ha främst vill ha är stabila och kalkyleringsbara elpriser på en vettig nivå. Att jag på “landsnivå” också anser att industrietableringar skall kunna ske när och var det är vettigt och inte först när det finns tillräckligt med effekt tillgängligt är uppenbart.
Men det vi har missat är egentligen inte backspegeln (där har det begåtts tillräckligt med misstag). Utan det är framtiden. Industrin har aviserat ett energibehov från el på 225TWh per år UTÖVER dagens energibehov (att sättas i relation till dagens årliga produktion på ca 140TWh). Detta för att eliminera behoven av fossila energikällor dvs göra landet CO2 fritt mer eller mindre samt att kunna bygga ny industri.
Sedan att jag skulle vilja avveckla all vattenkraft och vindkraft vet jag är önsketänkande från min sida. Att jag också vill ha gen IV kärnkraft med Toriumbaserade högtemperaturreaktorer baserad på flytande härd med salter som kylmedium är också en annan sak. Men det har mest med att U235 håller på att ta slut (30-60 år kvar bara). Samt att Toriumreaktorer måste ha upparbetat högaktivt avfall från Gen I-III reaktorer som en del av sin bränslemix och att avfallet från dessa reaktorer har en “slutförvarstid” på en hundradel av nuvarande kärnkraftsreaktorer så bergslutförvar blir onödigt. Det skulle bara röra sig om några generationer i stället för hundratusentals år.
Lyckligtvis har vindkraftverken täckt upp när dessa reaktorer gått ner (vilket ju händer rätt ofta numera – både planerat och oplanerat).
Vill man som individ ha stabila och kalkyleringsbara elpriser är det bara att binda dem.
Det är fascinerade att så många utgår från spotpriserna när det pratas om volitära priser – när i själva verket enbart 10-15% av abonnenterna faktiskt har timprisavtal.
Det kanske inte är uppenbart för de flesta. Men effektskatten eller effektavgiften kommer enligt planerna även att tas ut på levererad energi inte bara på uttagen energi från elnäten…
Elbolagen gillar helt enkelt inte solceller från villor.
V2G är en kul ide. Men då krävs det en helt annan debiteringsmodell och styrsystem som ingen idag ens är i närheten av att ha i drift. T.ex hur skall elbilsägarna för betalt för “nätnyttan” av att stötta elnätet, detta då de “förbrukar” SoH i sina bilbatterier. Sedan så finns problemet med V2G är att elbilarna inte laddas när de står på jobbet och solen skiner. Hade man börjat där så hade det varit lättare. Dvs tunga subventioner till tak med solceller över parkeringsplatser vid arbetsplatserna, då hade det varit lättare att få ut fler elbilar och snabbare. Då hade också behovet av att kunna ladda hemma när bilen kommer hem minskat till hälften (batteriet varmt och därmed högre verkningsgrad på laddningen samt bättre för batteriet under 9 månader per år i Sverige). Det hade också minskat eller eliminerat behovet av laddningsmöjlighet vid hyreshusen. Det hade då också blivit lättare att köra en V2G hemma för att hantera/stötta det lokala elsystemet. Men om det hade blivit enklare/bättre/billigare att ladda bilarna på arbetsplatserna så hade det aldrig blivit någon effektskatt/effektavgift. En mycket stor del av detta elände är en rädsla för äldre villaområden där ledningssystemet måste byggas ut rejält pga de områdena hade oljepannor sedan värmepumpar och stora delar av dessa områden har redan maximerat effektuttaget. Så att varje villa dessutom vill höja säkringsstorleken och ta ut mer effekt är ett problem som elbolagen har jobbat hårt för att slippa. Ändringen av ellagen (SFS2018:1426) dvs det som drev fram senaste mätarbytena är bara steg på vägen för att tvinga fram helt nya “kreativa” sätt att debitera för el. T.ex ta betalt för “dålig” strömförbrukning dvs nätstörning/effektfaktor/övertonshalt mm.
Såvitt jag ser det så har inget kinesiskt bolag själva satt upp verksamhet i Sverige. Utan det är fristående importörer som köper upp/kitar ihop saker som är utvecklade för Kina som bara anpassas lätt till EU marknaden och säljs här. När saker istället designas HELT för den nordiska marknaden och optimeras för den samt säljs direkt så kommer kostnaden installerat och klart hamna nedåt 25-33% av nuvarande totalkostnad. Dvs ungefär det som redan har börjat ske på solcellsmarknaden, men där sista steget ännu inte är taget dvs att helägda kinesiska bolag driver verksamheten fullständigt vertikalt integrerat.
Tack för förtydligandet – misstänkte att du syftade på den. Effekttavgifterna i sig har ju inget med solcellsproduktion att göra – det beslutades ju för längesedan att införas. Att den kommer på produktion är väl i sig inte konstigt heller egentligen. Men effekavgiten skall ju vara kostnadsneutral – det är bara en förändring av kostnader från övriga elnätskostnader.
Men ja – i slutändan kommer det nog vara väldigt sällsynt med solcellsförsedda hus utan batterier.
V2G är inget annat än väldigt stora batterier med skillnaden mot husbatterier är att de inte alltid är inkopplade. Det är ingen jättestor skillnad i system.
Däremot är nästa steg (efter att V2G faktiskt standardiseras vilket inte riktigt är klart ännu) att göra just det du beskriver flyttas till arbetsplatsen där den antingen laddas eller laddas ur även där beroende på behov.
Någon nämnvärd förändring i SoH blir det inte då det påverkar försvinnande lite att använda bilen som husbatteri jämfört med att bara ut och köra.
Bästa exemplet på kinesisk bolag är Sigenergy som tagit husbatterimarknaden med storm. Huwaei kommer nog också lägga in en stöt snart just på grund av Sigenergys framfrat.
När Vattenfall sålde el via PPA för 20öre/kWh på 10 års kontrakt så hade de samtidigt 68öre/kWh för 5 årsavtal mot konsumenter, 10årsavtal gick inte ens att ge…
De flesta har månadsmedelprisavtal idag. Det är ju en kollektiv form av timpriser. Normala konsumenter saknar möjlighet egentligen att variera sin elförbrukning och har ingen egen lagring av energi. Så timpriser påverkar ingenting man förbrukar el för att man måste här och nu. Att flytta diskmaskinens starttid några timmar spelar inte särskilt mycket roll när alla avgifter ligger två till tre ggr högre än själva elenergipriset och de är mer eller mindre konstanta. Detta är huvudorsaken att vindkraft är en så föraktlig energikälla i samma ögonblick som den inte kan till 100% balanseras mot vattenkraft eller mot fossila energikällor.
Vad jag skulle vila ha är att OMX (eller annan aktör via Avanza) startar terminshandel på el för småkunder. Jag skulle vilja kunna spekulera i elpriset i februari i storleksordningen 10kWh-10GWh för att kunna prissäkra…
Sedan att vi nätkunder måste betala eldistrubutionsnätet en gång till är direkt huvudlöst och visar bara på att Energimarknadsinspektionen inte klarar av sitt jobb. Självklart skall elbolagen kunna få avsättning på sina investeringar i det icke konkuransutsatta eldistrubutionsnätet (även om jag tycker att denna funktion aldrig borde få ligga på en vinstdrivande näringsidkare). Men den avkastningen skall baseras på det oavskrivna värdet av investeringen (att notera detta värde skulle även följa med vid köp av elnät) överpriser skulle då komma in som goodwill (som aldrig kan ge vinst) istället för ett högt ingångsvärde för själva elnätet (som då blir grund för vinstuttaget).
Men vi som har elbil älskar att kunna ladda när det är minuspriser
Faktum är att vi inte haft några energikostnader att tala om för att driva bilen framåt under flera år. Till och med när det var som dyrast så hittade vi nätter att ladda på.
Meeeeeen sedan tillkommer ju nätavgifterna – fortfarande billigt men ja jag är beredd att investera rätt mycket för att slippa konstanta 1 kr per kWh till Eon elnät.
I övrigt tackar jag för trevligt samtal med dig @Limpan4all – dessvärre har jag inte tid att fastna här mer för jag måste få ut ett par filmer
Att Vattenfall är sena med effekttariffer har en enkel och otroligt korkad orsak.
De har ingen koll på sina datorsystem för debitering och vågar inte röra dom för ingen där behärskar det hela och det är bara rena lappverk sedan massor av år…
Detta var orsaken varför man numera inte längre kan ha annat än månadsfakturering av el från Vattenfall (jag är måttligt förtjust i att behöva hantera 48 fakturor per år stället för 8 fakturor (4 abonnemang)).
Jag vet inte ens om/hur Vattenfall skall lösa sina datorproblem (inget datorproblem egentligen, det handlar ju egentligen bara om programvaran och systemlösningarna samt hur de är kopplade till regelverken).
Men Elmarknadsinspektionen gjorde gigantiska missar i regelverket runt effektavgifter. De krävde inte att det skulle vara kostnadsneutralt mot konsumenterna på bolagsnivå eller att reglerna skulle vara gemensamma för hela landet… Så många elbolag kommer som vanligt att öka sina intäkter oskäligt mycket på sina kunders bekostnad.
Ja den svekdebatten lär vi garanterat bli varse när räkningarna för svenska folket blir fakta när de första nya kärnkraftverken är klara. Med tanke på hur långt över tidplanen det tog för Finland och hur mycket dyrare det blev, med sitt senaste kärnkraftverk, så lär det hinna hända mycket under tiden. Det är synd att regeringen inte lyssnar av vad industrin efterfrågar NU, men industrin kommer ändå att bana vägen med de energislag som redan fungerar. Hade regeringen istället för förslaget om det 80-åriga avtalet på 2 stora kärnkraftverk som de föreslog. Istället startat med ett kärnkraftverk + en mix med sol/vindkraft+batterier på strategiska befolkade industriområden i Sverige, så hade nog långsiktiga energiavtal kunnat garanteras och efterföljande svekdebatter undvikits, samt att vi sluppit osäkerheten vad som gäller när nya regeringar tillträder!
Jag med. Då vi hade stora tunga generatorer i våra kärnkraftverk i söder var detta en icke-fråga då dessa hade just det man behöver…roterande massa
Om det vore så väl, men icke.
Det du föreslår skulle ju implementeras om det vore så enkelt.
Inte korrekt.
Vet du om att det behövs synkrongenerator för att stabilisera ett elnät genom att leverera korrekt frekvens, fasvinklar, spänning, reaktiv effekt mm?
Dessa är skitdyra och finns i typiskt i stora anläggningar som kärn/vattenkraftverk samt kol/olja/gas.
Vindkraftverk har typiskt a-synkrongenerarorer, dessa stabiliserar INTE…snarare tvärt om åker de snålskjuts.
Dessa är enkla, billiga i inköp och kräver mindre underhåll.
Men de kan inte ensam stabilisera elnät då olika belastning på generatorn INTE levererar stabil fas, spänning, frekvens mm.
fyi, ett typiskt Kärnkraftverk har en synkrongenerator som är SKITTUNG och snurrar med 50 Hz.
Tänk dig 4 turbiner a villa i storlek och generator som Attefallshus, förbundna med en 70m lång och 0.5m tjock axel (ca 1200 ton) som roterar med 50 Hz.
Rotorblandens ändar går i ljudhastigheten.
Är detta som håller elnätet stabilt !
Och dessa försvann med respektive nedlagda kärnkraftverk i söder.
Sanningen är att sverige och tyskland har förstört sina elnät som tidigare var byggda att användas effektivt.
Riktigt. Men problemet är att vattenkraften finns i norra sverige så dels
1/ överskottseffekten ska ju transporteras dit…
2/ vid underskott av effekt, ska man transportera effekt åt andra hållet
1 och 2 kräver ett stabilt transmissionsnät, vilket vi inte längre har utan stabilisering från roterande massa i söder.
Förmågan att överföra stora effekter lång väg är därför mindre än förr. Vilket är trist då det NU verkligen behövs pga nedlagda kärnkraftsverk i söder.
Politiker vill , men det vattenfall planerar och undersöker är två SMR reaktorer på befintlig anläggning Ringhals i första hand vad jag förstått i nyhetsrapporteringen . Det skulle nog vara Göteborg med omnejd till hjälp . SMR reaktorer utspridda i samhället som du pratar om är inget jag hört talas om i alla fall . Men det kan jag kanske lyckligt ovetandes ha missat .
Ja och det är en konsekvens av bristen på helhetsyn. “Sveriges, nordens och EU’s bästa” struntar man i då resp bolag optimerar SIN verksamhet och vinst.
Ja, många gånger. Planerat och oplanerat underhåll kommer alltid inträffa och hade inte varit ett problem om vi hade haft alla kärnkraftverk kvar.
Varsågod, presentera gärna hur en stabil effektleverans 24/7/365 till låga stabila priser ska kunna erhållas inom ett land utan kärnkraft eller fossila kraftverk, med hänsyn till dagens tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar.
Stämmer, kan lägga till Europa till listan.
Och alla dessa var inget problem innan vi förstörde elsystemet, eller hur?
Utmärkt, du får samma fråga som Esse…
Presentera hur en stabil effektleverans 24/7/365 till låga stabila priser ska kunna erhållas inom ett land utan kärn/fossilkraft, med hänsyn till dagens tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar.
Jag tror stenhårt på sol !
Det är framtiden för småskalig lokal produktion.
Tyvärr har vi industrier som kräver massa effekt 24/7/365 och vi är lyckliga att ha vattenkraft i sverige.
Men det räcker inte, vad ska vi då ha?
Ja stabilitet krävs, och jag vill ha TOTALSTOPP för fossila bränslen.
Vi måste sluta skita ned planeten.
Tyvärr har vätgas usel verkningsgrad. Och har grava tekniska, ekonomiska och praktiska begränsningar.
Annars hade detta redan funnits eller hur?
Och vi ska inte elda upp bränslen, skitar ned planeten.
Bättre isåfall med bränsleceller !!
Verkligen, kärnkraftsverken i sverige var planerade att värma fjärrvatten men fega politiker stoppade det.
Extremt dumt att slänga iväg energi och dessutom påverka sjölivet negativt !!
Miljöförstöring enl mig.