Elproduktion & elnät

Visst får man andra resultat med Gas. Tyvärr är det inte realistiskt som alternativ.

Batteri kan du köpa, en teknologi som är beprövad - samt under stark utveckling. Dvs realistiskt alternativ!

Gas-alternativet kan du inte köpa i den skala som behövs och är inte beprövad - dessutom slutar de stora bolagen med gasutveckling…
Välkommen att räkna på det om du vill.

Svenska kraftnät har iallafall inte gett upp och de stora energibolagen och industrin skulle säkert välkomna det bara de styrande också stödjer det som alternativ. Men de styrande verkar mest intresserad av att bygga sina egna nät som passar deras världsbild och agenda bara och blundar för de alternativ som deras utsedda särskilda rådgivare och de flesta forskare och experter beskriver. (lobbyister undantagna).
Batterier är väldigt bra vid korta avbrott och vid mindre lokala tillämpningar, men vätgas är överlägset batterier i större nätverk för att stabilisera el.

Som sagt jag tipsar bara om att vettiga siffror verkar redan finnas som du troligen också kan använda i ditt bygge av elproduktion & elnät, men passar det inte så gör du förstås som du vill!

Med det tackar jag för mig och önskar lycka till i ditt byggande!

1 gillning

Hybrit / vattenfall lagring av vätgas i bergrum läste jag nyss om . Bra om dom kan producera vätgasen när det är överproduktion på vindkraft , och inte belasta när det är vindstilla. Bra för framtida elpriser i Norrland kanske .

Intressant läsning från Energiforsk. Rapporten i sin helhet.

TL;DR av DNs artikel ovan:

• Stabiliteten har inte försärats – detta tack vare ny kraftelektronik som delvis ersatt behovet av kärnkraftverkens tunga stora generatorer (batterier, omriktare, superkondensatorer och andra upphandlade balanstjänster).
  • när elanvändningen är som störst – typiskt sett kalla vinterdagar – har ökat och kan antas öka ännu mer (Detta beror på enligt rapporten att inga stora havsvindparker ännu har byggts.
  • Stor utmaning finns i lokala elnäts flaskhalsar.

Energiforsk är politiskt neutralt samt ägs och finansieras av:

2 gillningar

Kunde inte låta bli att kommentera detta inlägg, då det var tamigfan det trevligaste jag läst sedan jag började (el) konfirmera mig :slight_smile:

Mycket är grekiska fortfarande, men det ger så mycket mera att läsa neutrala oberoende rapporter, istället för rapporter från lobbyister och andra som vill framhäva ett visst energislag.

Systemstabiliteten i det korta tidsperspektivet ser ju betydligt bättre ut än man ibland hört och trott från alarmister. Kanske blandar de ihop tidsperspektiven i sina antaganden som kan vara lätt gjort.

Ser fram emot att läsa flera rapporter framöver från denna grupp!

Den största faran som det verkar är väl om länder förlitar sig på att alltid kunna importera el när det egna behovet uppstår. Detta tas ju upp som ett problem i rapporten med efterlevnaden av den sk. 70%-regeln av överföringskapacitet för elhandelsnationerna. Så här har väl alla länder en läxa att göra innan vi kan se stabilare priser på el. (Om det sedan är billiga elpriser är väl relativt, men åtminstone stabilare än idag får vi hoppas).

1 gillning

Jag väljer att slänga in tanke som väldigt sällan yttras – som en person som växt upp under konstanta strömavbrott på Blekinges landsbyggd (upphörde efter stormen Gudrun när hela elnätet var raserat så de drog nya kablar under jird) så är det faktiskt inte SÅ himla farligt med planerade roterande strömaavbrott 20 till 60 minuter per år.

Faktum är att vi har haft planerade strömavbrott här i området många gånger per år de senaste 2-3 åren på grund av fel i någon eller några markskåp här i områdets elnät – löst nu ddock.

1 gillning

Så sant här på landet har vi också ett antal planerade strömavbrott per år. Åskan och stormar dock är svårt att planera för vi har en del luftledningar kvar som ibland ställer till det, men vi är vana att preppa för de timmar eller i värsta fall dag det är strömavbrott, så inget att klaga på.

Såg att det fanns en massa annat matnyttigt att läsa också på energiforsk, bl a hur man bäst utnyttjar vätgas i kombination med havsbaserad vindkraft kontra landbaserad vindkraft m.m för att göra det så ekonomiskt som möjligt.

Stora vindkrafts parker till havs , eller dyrare kärnkraft när behovet av el ökar kraftigt i framtiden . Funkar säkert viket som , men jag skulle välja kärnkraft trots fördyringen . Och så röstade jag även 1980 . Får kanske medhåll av fåglarna i alla fall :thinking:.

Jag lutar åt den kraft som kan produceras först i elområde 3 och 4, och just nu vet jag bara på 4-års basis vad som gäller. Detta är ohållbart och ökar bara ledtider på allt som verkligen behöver göras. Väldigt oansvarigt av politikerna främst M och S att inte kunna enas om en långtgående energiöverenskommelse.

1 gillning

Mycket.

Slopade havsparker i södern drabbar elområde fyra - till och med nya kärnreaktorer, primärt i Varberg (Ringhals) ligger i elområde 3.

Verkar inte finnas några lösningar för elområde 4 och med tanke på att det verkar omöjligt att lösa på marknadsmässiga grunder (vilket är syftet med elrområderna) så är det väl dags att slopa i alla fall område 4.

Tyvärr blev det ju inte så.

1 gillning

Försvarets skitsnack hjälper ju inte heller. Men de har sina mobila gensets så de bryr ju sig väl inte.

2 gillningar

Läste på Elskling.se om Norgepriser i höst . Expert där trodde på ca 7 % högre priser i Sverige på grund av det , och ännu lite högre i pris område 3 . Så vi får kanske liknande priser som i pris område 4 framöver ? . Mycket osäkert verkar det som . Ny
eventuell kärnkraft på Ringhals borde väl kunna skicka el söderut också .

Ja uppmaningen får väl bli att sticka ullkoftor och minska på dammsugandet framöver tills det eventuellt blir nån kärnkraft, för det verkar ju vara det enda som kommer fram från energiministern :slight_smile:

1 gillning

Nä i nutid har vi ju över produktion, och nya landbaserade vindkraft tillkommer hela tiden . Just ju och dom närmaste åren är det väl överföringskapacitet som behövs . Kärnkraft är väl för framtida behov på lång sikt ? .

Ja trist. Egenintresse är tydligen viktigare än landets bästa.
Jag skulle föredra att dessa två partier ALLTID samarbetade. Vi tycker ju lika om viktiga frågor i Sverige, och tjafsar om småsaker.

Så länge det är sanslöst stora intäkter att skicka effekt mellan elområdena…kommer de bli kvar då flera intressenter kommer bromsa ev ändringar. Tragiskt.

Fast det finns många fasta befästningar och utöver dessa får man inte glömma radar, telekom-nätverk, flygfält. Dessa finns i hela samhället.
Försvarsmakten som remissinstans har delansvar för totalförsvaret, så de får bära hundhuvudet för ett NEJ, som kanske avser en civil anläggning.

Hej!

De så kallade flaskhalsavgifterna är inte intäkter utan bokförs som en skuld till energimarknadens parter – dvs kunder, producenter och svenska kraftnät.

Nja, jag skulle säga i vissa stora frågor möjligen när det gäller S och M, men när makten lockar, så blir alla frågor stora tyvärr!

True! :worried: Verkligen tråkigt för oss medborgare