Elproduktion & elnät

Precis! Det är ju det en energiöverenskommelse borde gagna för och en sådan fanns ju tidigare. Men så länge det finns makthungriga politiker som ser sitt eget framför Sveriges väl, så lär det vara svårt att få stabilitet.

Är det någon som tror det blir skillnad denna gång de ska komma överens?
Nej, det kommer bli tjafs som vanligt…och det blir ingen långsiktig energiöverenskommelse :worried:

Plötsligt händer det :wink:

Jag tror det finns möjligheter till en mera långsiktig energiöverenskommelse nu när M inser att utan en överenskommelse innan nästa val, så blir alternativen sämre för deras parti. Sedan kan de ju inte längre vinna poäng heller på att anklaga sittande regering för senfärdighet :slight_smile:

1 gillning

Man vet ju aldrig, nato var ju omöjligt med till det inte var det så allt kan ju hända.

Nu spelar du bort korten :slight_smile: Pris och effektbrist är inte nödvändigtvis i korrelation.

Japp men det var inte på sveriges begäran (står längst ner) det var polens (vilket inte står).

2 gillningar

Nej det har absolut ingenting med vare sig produktion eller förändring av den – effekttaxan handlar om primärt om att jämna ut effektuttaget i de lokala elnäten så vi inte behöver bygga ut dem i samma utsträckning. Allt i från regionala nät ner till gatunäten.

2 gillningar

Jag tror inte det stämmer, har du källa på det?

Jag kommer ihåg att jag har sett förslaget till riksdagen för detta och det stod specifikt att en av orsakerna var mindre del planerbar el i elnätet. Orkar inte leta upp länken just nu dock

Om jag har källa på att något inte stämmer? :slight_smile: Svår den. Det får nog vara den som gör grundpåstendet som får visa upp källor först.

Du sa:

Nej det har absolut ingenting med vare sig produktion eller förändring av den – effekttaxan handlar om primärt om att jämna ut effektuttaget i de lokala elnäten så vi inte behöver bygga ut dem i samma utsträckning. Allt i från regionala nät ner till gatunäten.

Så du borde rimligen kunna visa på varför du säger så? :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror du har fel, har du källa på det? :wink:

Det här blir ju lite som att jag påstår att röda tomater egentligen är lila – du säger att det inte stämmer och så ber jag dig hitta en källa på att röda tomater inte är lila.

Naturligtvis går det bara att hitta källor på att röda tomater är just röda och varför (De får sin färg från lykopen som bildas när tomater mognar – om nu någon undrade :)).

Lila mycket kan jag bara hitta en källa till dig som handlar om att effektarriferna handlar om elnäten och att de skall nyttjas så effektivt som möjligt – men jag kan inte hitta en källa som säger att det INTE handlar om produktion – för det har aldrig handlat om det.

1 gillning

Står ganska tydligt egentligen oavsett vart man läser att det beror på underdimensionering av nätet.

Egentligen har ju alla villaägare blivit blåsta i alla år innan då när man betalat för något man bara kan utnyttja i teorin.

Frågan är vad som hänt med de vanliga elnätsavgifterna.

De bör ha sänkts eller kommer sänkas för effekttaxan skall vara kostnadsneutral.

Jag tänker innan. Känns som man kunnat bygga bort flaskhalsar om man ville.

Jag är i sak för att utnyttja elnätet mer effektivt, effektivisering är alltid bra men känns som ett misstag att ha två elbilar och en värmepump just nu trots att det är ditåt vi måste gå.

1 gillning

Nej :slightly_smiling_face: Därför jag frågar

Vore trevligt att se ett klipp på YouTube som jämför hur kostnadsneutralt det är.

Mina elräkningar under sommaren har blivit några hundralappar dyrare även fast mina högsta toppar ligger på ca 2,4 kW vilket jag inte tycker är speciellt högt

Ja det borde verkligen inte vara högre med den låga effekten. Vad har du för nätägare?

Ja det är ju bra man frågar om man undrar nåt, men det var ett nytt sätt att fråga på helt klart. :grinning_face:

Ellevio och solceller så köper inte mycket el under sommaren så effektavgiften blir en stor del av utgiften. Kan tyckas att det är lite pengar men i procent har det blivit ganska mycket dyrare.