EREV Extended Range EV

35 mil utan laddstopp kommer man säkert de flesta månaderna på året om man är någorlunda lätt på foten och inte håller 110/120 km/h hela vägen. Under somrarna brukar vi ha ungefär 20% kvar efter de 40 milen till sommarstugan (större delen E4 men en tredjedel är långsammare väg). Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket som fanns kvar i batteriet efter 30-35 mil i vintras, men det var inte så att jag blev orolig för att inte komma fram. Har inte kört långt i riktigt utmanande vinterväder, men det var snöyra och ett varierande antal minusgrader. Men som sagt, “de flesta månaderna” är det inga problem alls. Nu verkar det ju dessutom som om Scenic snart kommer att få ytterligare några mils räckvidd: Renault Scenic får LFP-batteri och längre räckvidd - Elbilen

Fartbegränsare finns, både med och utan skyltavläsning.

1 gillning

Jag räknar halva WLTP = vinter och motorväg. Så med sänkt fart till 100 km/t borde man fixa med en bil med 60mil WLTP, förutom nedåt 20-30 minusgrader.

Finns många beggade alternativ numera

1 gillning

Tillbaka till EREV

När Scout pressvisades presenterades den som både EV och EREV när man började ta förorders visade sig att 80% valde EREV Harvester (kanske för det coola namnet) och endast 20% ren EV VAG har så sakteliga byggt upp verksamheten i Blythewood South Carolina utvecklingscentrum ligger i Novi Michigan men det går sakta och premiär har skjutits upp från 2027 till 2028 För att hålla intresset uppe har man släppt några bilder på en Mountainside Traveler med fantastisk inredning med träpaneler läder och tartan i en smakfull blandning i klassisk Amerikansk premium utan att kännas “elbil(l)ig” Utsidan påminner mycket om OG Scout 2 med det korta överhänget fram och känns helt rätt en SUV som även jag kan tänka mig

Jag hade ett tag en International Scout SS II den var vit med soft top som jag aldrig lyckades få på bilen men perfekt i soliga Californien

1 gillning

EREV har ju blivit enorm försäljningssuccé i Kina.

Vi har nog inte riktigt de förhållandena i Sverige.

Den explosionsartade populariteten i Kina beror framförallt på följande faktorer:

1. Botemedel mot räckviddsångest på långresor

Kina är ett geografiskt enormt land. Även om storstäderna har en väl utbyggd laddinfrastruktur, är det fortfarande en utmaning att ladda på landsbygden eller under de stora nationella högtiderna (som kinesiska nyåret) då miljontals människor samtidigt ger sig ut på vägarna.

2. Generösa statliga fördelar (Gröna registreringsskyltar)

I kinesiska megastäder som Peking och Shanghai är det extremt dyrt, svårt och tidskrävande (ofta via lotteri) att få köpa en registreringsskylt till en traditionell bensinbil. EREV-bilar klassas i Kina som NEV (New Energy Vehicles). Det gör att köpare får tillgång till gratis eller kraftigt subventionerade gröna registreringsskyltar samt slipper vissa fordonsskatter, vilket sparar köparen tusentals kronor.

3. Lägre inköpspris än rena elbilar (BEV)

Batteriet är den absolut dyraste komponenten i en ren elbil. Eftersom en EREV har en bensinmotor som back-up, klarar den sig med ett betydligt mindre och billigare batteri men erbjuder ändå en total räckvidd (el + bensin) på ofta över 100 mil. Detta gör att tillverkare kan sälja stora, lyxiga suvar och familjebilar till ett mycket lägre pris än motsvarande helt elektriska modeller.

4. Perfekt för vardagspendling

Till skillnad från traditionella laddhybrider (PHEV) har EREV-bilar generellt större batterikapacitet, vilket ofta ger en ren elräckvidd på mellan 15 och 30 mil. För den genomsnittliga kinesiska storstadsbon innebär det att den dagliga pendlingen till och från jobbet kan ske helt på billig el, medan bensinmotorn bara används vid enstaka långresor.

1 gillning

Hur många gånger har jag inte skrivit det i denna tråden . Tänka sig att det kan bo människor med dom behoven även i lilla men väldigt avlånga land , med långa avstånd norr till söder . Tar biltillverkarna in dom i EU , så tror jag hyfsat många kommer att välja en sån . Mindre antal i Sverige men lite fler i länder som Tyskland , där det färdas i höga hastigheter kanske oftare långa sträckor ? .

Det var ju min förhoppning även här i Europa . Men bättre att sluta jobba ändå kanske , och inte pendla alls . Gräsligt tråkigt som jag inte önskar någon . En kopp kaffe och en god bok i ett tåg istället , hade kanske fått mig att vilja jobba lite längre .

När BMW uppgraderade sin äldre I3 med REX till större batteri på 42 kWh tog de bort REX-motorn.

Jag pratade med en säljare då, endast 10% hade valt REX när de hade det mindre 33 kWh batteriet. Så de såg ingen efterfrågan då.

Men stora lyxiga SUV är väl en helt annan marknad.

Ofattbart tycker jag om bilarna köptes som enda bilar I familjen som även åker långt ibland . Men kanske köptes dom till att användas som andrabil av dom flesta , där inte behovet av lång räckvidd fanns ? . Detta. vet jag ju inget om , utan egna spekulationer. Var det inte så också vill jag minnas , att REX modellen fick lite dåligt rykte med bristfällig ICE motor ? . Vill minnas att Vi Bilägare hade en sån och skrev lite om det .

Vet inte om REX motorn var direkt bristfällig.

Har en god vän som har en REX och kört i 10 år.

Problemet är att motorn körs så lite, vissa år förbrukar han 7-8 liter bensin.

Spridarna för insprutningen becknar igen, kostar runt 7000:- vid service att fixa det.

Sen behöver REX motorn startas innan batteriet är tomt, annars reduceras farten till 90 km/h.

I övrigt är han väldigt nöjd med den.

1 gillning

Eller var det exakt tvärt om att att försäljningen av dessa bilar kollapsat??

Det är egentligen inget problem mer skit bakom spakarna och enkelt att lösa tanka Aspen Classic Vehicle Fuel som jag kör min Golf Cabriolet på eftersom den vinterförvaras sju månader om året och jag har aldrig haft problem med spridare Visst Aspen Classic Vehicle Fuel kostar 50kr/l men kör man upp 7-8 liter om året så är det mycket billigare än att byta spridare Problem solved

Min BMW kontakt berättade varför så få valde att köpa i3 REx var att säljkåren inte fått någon som helst utbildning på vad det handlade om och det var lättare att inte ens nämna att den fanns då är det givet att dom inte såldes Jag har ett par gånger varit på väg att slå till på en i3 REx men varje gång har det varit fel färg

Kan vi sluta copy/paste:a AI slop sådär?

5 gillningar

Men så mycket billigare på leasing än en Renault med kanske tillräcklig räckvidd för rimliga pengar , hade det nog inte blivit ändå kanske. Föreställde mig tidigare att det skulle vara bättre med snabb laddande elbilar med mindre batterier . Men efter några långresor i elbil , och oftast tre laddstation besök i lastbilen dagligen . Är jag verkligen inte intresserad av något laddstation rally på långresor fritid . Ge sig iväg tidigt på morgonen/ köra fort för att vara först vid nästa laddstation vid en mack eller snabbmatsrestaurang osv . Som en del praktiserar på väg till fjällen på skidsemester hoppar jag över . Det sättet att resa passar säkert många människor perfekt , men lockar inte mig .

Om man vill kan man köpa 5 liter alkylatbensin för 189:- på Biltema. Finns både för 2 och 4-takt.

Den motorn hade blivit smord / använd varenda dag på vintern för mig . 32 -36 KWT visade Laddboxen efter 12 mils pendling . Ska man då bara ladda till 80 % dessutom för hållbarhet på batteriet , så hade den nog kommit till pass även övriga året ibland med övriga ärenden / omväg . Det går åt en hel del mer ström än vad bilens förbruknings siffror visar har man fått erfara . 22 - 25 KWT på sommarhalvåret . Ladda på jobbet går ju , men lite dyrare och mer krångel än att bara ladda hemma . Kanske något för mig då ? . Men skulle man köpa en sån , så kan man väl ge sig tusan på att det införs effektavgifter som drabbar oss nattarbetare . Med svindyra elräkningar som följd , för att man måste ladda på dagen . Otroligt mycket osäkerhet med bilval nu för tiden .

Funkar säkert bra i gräsklippare och mopeder men i en bil för några hundratusen med en modern insprutad motor skulle jag inte chansa i både Ducatin och Golfen kör jag Aspen Classic Vehicle Fuel som är framställd för att fungera i både insprutade och förgasar motorer I mina Vespor mopeder gräsklippare trimmers motorsåg lövblås häcksax kör jag Aspen 2 eller 4 takts alkylat

Men som vanligt olja och bensin är allt säkert samma fast i olika förpackningar

1 gillning

Jag googlade nu och du har helt rätt angående alkylatbensinen :+1:

Diskuterade bränslepriser med min Bror igår . Han ställde frågan , Ver går gränsen för dig , innan du gör någon förändring i bilinnehav . 25 kr litern om jag skulle fortsätta att pendla , och 50 kr litern som pensionär. Med 500
Mil om året då tåget blir förstahandsvalet om möjligt . Och semester resor snarare innebär flyg till fjärran destinationer än bilåkande . Då Innebär ett bensinpris på 50 kr litern 1350 kr i månaden för bränslet . Inte en kostnad som skulle få mig att investera fantasi summor i en Elbil med önskad räckvidd , och ändå få besväret med att få till laddning vid slutdestinationen . För den som tycker att det är skoj , blir det ju en annan sak . Nöjeskontot är ju mer prioriterad för dom flesta . Vill man vara klimatsmart , så gör man en lika stor insats med minskad köttkonsumtion som valet Elbil .

Skulle bränsleskatten öka till dom nivåerna på bränslepriserna , så skulle det nog bli en ekonomisk förlust för samhället på mig som individ och många med mig . Stor sannolikhet att jag då väljer att sluta jobba tidigare , och avstår från att hoppa in och jobba någon dag i veckan som pensionär. Då blir det lite för dyrt att åka till jobbet för att det ska vara lönt . Väldigt många Lastbilschaufförer kör då och då , ända upp till närmare 80 årsåldern på åkeriet .

Då tror inte att priset på flygbränsle går upp?