Jag kör Kia EV6 och har precis kommit hem från en roadtrip genom Tyskland, Frankrike och Italien på totalt 608 mil. Det är en fröjd att göra långresa med dessa bilar, det är inte många minuter som jag har behövt vänta på bilen vid laddstationerna, även om den hade det lite kämpigt med att batteriet blev för varmt när det var 40+ grader ute.
Jag kör en blandning av ABRP och Google Maps via Carplay (dumpade Apple Maps för något år sedan). Kollar oftast rutten i ABRP dagen innan och sedan matar jag inte dessa platser i Google Maps och kör efter det. Detta eftersom naven i ABRP tyvärr inte är lika bra som den i Google Maps i synnerhet inte när det gäller saker som man vill ha kol på i realtid, som olyckor m.m..
Den inbyggda är inte ett alternativ? Jag är sedan lite som dig, tycker planeringen är lite av resan så inga problem att göra lite förarbete, men van vid Tesla där man knappar in adressen i sera Tyskland och sedan löser den rubbet. Lite överdrivet men ändå.
EV6 och i5 är riktigt bra bilar, gillar körkänslan i EV6 en av få elbilar som är en BIL !
Men vill ha skitbra navi+laddplanering i bilen så den anpassar för bilens konsumpion och köer i realtid.
Merca är ok, men Volvo/Polestar överlägset bäst.
Det är nog det enda med min EV6 som jag verkligen skulle vilja ändra på. Men det blir kanske bättre med deras nya system som kommer nu framöver. Får hoppas på bättring tills det är dags att plocka ut nästa bil.
ABRP kan kopplas upp mot bilen så att den ser hur mycket batteri man har kvar och då räknar den också ut vad man kommer att ha kvar när man kommer fram. Dessutom visar den hur många laddare det finns och hur många som är upptagna respektive lediga just nu.
Tyvärr inte riktigt. Jag ville t.ex bara ladda på Ionity (bäst pris med abonnemang) och det finns inget sätt i den inbyggda ruttplaneraren att få den till att bara välja dessa laddpunkter.
Tesla är helt klart bäst på detta. Men för min del är det ofta ett par veckor om året som det är aktuellt och då kan jag lägga några extra minuter på att planera stoppen.
Volvo/Polestar/BMW kan ruttplanera efter specifikt laddnätverk av de jag testat. Merca kan det inte, riktigt dåligt. De kan ruttplanera med ionity, och gör det skitbra. Men jag laddar på Tesla…
Härligt, det var ett bra pris för en ny IQ5! Hur många mil per år har du?
Jag har en 2022 idag och funderar på att byta upp mig om inte allt för avlägsen framtid.
Inbyggda navigation är OK i min mening. Jag har inte testa själv, men det kan vara så att den har förbättrats iom facelift 2025 (med ccNC-infotainment)
Jo, för automatisk hantering av förvärmning behöver man använda bilens egna navigationen. Från årsmodell 2025 finns dock en knapp i systemet för att manuellt aktivera förvärmning, så inget stort problem.
Om man ska kunna reseplanera (dvs var och hur mycket man ska ladda) är det också inbyggda navigationen som gäller? Men med dagens utbyggda laddnätverk, samt manuell förvärmning, är det ett ickeproblem i praktiken.