Intressant om Hur långt kommer man för 100 kr

Hur mycket vi betalar per KWT är inte någon information som dom delar med oss chaufförer som kör bilarna . Men Ellastbilar som klarar väldigt många transportsträckor finns redan , även om dom är väldigt mycket dyrare än motsvarande Diesel Lastbil . Hur mycket det skiljer i milkostnad vet jag inte tyvärr , men kanske att @elmacken vet ? . Det skulle vara väldigt intressant att få reda på . Ökade transportkostnader drabbar ju även våran exportnäring antar jag ? , med sämre möjlighet att konkurrera med andra länder utanför EU gissar jag ? . Så kanske det beror på det , att inte större krav ställs på övergången till El på lastbilar ? . Rimligt att det hade varit väl så stora krav på omställning på dom fordonen annars kan jag tycka , då det inte drabbar enskilda individer lika påtagligt . Mer en generell kostnadsökning på allt vi konsumerar .

Ja så kan man förstås tänka om man ser allting kortsiktigt och inte bryr sig om hur pengarna kommer in till statsfinanserna. Jag tycker synd om Skåningarna som oftast betalar höga priser på el, men lockar andra över sundet att tanka bensin för att det är så subventionerat i jämförelse med elen.

Nej, bensin är inte subventionerad….

Ja tyvärr sätter ju diktaturunionen stopp för att göra något annat än kortsiktigt

är inte en skattesänkning till minimum inom Europa en form av subvention?

Nej du får nog slå upp vad en diktatur är om du misstar EU för det om du märker ord som du gör :wink:

Nej, så länge vi har en extrem beskattning på drivmedel så är det så långt ifrån en subvention du kan komma.

Det är inte att missta EU…verkligheten är inte vad man gör sken av…

Det där stämmer verkligen inte. Varje land kan konkurrera med låga priser, löner, energi eller andra kostnader. Men då är landet ofta fattigt eller på väg åt fel håll. Låga priser riskerar att slå ut innovation och utveckling, företagen överlever ändå. Ett tag. Titta på Tyskland och deras problem nu, var kommer de ifrån? En bidragande orsak är att för tyskt näringsliv var Euron för låg, hade de haft en egen valuta hade den varit betydligt dyrare. Företagen kunde enkelt göra vinst på sin export och behövde inte förnya sig. Nu sitter de där i skiten och vet inte hur de ska ta sig framåt.

För en kunskaps- och tjänsteekonomi som den svenska är det andra saker än lågt pris som är viktigt. Tillgång till kompetens, kreativitet, nyfikenhet, bra utbildningssystem. stabilt politiskt system, låg korruption

Sorry du får nog googla fram vad som menas med subvention och diktatur. :smiley:

Extrem beskattning räknas aldrig som subvention…

1 gillning

Så det finns m.a.o. inga källor. Tack!

Jag ifrågasätter inte om någon ljuger i sina svar eller inte, men så länge du inte kan presentera några källor så har det inte getts några svar.

Det är i det land där soppan säljs som få bära de CO2 utsläpp som soppan i fråga ger upphov till. Om man missar det CO2 mål som vi själva röstat fram inom EU så blir det böter och eftersom våra utsläpp inte minskar i tillräckligt snabb takt så riskerar vi att få just böter.

Ja, jag har källor på det.

2 gillningar

Men jag vet hur mycket den förbrukar . Ca 18 KWT drygt per mil i vintras och ca 14 - 15 KWT per mil nu på försommaren. Säg ca 16 i snitt ( ej lastad alla sträckor ) gånger vild gissning 3kr KWT utan momsen , så kostar ju en mil 48 kr i bränslekostnad. 2 mil för en hundring gissar jag på ??? .

Nja, billig el är viktigt för att locka till sig företag. Allt inom industrin som går på gas eller olja går att elektrifiera.

Däremot är en konsekvent politik utan stora svängningar viktigt för att företag ska våga satsa. Att bestämma att allt ska vara elektrifierat i framtiden och sedan 4-8 år senare ändrandet och chocksänka oljepris och fippla med elpriserna gör att gröna industrisatsningar blir olönsamma väldigt snabbt.

2 gillningar

Hur mycket det skiljer i milkostnad vet jag inte tyvärr … hittade en hjälp till Åkarna från Transportföretagen
. Elektrifieringskollen , där dom kan skriva in uppgifter om deras transport upplägg mm , och få lite svar om vilket som blir billigast TCO . Undrar om det finns någon motsvarande sida för privatpersoner / vanliga bilar ? :thinking: . Där man skulle kunna lägga in lite uppgifter om Leasing / Köp / nytt / begagnat / körsträckor/ / möjlighet till hemma laddning och vilket pris / önskemål om att kunna förvärma bilen mm .

Lite osäker vad du menar med nja, kan du utveckla?
Ja på sikt sluta använda gas/olja är ett måste.

Ja, brist på långsiktighet i energi- och miljö-området är direkt skadligt. Både för miljön och konkurrenskraften.

Hör detta argument ofta men vad gäller egentligen.
Hur mäts utsläppen, hur jämförs länderna och vad ska resp land göra?

Man kan räkna CO2 som Naturvårdsverket (statlig myndighet som driver klimat- och miljöfrågor inom Sverige, inom EU och internationellt)
Enl https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/

Sveriges totala CO2-utsläpp enl dom var 2024: 47.5 miljoner ton, och sveriges skogs CO2-upptag, 54 miljoner ton.
Dvs vi är redan netto noll, till och med en buffert på 6.5 miljoner ton CO2.

Som @Larsson är inne på så skiljer el och bensinpriser mellan Sverige och Finland, därav skillnaden.
Av indexet du presenterade skulle man ju vilja se mindre skillnader mellan hemmaladdning och den publika.
Största effekten borde ju vara att få ner kostnader på publik laddning, även om laddstolpar för boende i flerbostadshus också ger viss effekt på att flera väljer elbilar.
Det sistnämnda försöker man ju styra med lagar, men vad gäller publika laddare så råder ju fri konkurrens och man tar säkert ut skäliga kostnader för laddning, utifrån sin egen kostnad till elnätsbolagen.
Det är så många steg från Elnätsägare, elnätsbolag, laddoperatörer, publika kunder
Vanliga hushåll har ju stegen Elnätsägare, elnätsbolag, fastighetskund.

Jag har ingen aning om varför det skiljer så mycket, men misstänker att hela kostnadsökningen inte enbart tas ut av laddoperatörerna, men kan ha fel.

Borde inte insatser oavsett skäl och riktas stöd eller justeringar mellan elnätsbolagen och laddoperatörerna, så att man kan minska kostnaderna där?
Sedan borde väl även laddoperatörsmarknaden liksom nätbolagsmarknaden ju granskas på samma sätt som nätägarna. Särskilt om allt fler laddoperatörer slås ut eller köps upp av andra bolag. Finns ju en risk annars att den fria konkurrensen slutar att fungera.

Tänker att modellen för effektavgifter behöver ses över, vet att @elmacken och @Esse har gjort flera genomgångar av det.

Vet inte hur det fungerar i Finland men i Sverige debiteras man för högsta peaken i månaden så smäller det in 4 feta kärror nästan tomma på en station med lite kräm i kan det kanske peaka på 1,6MW i effekt, även om det inte kommer fler kunder den månaden är det avgiften som operatören får betala.

Är det stort trafikflöde kanske det går ihop sig ekonomiskt i energiförsäljning och i princip borde man gå in med ett lägre pris och locka kunder men det är nog svårt att höja sen ifall trafikmängden inte finns.

Sänkningen av CO2 är väl en procentsats på ett nuläge?

Alltså behöver Sverige göra mindre insatser är t.ex Polen eller Slovenien.

Tycker nog ändå en procentsats är ganska rättvist.

Ja det ligger ju på bordet nu hos Ei, sedan beror det ju på om det blir effektavgifter eller nåt annat, det återstår ju att se.

Inte förvånad över näringsministerns svar på de höjda utsläppen som regeringen åstadkommer med sina åtgärder. :frowning:

Ja de 7,7 miljarderna det ”kostar” statskassan minskade intäkter tar väl hon från sina fickpengar.

1 gillning