Rostskydd på bilar

Tjänstemännen har jag ingen koll på , så du har säker rätt där om du känner så många . Jag har kört på Göteborg i 35 år och ofta besökt både Volvo Cars och AB Volvo ( kommit hem därifrån idag ) , men då bara träffat arbetarna som sätter ihop bilarna och tar emot godset . Dom verkar ha det bra låter det som , men nedskärningar drabbar oftast inte dom i första steget heller . Geely var nog räddningen för dom ändå när Ford sålde av . Saab gick det ju inte lika bra för då GM var på sälj humör . Opel klarade ju sig senare med försäljning till då PSA gruppen , men det är inte mitt Opel längre som åkt många härliga GM Oplar genom åren . Jag tror och hoppas att Volvo kommer att klara sig utmärkt med Geely i ryggen och tillgång till deras teknik . Det borde vara en fördel . Dom har ju nyligen investerat miljard belopp i Mega Casting mm på Torslanda , så Geely verkar ju vara en tryggare ägare än vad Ford var . Arbetarna har enligt dom själva fortfarande tillgång till billig förmånlig typ leasing eller vad dom nu kallar det ? av Volvo bilar . Så det borde ju även tjänstemän kunna göra . Om dom inte kör så mycket i tjänsten , så vet jag inte om jag tycker så synd om dom för att inte företaget håller med dyra tjänstebilar till dom . Någon som vet hur arbetarna har det med kollektivavtal och löner hos Tesla i Tyskland ? . Jag misstänker att dom har det väl så bra hos Geely ägda Volvo , där jag inte har hört talas om att ägarna försökt få bort kollektivavtal. Min bror jobbade hela sitt yrkesverksamma liv på Volvos motorfabrik i Skövde , och har haft det väldigt bra .

Ägt två stycken Kadett, varav den sista ny.
Konkurrerade med golf GTI på den tiden, var roliga att ratta men jäklar vad rost jag lagade varje år.
Bytte två elektronikboxar, första på garantin och även bränsleledningarna som rostade sönder…
Kass kvalitet men jag gillade dem stenhårt! Underbara Recarostolar.
Efterföljande Astra hade tappat allt och var trist, så det blev Saab’ar efter det. Hustrun föredrog Volvo så hon hade några såna.

PS
Extra kul att äga Kadett jag som var officer på den tiden. För er som inte lumpat, kallas aspiranter på officershögskolan så

Hade inte hjälpt, de rostade inifrån och ut. Utifrån och in och överallt däremellan. :smiling_face_with_sunglasses:

Som den kloke Owen Earl i artikeln i Carup . ” bytte till Volvo 240 och blev lyckligare ” . I den andan skulle jag kunna tänka mig en Mb 124 i fint skick som bruksbil på äldre dar . En annan riktigt slitstark arbetshäst som passar den som inte kör så mycket. Skattefria dessutom numera .

1 gillning

Köp en Opel bli belåten…

Se naturen genom plåten. :laughing::man_shrugging:

2 gillningar

Mitt :heart: fick ärva fyra bilar för ett par år sedan när advokaten skickade regnummer så var det en som stack ut (förutom en Benz W123 Diesel som vi sålde till en firma som skeppade den till Afrika) det var en 1984 Opel Rekord med under 6000 mil på mätaren kunde ju vara en kul sommarbil väl där bilen tog uppställd lyfte vi på pressningen och båda framskärmar en av bakdörrarna följde med jag har aldrig i mitt liv sett en så rostig bil och då har jag varit med och grävt upp en Typ2 Folkabuss som var nergrävd som jordkällare Jag har haft två Mk1 Opel Corsa Grupp N rallybilar som var riktigt trevliga bekantskaper

Back to topic

Ja denna tråd är tyvärr mest off topic. antingen håller vi oss till ämnet eller så tar vi bort tråden :frowning:

Sommarbil :sun_with_face: underbart . Men då var då och nu är nu . På vintern åker jag i den tråkiga men väldigt praktiska slit och släng bilen ( Elbilen ) istället för Tåg som jag hellre hade åkt i om dom gått när jag ska åka . Men tillbaka till ämnet som sagt var , så är väl billiga elbilar som rena transportfordon det vi vill ha . Utan konkurrens skulle dom inte bli billiga . Omställningen kommer att skörda offer , vilket blir oundvikligt
. Känns som att varvskrisen på 70 talet lärde oss att statliga stöd till företag som inte är bärkraftiga , inte är någon bra lösning . VW VD Oliver blev nedröstad läste jag om att stänga fabriker och flytta tillverkning till låglöneländer. Bättre tror jag som han förslog , att sälja och anpassa fabrikerna till den växande försvarsindustrin.

Inget ont om att du försvarar dina älsklingar, men jag föreslår att du startar en tråd där du kan lägga in dina älsklingar och nostalgiminnen.

Det hade ju inte varit svar på det dom skrevs här . Från andras utförliga nostalgi drömmar och mardrömmar . Svara i en ny väldigt onödig tråd i detta forum hade kanske inte passat så bra . Jag nämnde Opel i inlägget som handlade om Volvo och Geely där alla mardrömmar om Rost kom upp . Jag tog bort ett helt ovidkommande inlägg .

Men andras fel berättigar väl inte att det är fritt fram att hijacka andras trådar för ens egna utlägg som inte har med trådens ämnen att göra.

Men jag insåg ganska snabbt att det är roligare att diskuttera detaljer om en massa annat, så jag döper om tråden då för det verkar inte finnas intresset för ämnet!

Det blir väl lätt att det ena ger det andra allt efter som det skrivs något som är värt att kommentera , men nog har jag skrivit om ämnet . Några urval fler finns . Ett om lastbilar svarade du ju på .

Du vill återigen styra o ställa. Onödigt.

Samtidigt finns det en poäng i att ha en tråd per ämne :slight_smile: Flyttade opel rostar-diskussionen till egen tråd.

2 gillningar

älskar trådtiteln

well-hey-there

1 gillning

Det blev väldigt mycket Volvo / Geely och anställda på Volvo här i första inlägget och noll om rostiga Oplar . Men tycker man att det passade bäst här så inte bryr jag mig . Jösses så tramsigt .

Ja, vi kanske bara skulle ha en tråd där vi skriver allt i här på forumet. Det blir ju toppen… vad föreslår du själv att titeln ska vara?

Det är erat forum så ni väljer själva hur ni vill ha det . Men den här tråden känns tramsig och onödig när den då jag jag svarade hette ( kan gamla Oplar rosta ) så det hade väl varit bättre att bara radera Opel inläggen . Men nuvarande namn på tråden var ju bättre :+1:. Och jag har nu ändrat mitt inlägg igen , som många gånger tidigare.

Jo, fast det var inte min poäng.
Alla här älskar bilar och att det ibland blir lite off topic och gamla bilminnen är inte konstigt.

Jag tycker dock man ska ha en ödmjuk attityd avseende vad & hur andra skriver, och framföra synpunkter på ett belevat och respektfullt sätt.
Att det annars hämmar och påverkar andras skrivande negativt, är uppenbart då inlägg raderas.

1 gillning

Inget konstigt att minnen kommer men när de 15 senaste inläggen handlar om ett helt annat ämne än det trådskaparen ville prata om så tycker jag att trådens mening har försvunnit. Det är uppenbart att man vill diskutera eller prata om det här nya ämnet så kan man ju göra det i en annan tråd. För min del ser jag inga problem med att ha en offtopic-tråd om gamla vilar oavsett bränsle, även om froumet fokuserar på elbilar. Men då måste vinkunna hålla trådar separerade. Jag har flyttat alla kommentarer, inte raderat (gissar att det inte var mig du syftade på här men tydliggör).

Uppenbarligen är du sur och då får du väl vara det. Jag frågade vad tråden skulle heta men fick inget svar, jag har som sagt inga problem med att man vill diskutera minnen men trådskaparen ville diskutera något annat och då kan inte tråden tas över helt av andra, det är fullt rimligt i min bok. Att du tycker det är trams och trångsynt (jag ser det du raderat) är beklagligt, jag håller inte med.