Teslas självkörning – vara eller icke vara

Stryk det! I alla fall för San Francisco!

Så du menar att ingen Tesla har spökbromsat de senaste tre åren sen radarn kopplades ur ur samtliga bilar? Om det nu var dubbla signaler som var problemet borde man kopplat ur kameran och ha kvar den källan med bäst tillförlitlighet.

Det stämmer inte alls – min bil har aldrig haft radar.

Grejen är den att inga andra bilar har problem med det här – om Tesla inte kan lösa en så enkel sak hur skall de kunna lösa autonom självkörning?

1 gillning

Det som slår mig när jag läser @tobias och @Esse båda inlägg direkt på morgonen är att de har stor kunskap hur man löser komplexa problem :wink:

Är det någon som kan delge vad det står i kontraktet för de som köper en Tesla med tillägget FSD-förberedd?
Det vore intressant veta om Tesla friskrivit sig kostnader i den händelse att bilarna inte blir godkända för den nivå på självkörning som utlovats i kontrakten!

Hur menar du?

Hittade följande information kring kontrakt. Vore som sagt intressant se vad kunderna skriver på för kontrakt. Det finns nog en hel del anledningar att Tesla fortsätter sälja bilar med utlovad FSD, utan både radar och LiDAR, så länge de kan med denna typen av fsd-transfer kontrakt.

https://www.tesla.com/sv_se/support/fsd-transfer

Öhh är det bara jag som inte fattar innebörden av denna fråga?

"Är överföring av Total självkörningsförmåga garanterad om jag beställer en ny bil före den 30 september 2025?

Nej. För att få en överföring av Total självkörningsförmåga måste du ha tagit emot det nya fordonet senast den 30 september 2025. Vi kan inte garantera leverans av din nya bil före den 30 september 2025."

Edit: Tror jag förstod det nu efter att ha läst det flera gånger. De garanterar det bara för de som redan har en bil och redan köpt FSD kort sagt, men så otydligt skrivet som möjligt :slight_smile:

Teslas kundgrupp skulle jag vilja ha , om jag skulle slå mig på att tillverka och sälja något. Som inte bara är nöjda ändå , om jag inte levererar riktigt som man kan förvänta sig . Utan försvar mig med näbbar och klor dessutom . @Esse undantaget då .

3 gillningar

Detta :wink:

Det är just det där med förväntningar som är kärnan.

Jag som äger både 2015 MS och 2024 MY känner att Tesla levererar över mina förväntningar på bägge dessa bilar. När det gäller service och reparationer så underpresterar dem fram till att de börjar “ta hand” om min bil. Det tror jag beror på att de i Sverige inte riktigt hunnit med att skala upp i tid av olika anledningar som jag inte går in på. Därefter, d.v.s. när väl mitt besök på verkstaden blir av så är det allt annat än vad jag är van vid från mina tidigare besök hos traditionella biltillverkare och deras s.k. auktoriserade verkstäder, alltså över mina förväntninga. När det gäller teknik så överpresterar de mina förväntningar genom att hela tiden leverera nya funktioner i både bil och app. Ägandekostnaden är konkurrenskraftig men där håller jag mig till att de håller sig till mina förväntningar. Får fylla på med fler förväntningar efterhand som jag kommer på dem alternativt som kommer upp längre ner i denna tråd.

Jag vet att @Esse äger Tesla och har därmed riktiga upplevelser som kan testas mot förväntningar. Dock har han mer att vinna på att vara Tesla kritiker än att vara Pro Tesla av skäl som vi känner till. Men ni andra som är kritiska i detta forum - har ni eller äger ni Tesla?

Har du köpt FSD till någon eller båda bilarna?

Vill du insinuera att det bara är nuvarande (inte ens tidigare?) Tesla-brukare som får kritisera Tesla? Och att @Esse, som faktiskt är Tesla-ägare, bara är kritisk p.g.a. onämnda skäl? Så till syvende och sist får ingen kritisera Tesla. OK. Bra snack.

1 gillning

Att tycka om Tesla i forum är som oftast dödfött då Tesla fan bois tenderar att inte lyssna utan bara går på….

Jag har ägt en av dom tidigaste Model 3 här i Sverige jag hade den i lite över 90 dagar varav 60 stog den hos Tesla Jag vill inte berätta så mycket mer då det hela slutade med advokater från mitt leasing och försäkringsbolag och Tesla och ett NDA Jag kan säga så mycket att från 2020 och tre år framåt var jag banned från att köpa en ny Tesla men det gjorde inte så mycket…..

Någon som vill köpa en Cyber Truck reservation billigt….

Nej! Skulle inte ens tänka tanken!

Jag försökte skriva ”har ni (ägt) eller äger ni Tesla?” men det blev inte så tydligt.

Om man som @Esse livnär sig på att vara populär så är det i Sverige ingen bra idé att vara PRO Tesla.

Har du @iconoclast någon längre praktisk erfarenhet av Tesla?

Berätta gärna mer… jag lyssnar :+1:t2:

Jag kommer ihåg din historia från tidigare trådar, tror jag även läst om den på Teslaswedens forum.

Tror jag inte…

Det var ju något år sedan så jag minns inte riktigt men det kan vara som det är. Tråkigt är det iallafall.

Jag på ett Tesla Forum finns inte varken nu eller då

Hej, vad jag vet är det bara MB som fixat Level 3 i europa (våren 2023), där Tesla idag fortfarande bara fixar Level 2.
Men har inte full koll på dagens situation.

MB CLA har vad jag vet bara Level 2++ i självkörande förmåga då den saknar Lidar.