Teslas självkörning – vara eller icke vara

Grattis till 100:e meddelandet i tråden.

Vad jag hört är MBs självkörning ett stort skämt, fungerar endast på utvalda motorvägar i europa och knappt det. Enligt George Hotz grundare till Open Pilot som utmanar Teslas FSD, så är hela snacket om olika Levels bara orrelevant trams. Antingen så har man en bra Auto pilot assistans (Level2) eller så har man en fullt autonom bil utan ratt.

Open pilot använder jag själv dagligen och kan köra flera mil utan input på motorväg eller landsväg så länge det inte ska byta rikning i en vägkorsning eller rondell.

Man blir nyfiken, vart har du hört det? För jag hör väldigt lite om systemet och hör man inget så är det ju oftast för att det fungerar eller att ingen använder det :man_shrugging: Att det fungerar på enbart vissa motorvägar är för att det är där MB har fått tillstånd att använda det så precis som övriga tillverkare, har Mercedes regelverk att följa.

1 gillning

Ja det vore bra om du kunde presentera källor @danevito på det du skriver.
Du nämnde att inga Teslor spökbromsat också tidigare i tråden efter uppgraderad programvara med oklar ytterligare information eller hänvisning till ditt påstående.

Hehe, ni öste ju på 99st på några dagar, så man hinner ju knappt med…

Funkar skitbra på vår E-klass, överlägsen Volvo C40 som frugan kör.

Olika funktioner det talas om här. Du pratar styrassistent slm finnas i de flesta vilar idag, Danevito pratar lvl 3 självkörning som endast finns på några S klass-bilar i Tyskland och är godkänd att använda på vissa vägar. Skillnaden är att för lvl 3 så tar Mercedes ansvar och du som förare kan sitta med telefonen eller en bok eller liknande :slight_smile:

Går inte så bra med FSD i USA som det verkar.

Exakt, olika saker men visar på företagens olika förmåga inom området.
Tesla är lika dåliga som Volvo, enl mina provkörningar av Highlinder

Det fungerar inte så - vi tar inte ställning för eller emot ett bilmärke. Sådana banala tankar är reserverade för fans - lite som sport.

Vad vi däremot gör är att rapportera bra och dåliga saker om alla relevanta märken.

7 gillningar

För mig är du (inte vi) helt klart en Audi fan vilket är okej. Att du (inte vi) inte “tar ställning” är för mig ett ohederligt uttalande.

Det är troligen för att du har lite svart- och vitt-tänkande generellt.

Mycket bra, all heder!
Sådant vinner i längden :heart_eyes:

Tack! Nu fick jag dåligt samvete att jag småskällde på dig i andra tråden :sweat_smile:

Det är precis sådana här saker jag också varnat för när man som människa invaggas i tro att tekniken alltid är bättre än människan. Jag vet det av egen erfarenhet där man datoriserade bedömningssystem och trots rekommendationer att alltid ha en människa som övervakade, ändå innebar felbedömning.

Jag blir mer och mer övertygad om att vi inte kommer få se helt självkörande bilar i offentliga miljöer. Frågan är bara hur många olyckor och rättsfall vi behöver ha på vägen, innan det till slut nog lär bli kraftigt begränsat eller förbjudet. I dedicerade områden där det är säkert avgränsat, och/eller i tillämpningar där det är för osäkert att vistas som människa, typ gruvor eller i krigszoner m.m. Där kommer helt självkörande bilar och fordon tvärtom säkert vara framtiden.

1 gillning

Olyckor sker ju hela tiden.

Tekniken behöver inte vara bättre i alla scenarier, men den bör vara genomsnittligt bättre. Och bör givetvis hantera samtliga vardagliga tänkbara händelser på ett rimligt sätt.

Det är ju lite som med mediciner, de flesta har negativa aspekter. Men den samlade nyttan måste vara bättre än riskerna att ta medicinen.

(OBS - ingen utvärdering av det specifika fallet i din länk. :grin: )

För den som har tillgång till Sydsvenskan eller Bonnier +allt finns en bra analys här:

(Det handlar inte alls om Malmö för övrigt)

1 gillning

Det dröjer nog 10 år säger ni . Men tunga farliga lastbilar kommer att köra sig själva i närtid , för att det finns pengar att spara . Eller hur var det nu ni sa . Väldigt ologiskt om du frågar mig . Särskilt med tanke på klimat i Sverige. Det skulle helt ärligt vara väldigt intressant att höra hur ni tänkte där , kanske var det känslor som ställde till det med tänkandet ? . Dom får väl åtminstone börja med att åka omkring själva i något land med bra klimat , innan man provar i Sverige kan jag tycka . Låg fart eller följa tätt efter en annan Lastbil möjligen .

Jag tror inte att man ska jämföra människa mot teknik . Utan båda som kompletterar varandra blir nog säkrast tror jag . Tekniken är snabbare än oss på att rädda i vissa situationer . Och vi har förmågor som kan vara väldigt svåra för en dator att matcha.

Vi har ju det i dagsläget via Waymo och andra - men du menar mer i gemene man och kvinnas “händer” och här i Sverige?

Ja precis, ska också utveckla min erfarenhet om liknande fall inom annat område

Ja intressant du tar upp mediciner som en aspekt och i just det fallet med väl uttestade mediciners hjälp i jämförelse med utfall om man avstår medicin är inte riktigt det jag menar med faran där verktyg faktiskt kan försämra rutinmässiga kontroller.
Det fall där jag har erfarenhet är dosering av medicin som tills det datoriserades sköttes av minst två apotekares kontroll av läkares recept. Det var ytterst få feldoseringar historiskt med det tillvägagångssättet. När det blev datoriserat där läkaren istället för ett ibland oläsligt handskrivet recept, istället matade in dosering via dator och där kravet fortfarande låg på apotekarens roll att kontrollera att doseringen stämde, så började efter ett tag det bli allvarliga fall av feldoseringar.
Orsakerna var flera, men i många fall handlade det om att apotekerna minskade sina kontroller över tid, eftersom systemet och läkarna oftast hanterade doseringsmängden korrekt.
På samma sätt kommer många förare att handla precis som i filmen, där föraren ser faran, men är mindre skärpt och reagerade inte med att styra undan trots att man såg hindret som inte bilen reagerade på.

1 gillning