Ja det är en risk som är en realitet. Frågan är dock…är det ändå säkrare att en dator kör - totalt sett?
Hur många kör påverkade, stressade, uttrötttade och hur många incidenter har det gett?
Svåra frågor.
Att frågan är komplex är helt klart, men man blandar ofta ihop varför hjälpsystemen finns och klumpar ihop det med fullt fungerande system som aldrig gör fel och sedan har det som ursäkt i de fall det blir ett kombofel där människan reagerar på annat sätt då man får “hjälp” av ett självkörande system.
Det är ju svårt att bevisa utfall egentligen när man inte kör exakt samma sträckor, med samma hinder i en vanlig bil, jämfört med en Tesla med sin nivå på självkörande t ex i detta fallet.
Vi människor är ju vane-varelser och rätt så bekväma av oss när vi inte stimuleras att vara aktiva och just bilkörning är ju normalt nåt man aktivt gör. TV-tittande är nåt vi gör i ett passivt tillstånd oftast om det inte råkar vara sportprogram eller liknande ![]()
Jag vet inte egentligen vilka parametrar man väger in i utvecklingen, men jag hoppas att de stödsystem och säkerhetssystem man bygger in i bilarna görs utefter hur vi människor fungerar och inte bara vad tekniken klarar av. Jag tycker inte mig se den parametern i den utveckling jag sett hittills på de olika nivåerna av självkörning ännu. Man verkar sikta på helt autonoma system, men kanske landar på ett dåligt halvfabrikat som man behöver kränga ut på allmänheten. Det är den faran jag ser framför mig!
En samvetsfråga: Är släppa ratten under längre tid av bekvämlighetsskäl verkligen en sån viktig funktion som man absolut behöver i en bil?
Funktionen är väl tänkt som hjälp i de fall en förare av någon anledning blir medvetslös eller annat nödfall. Ska då hjälpa att uppmärksamma föraren om faran och att bilen inte hamnar i olycka i nödsituation.
Om det är så, så borde väl systemen trimmas att inte agera som många gör nu med lååååånga tider innan nåt händer och i värsta fall bara slå av sig själva när föraren inte tar tag i ratten.
Sådana system skapar bara dåliga vanor hos förare.
För lastbilar är det väl så att de inte bara skall köra på motorväg heller, den måste ju kunna backa med bil och släp med för att kunna komma runt med i och urlastning antar jag?
Ja det finns alla tänkbara scenario. Grusvägar till lantbruk eller mindre företag , I skogen flis , kalk till sjöar , timmer mm , special transporter med bred last , många stopp på nätter där man lossar själv på företag utan personal, tankbilar och bulkbilar som lossar på obemannade platser , mm mm mm . Men visst det finns dom som kör motorväg mellan två terminaler också. Så det blir väl där det börjar någon gång i framtiden. Men sen är det ju så mycket annat dom gör , när vi bytte köket kom det tre unga starka pojkar och bar in alla 100 tals svin tunga platta paket i huset . Det hade inte jag gamla gubben velat göra själv från en autonom lastbil . När vi bytte taket kom det först en duktig tjej med kranbil och lyfte av virkespaketen över en två meter hög häck , och ställde dom snyggt och prydligt på grsäsmattan . Efter att råsponten var lagd kom det en annan lika duktig tjej , också med kranbil , som lyfte upp pall efter pall till takläggarna på taket . Sen vet jag inte om ens jag skulle vilja klättra upp på flaket , på en autonom lastbil hemmavid för att rota fram mina beställda vinterdäck eller sommardäck . Jag är inte hemma så många timmar om dagen , och gumman kommer garanterat inte att göra det . När vi köper nya möbler eller vitvaror , så brukar vi betala för hemkörning ink inbärning och att dom tar med det gamla . Men om man är sniken och inte vill betala för det , så får man väl beställa en autonom transport i framtiden och göra det själv då om man kan . Jag brukar lägga en hundralapp under en kruka på baksidan av garaget . Är man vänlig och snäll kan chauffören ev tänka sig att lägg hjulen där . Annars lossar dom vid tomtgräns , och det känns ju lite utsatt för stöldrisken.
Taxi och bussar kör på lantliga vägar utan vita markeringar dom också. Men deras last går ju på och av själva åtminstone. Så det blir kanske mer använt där .
Minns hur det var som småbarnsförälder ensam i bilen, då man hämtade barn OCH något händer i bilen…klart man flyttar blicken instinktivt..
Då är det gott att ha ett system i bakgrunden som kör bilen och tar över…
Nej då, så uppfattade jag inte det alls. ![]()
Du är kanske så ung att du inte har varit utan stödsystem i bilen.
Annars fanns det förr backspegel för kontroll i baksätet och ställen man kunde stanna till på om man behövde släppa ratten, men det är väl lite det jag menar med att man tar sig nya vanor på ibland goda skäl, men som kan visa sig vara dåligt i längden, med mindre skärpa bakom ratten!
Nej tusan, jag är gammal som (kullerstens)gatan ![]()
Har du haft barn? Klart man reflexmässigt flyttar blicken och fokus från vägen…kass men instinkten då ett barn skriker till…går inte att undvika
Jag förstår självklart att det är en instinkt och är svårt att kanske inte alltid reagera förnuftigt på i rätt ordning.
Jag tror ändå att man precis som på ett flygplan där man alltid ska se till att man först tänker på sin egen skydd med syrgas m.m, innan man hjälper andra. Den ryggradskänslan hade man nog mera också när det var förenat med olycka att släppa ratten och undersöka ett skrikande barn i baksätet. Så även om det i 99% av fallen kanske går bra att sluta vara ansvarig förare, så är det tragiskt om en olycka sker pga att man litade på att säkerhetssystemet alltid fungerar.
Med det sagt, så visar det med tydlighet att föraren i filmen som ändå såg faran inte ens reagerade som den förare han borde varit om han själv styrde. Möjligen hade olyckan kunnat undvikas om han varit tvungen att hålla i ratten, men det såg nästan ut som han helt litade på systemet och då har det gått långt och kanske också snabbt i oskärpan som förare!
Ryser av tanken på den utvecklingen och leverantörernas genvägar att snabbast komma ut med det de kallar självkörande bilar med eller utan avtrubbade förare!
Det är nog många därute som längtar intensivt efter att kunna fortsätta rattsurfa helt lagligt
. Bilar som är riktigt roliga att köra är kanske lösningen , det kanske skulle kunna få skärm stollarna att fokusera på att köra bil istället .
Sitter på krogen snart stänger dom kallar på en Waymo glider ner i ett Jaguar baksäte lite halvpackad drar igång Spotify och lyssnar på Lundell på högsta volym hem genom San Francisco natten Svårslaget
Jo skydda sina barn sitter i ryggmärgen, och jag känner igen mig , men det behöver väl inte bilen vara autonom för . Dagens hjälpsystem klarar väl den situationen . Att ta bort en av två säkerhetshöjande , kan omöjligt innebära ökad säkerhet . Ju mer hjälp desto bättre , men att ta bort krav på en förare som kan ingripa vid behov , kan omöjligt minska säkerheten . Sen kan den vara hur självkörande den vill , det kommer fortfarande vara säkerhets höjande med en förare som kan ta över . Klart som korvspad som Åke 90 år skulle ha sagt .
Bra ide!
Ja i Miatan vars hjulvinklar enl mina önskemål är ställda för blixtsnabb reaktion i sidled, vill man inte tappa fokus. ![]()
I mercan kan man spela ett chackparti o bilskrället älgar på rakt fram till tanken är tom. Stor överdrift men det är ändå fredag…
Ja, livsfarligt att lita på teknik. Går fel ibland
Elon Musk utnyttjar kryphål och svagheter i Lagar & förordningar, där utredningarna drar ut på tiden.
Det är minst den 6:e utredningen som nu dras igång och många är ännu inte klara. Påminner lite om Trumps Tullar m.m, där domstolar tillåter förfarandet så länge inget är utrett och klart!
Trots all kritik fortsätter Musk kränga ut FSD som människor då på eget ansvar testar åt Tesla. Tror inte Tesla fällts för någon olycka som skett, men kan förstås ha fel i det?!
Fredrik Sandberg på Elbilen har skrivit en lång artikel ang Tesla val av teknik. Intressant och känns väldigt seriös. Jag själv besitter inte tekniska kunskaper i detta ämne för att kunna säga om han kan ha rätt, delvis rätt eller är ute och cyklar. Jag hoppas artikeln får fortsätta ligga utanför betalvägg så jag lägger upp en länk.
Väldigt bra artikel.
Man ska inte ta ifrån Tesla att de har kommit långt med kameror bara, men det är just den sista biten.
Den är inte radar och LiDAR bra heller.
Jag är som @cgullin ganska om inte helt ointresserad av självkörning annat än i taxi typ Waymo som jag gillar skarpt
Här pratar man Ai och självkörning med Rivian är detta vad vi kommer att ha i VW bilar om några år….