Teslas självkörning – vara eller icke vara

Självkörning är skitbra, du är inte felfri och då hjälper bilen till att rädda upp situationen.
Kör därför alltid med alla dessa funktioner påslagna i stad och landsväg, men kör själv.
Detta innebär att om jag gör ett misstag finns bilen där som en backup.
Skitbra för säkerheten.

Men det kräver att systemet är bra. De flesta förutom BMW och Mercedes är det inte.
Systemet i vår E-klass 2018 är till exempel helt överlägset C40 från 2024.

Bra artikel, i huvudsak fysikaliskt korrekt.
Kameror (som bara tar emot information) kommer aldrig kunna ersätta system som både skickar och tar emot information, som tex Radar o Lidar.

Ursäkta jag är petig, du pratar assistentsystem, inte självkörning. Men ja, mycket har hänt med assistentsystemen. Min första bil med linjeassistent var en Mazda 6 2015 som var fruktansvärt dålig och snarare orsakade faror än hjälpte avvika.

Men det är ju inte självkörning det är ADAS Advanced Driver Assistance System (avancerad förarassistanssystem) som går under många namn i olika bilar och fungerar olika en del är aggressiva och rycker i ratten en del funkar riktigt bra vissa har omkörnings funktion vissa ligger och slickar mittlinjen (BMW) som kan bli obehagligt i vänsterkurva med möte på mindre vägar och vid omkörning på 2-1 väg där det känns som den är på väg in i mitträcket VW vill gärna ligga ute på högerkanten av vägen men väldigt smooth

Jag har som oftast ADAS på när jag kör

1 gillning

Helt ok :+1:
Skulle kanske skriva samlingsnamnet förarstöd? Har alla dessa olika paket på mina bilar, dvs både assistentsystem (tex varna. väja och bromsa) och självkörning på basnivå (tex följa fil, anpassa hastignet till framförvarande. Båda bilarna kör själva en kortare sträcka och genom att röra ratten emellanåt fortsätter de köra själva.
Mercan kan även hitta och parkera på lediga platser.

I min smak ska förarstöd finnas i bakgrunden , utan minsta märkbar inverkan på körningen så länge man håller sig innanför linjerna . En bil som vill hjälpa mer än så skulle jag avsky . Jag verkar ha hittat helt rätt med min Cupra och Opel när det gäller den biten . Jag kör bilen helt själv , och märker aldrig av något sådant om jag inte medvetet provar att i stort sett köra på linjerna . Opeln är dock den enda av dom två som ger om än lite , så någon form av körglädje med sin manuella växellåda . Ingen av dom ger ifrån sig några oljud som plingande eller dylikt heller , så jag är väldigt nöjd .

3 gillningar