Tydligen behöver man inte ha körkort enligt denna teslaägare: https://www.instagram.com/reel/DVwRqFkDekN/?igsh=MTFvaTFoeGdrNWVxYw==
Är någon förvånad?
Artikeln tar upp händelse med Teslas FSD system och att det råkar vara en “uber” kändis som drabbats, men det handler inte om just Tesla eller det, utan hur människor fungerar och varför man inte borde tillåta självkörning i den vanliga fordonsparken enligt mig.
För det första lägg det yttersta ansvaret och bevisbördan på leverantörerna som säljer bilarna, så kommer tillämpningen nog att dels begränsas och framförallt bli säkrare innan det införs!
Skandal är ordet!
Återigen ska man inte köpa bilar på löften utan vad som finns redan färdigt i den bil man köper!
Ja tänk så många tågbiljetter eller flygbiljetter dom hade fått för dom pengarna. Om dom nu inte tycker om att köra sina bilar .
Jag tror dom kommer kompenseras dom som köpt FSD med gammal HW.
De kommer ha hunnit skaffa en ny bil innan det har hänt.
Tesla kommer aldrig att kompensera någon med något
Jag tvingades att skriva på ett NDA när Tesla tvingades ta tillbaka min katastrof Model 3 dom ger inte upp en millimeter
Svar av Grok:
Yes, Tesla is likely to compensate owners who bought FSD on older hardware (primarily HW3/AI3) that cannot support the latest unsupervised FSD updates. This stems from repeated promises that hardware purchased with FSD would enable full autonomy via software updates alone.
Current Status (as of late April 2026)
-
HW3 Limitation Confirmed: Elon Musk and Tesla executives stated on the Q1 2026 earnings call that Hardware 3 simply does not have the capability for unsupervised FSD (due to insufficient memory bandwidth, compute power, and camera resolution compared to HW4/AI4). This affects ~4 million vehicles from ~2019–2023.
-
Supervised FSD Still Supported: HW3 cars continue to receive some updates (e.g., a “V14 Lite” version planned for late June 2026 with many V14 features). However, they are capped and won’t reach the full unsupervised version.
Compensation Options Tesla Has OutlinedTesla is addressing this for owners who purchased (not subscribed to) FSD:
-
Free Hardware Retrofit/Upgrade:
-
Planned replacement of the FSD computer and cameras to HW4-equivalent specs.
-
Musk has called this “painful and difficult” but committed to it for FSD buyers (first mentioned in Jan 2025, reiterated recently).
-
Tesla may set up specialized “micro factories” in major areas for scale. Timeline is unclear — prioritized after unsupervised FSD stabilizes on newer hardware (targeted Q4 2026 or later).
-
-
Discounted Trade-In Program:
-
Special trade-in credit toward a new HW4/AI4-equipped vehicle.
-
This is presented as a practical alternative to retrofitting older cars.
-
These apply specifically to FSD purchasers. Owners with only basic Autopilot or who didn’t buy the FSD package get less (or no) priority.Likelihood and Context
-
High likelihood of some compensation: Tesla has a track record of honoring FSD hardware promises (e.g., free HW2.5 → HW3 upgrades years ago). Legal and reputational pressure (many paid $8k–$15k+ for FSD) makes walking away risky. Musk has repeatedly said “we will take care of those who bought FSD with HW3.”
-
Caveats:
-
No fixed timeline yet for retrofits.
-
Retrofits involve significant work (computer + cameras), which may not be feasible for every vehicle.
-
Trade-ins favor selling new cars, which benefits Tesla.
-
HW4 owners are in a much better position for future updates.
-
Bottom line: If you bought FSD on unsupported hardware, Tesla is on record providing a path forward (upgrade or trade-in incentive) rather than leaving owners without recourse. Contact Tesla support or monitor earnings calls/app notifications for personalized offers. Policies can evolve, so checking official Tesla communications is best for your specific vehicle.
Kommer bli intressant när första ägaren som köpte Model S med FSD på den tiden kommer och vill ha ersättning.
Svara helst själv baserat på de källor som du får från Grok. Annars kan vi lika gärna ha ett forum där AI-botar pratar med varandra medan vi andra är ute i trädgården och njuter av det fina vädret eller vad nu människor skall göra när vår intellektuella kapacitet inte längre behövs ![]()
Håller med och just svar från Grok angående Tesla är väl som att fråga Elon Musk direkt vad han tycker ![]()
Nu kör robotaxibilarna utan körkortslärare.
Musk säger inget konkret om några kompensationer, utan antyder saker bara som vanligt.
citat “– För kunder som har köpt FSD erbjuder vi i praktiken ett inbyte, alltså ett rabatterat inbyte för bilar som har AI4-hårdvara. Vi kommer också att erbjuda möjligheten att uppgradera bilen genom att byta ut datorn och tyvärr även kamerorna för att komma upp till hårdvara 4, sa Musk under mötet.”
Det vore som sagt intressant om dessa kontrakt man tagit fram kring löftet om FSD blir granskade av någon advokat.
Det rätta vore väl att de som köpt FSD och inte är nöjd, ska få full kompensation i form av pengar + ränta för de år de väntat på helt självkörande bilar.
Att byta HW och mjukvara i en bil till något som ändå inte uppfyller utlovad funktion fullt ut, av de uppgifter som figurerat i media och dessutom inte vara helt gratis om man läser mellan raderna. Det måste väl ändå kunna betraktas som bedrägligt i en domstol?!
FSD(S): Buying Time Edition
Lyssnar man på det här , så blir man glad att man inte har ens styrassistent . Pengarna i madrassen också kanske . Ekonomiekot extra
Är inte helt med på vad Mythos (en AI-agent som är bra på att hitta säkerhetshål) har med styrassistenter att göra ![]()
Inte mina ord , dom nämnde risken med styrning . Men det kanske går på mina bilar med lane assist också . Det nämns hyfsat tidigt i avsnittet , så om du har tid så lyssna . Jag uppfattade det så , men kan ju i ren förskräckelse och under arbete samtidigt ha missförstått något med vem som sa vad ? . datorer i bilar som kan styra ratten osv sägs det , det lät otäckt tycker jag .
Allt är idag clickbait, antingen skitbra eller katastrof för att ge max click.
Vetenskaplighet och objektivitet ger inte click…
Det sagt, man ska vara observant på riskerna med AI.
Men alla dessa överdrifter…
Som dessutom tar fokus från VERKLIGA utmaningar.
Det är SVT , och bland annat Professor från KTH som talar . Så det är nog så vetenskapligt det kan bli . Men bilar är ju långt ifrån dom värsta riskerna . Attacker med hjälp av det här mot Kraftnät och finansiella system långt mycket värre .
Notera att jag inte citerade ditt inlägg.![]()
Mitt inspel var en allmän reflektion över att tråden innehåller flera länkar från youtubers som lever på click.
Dina inspel var bilder, ej möjliga att lyssna av…
Men om vi tar AI, jag jobbar med hightech och där ingår CyberSec i vår vardag och vi lägger mycket resurser på det.
vetenskapsradion / filosofiska rummet / ekonomiextra brukar jag lyssna mycket på. Bra grejjer!
Jag brukar dock vara noga att kolla flera källor för att själv skapa mig en uppfattning.