Volvo EX60 Jan-26

Det här var lite surt! Frugan kommer pendla med vår till jobbet och hennes telefon stödjer inte UWB. Antar att hon får använda kortet.

Eller så får man köpa en liten dosa som tillbehör. Men det är ju den värdelösa utan knappar men såklart bättre än kort om man inte har en UWB-telefon! Superkonstig lösning från Volvo..

1 gillning

Har nog plöjt igenom 10 recensioner nu och har hunnit bilda mig en någorlunda bild även om en del motsäger varandra.

Alla är i alla fall överens om att den är riktigt tyst och de flesta tycker också att den är riktigt bra och rolig att köra. Det kanske är det som är viktigast för mig! Största negativa för mig är Pilot Assist som bara verkar bara måttligt bättre än vad jag har i min -2020 XC90.

Kombinerat med att det är bekräftat att dessa bilar som tillverkas nu inte kommer ha hårdvarustöd för en högre nivå av självkörning så är jag aningen besviken. Speciellt när bättre hårdvara bara är något år bort. Jag behöver inte ha Tesla FSD men jag vill gärna ha en bra motorvägsassistent. Så jag hoppas att de i alla fall kan förbättra assistenten med uppdateringar.

Men verkar generellt vara mycket positiva recensioner som faller någonstans mellan “Bra” till “Bästa någonsin!”.

Jag skulle hellre ta de ca 2850:- och investera i en ny telefon isåfall :grinning_face:

1 gillning

Är det priset på riktigt? Nu är UWB-moduler dyrare än vad man kanske tror fortfarande (jfr m. BT/BLE o.s.v.), men vi snackar en hundring, eller två, beroende på certifiering kanske, styckesvis. De kan dra åt helvete med det, helt enkelt.

Japp, 2 850kr :slight_smile:

1 gillning

Borde väl räcka med en Apple Watch för samma pengar? Min telefon från jobbet som jag använder privat stödjer inte heller UWB, men min Watch gör det så utgår från att det räcker?

Samma här, det är nog inte aktuellt med EX60 / iX3 just nu för mig, men om jag behöver en ny telefon för att kunna använda den som en nyckel är det den lilla investeringen i det läget :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Ingen FSD med nuvarande HW enligt https://youtu.be/MygMEzdVh4Y?si=ijyMYxgZhHWCFBSP ! (Kanske redan kommenterats någonstans)

Vilken fullträff av Volvo! P10-varianten i Plus utgåva känns som det absolut mest prisvärda valet visst? Men då går man miste om B&W och laminerade rutor. Med Ultra går kalaset mot 800k. Dyrt…kommer ta många år innan EX60 kommer ner till Svenssonpriser som begagnad.

haha ”avslöjar”. Märks att han är gammal tidningsjournalist. Jag säger det omkring 10 min in i min video :slight_smile:

Tack! Jag har inte kollat din video tillräckligt noggrannt! :slight_smile:

Var det en unik buggig version av P6an du fick testa med laggande gasrespons? Har kollat 5 olika genomgångar av EX60 P6 och ingen annan nämner detta. Viktig detalj att få klarhet kring!

Verkar som det. @Esse hade bilen dagen innan mig och hade samma problem sa han när vi pratade :man_shrugging:

1 gillning

För egen del så handlar det om att Volvo skall inte bestämma vilken mobil jag vill ha. Helt okej att de väljer att stödja digital nyckel via UWB men det måste finnas en nyckel/keyfob med knappar också. Själv är jag spekulant på GLC, ix3 och EX60 och det kan mycket väl vara små vardagsgrejer som dessa som gör vad man väljer när bilarna som sådan alla är så pass bra. Kan någon bekräfta om man får nyckel/keyfob till någon av de andra konkurrenterna?

1 gillning

BMW och Mercedes kommer med vanliga nycklar med knappar. BMW har kommit längst, man använder UWB, skickar med ett NFC men också vanliga nycklar. Mercedes har lite problem med mobilnyckel, det har inte kommit igång än (märkte jag efter att jag hämtat min CLA….) men även dem kommer använda sig av UWB när det kommer.

1 gillning

Usch vad tråkigt! Jag är riktigt intresserad av P6an men detta är en dealbreaker. Volvo får bara inte bomma en sån här simpel grej!

Är det de javue all over again från EX90 presskörningarna “det som inte är helt upp to par kommer vara åtgärdat vid leverans”

Självklart, det finns inga fel på EX60 :wink: Det har man ju sagt sedan jag såg EX60 första gången!

1 gillning

Haha! Men allvarligt, det kan inte vara möjligt att de medvetet sabbat gasresponsen??? Visst, jag fattar att billigare modeller måste ju urskilja sig på något sätt för att dyrare modeller ska vara lockande. Men urskilj då genom ventilering av säten eller batteristorlek osv - inte på så fundamentala grejer som laggande gas eller ojämn bromsrespons!