Fast det har dem nog inte gjort. Eftersom P10 var bra men den P6 jag körde inte var det så fixar dem antagligen till det. Om ingen annan recension nämner något (jag har inte kollat någon) så var det antagligen något med den bilen/en inställning jag missat/något annat. Jag har svårt att tro att alla kände av det men ingen sa något, nog för stt mitt förtroende för mediafolk är lågt men det skulle verkligen sätta det i en ny situation ![]()
Nu har jag inte heller hunnit kolla så många andra recensioner ännu men @Esse nämnde väl att P6 var mer komfortinriktad, kan det vara det som gör att det är lite ”ketchupeffekt” i gaspedalens mappning? Inte så linjär utan mer exponentiell?
Ingen aning, det får han svara för. Jag har inte hört att P6 ska vara mer komfortinriktad ![]()
Mer komfort än körglad (P10 kombinerar det där och är både superkomfortabel och körglad samtidigt och är både mer komfortabel och mer körglad än P6)
Det som @cgullin känt av och som jag också har gjort det är som att det är ett litet ryck i motorn innan den kommer igång på riktigt, som att den roterar någon sekund innan den tar med sig resten av bilen (metaforiskt då).
Jag kände samma på EX90 när jag körde i USA och frågade Volvo men de kunde inte relatera.
Antingen är mina och @cgullin s känselspröt så finjusterade så att vi känner av saker som inte andra gör eller så har Volvo problem med vissa bakre elmotorer.
Fast oavsett om det var ett fel eller en inställning så måste jag ändå ge dig beröm för dina tester/filmer. När det handlar om bilar i den här klassen så vet vi redan att de kommer vara mer komfortabla och mer körglada än vad de flesta av oss kör idag. Jag kan känna att det är poänglöst för mig att lägga 20-40 minuter att kolla på en video där man bara hyllar och säger att detta är makalöst bra. Det är ju detaljerna och de små skillnaderna man vill åt mot konkurrerande alternativ. Här tycker jag att du till viss del ligger i en egen klass. Så fortsätt leta fel, brister och andra udda saker som vi som köpare kommer bli besvikna över när vi väl lagt 800tkr på en bil ![]()
Var det någon journalist som var modig nog att testa det nya fancypants-bilbältet? ![]()
Tack så mycket, väldigt roligt att höra. Jag har ju valt att göra min egen grej, inte vara så ”journalistisk” som man ska vara, även om det skulle betyda att det inte blir fler pressresor (inte i Volvos fall dock, vi har god relation), det verkar också vara uppskattat av många vilket ju är roligt ![]()
haha, inte vad jag vet. Det ska ju helst aldrig märkas av ![]()
Instämmer verkligen med AMS722! Du och din kanal har många positiva egenskaper men det allra bästa är att du sätter tittarna/oss konsumenter främst.
Jag förstår att det är en knepig ekvation att balansera detta med att också ha bra relationer med bilmärkena. Särskilt eftersom det du ska testa och recensera inte går att köpa ur egen ficka om bilmärkena skulle strypa din tillgång för att de tycker du varit för ärlig eller petig.
Stort tack Christoffer!
Kollat på både @cgullin och @Esse s provkörningar av EX60. Som vanligt väldigt bra reportage!
Man blir ju väldigt intresserad av EX60, man skulle ju vilja testa att dra husvagnen på 2400kg bakom en P10, allra helst en P12 men den lär bli på tok för dyrt! Fixar du ett sånt test @cgullin ?![]()
Tyvärr, någon sådan blir det nog inte. 1400 kg husvagn på sin höjd, det är vad brorsans vagn väger ![]()
Säg till brorsan köpa en större ![]()
Lustigt det där med laggande gaspedal. Jag upplevde inte alls det på den P6 jag körde, men sedan var jag där veckan efter @esse och @cgullin körde. Kanske har Volvo finjusterat något?
Jag försökte kika lite på vad mina branschkollegor som var där samma dagar som mig har uppmärksammat, men tyvärr låg deras åsikter bakom betalväggar.
Imorgon ska min Volvo laddbox installeras. Jag läser och hör på olika ställen att man måste ha Volvos laddbox för att kunna få V2H i dagsläget, standarden kommer senare. Jag trodde inte det var något som var aktuellt i dagsläget ens med Volvos egen laddbox? Hur ligger det till egentligen?
Det jag tänkte först när jag hörde det var att man i den bakhjulsdrivna av misstag använt samma mjukvara som i den fyrhjulsdrivna och att den inte jobbar på samma sätt med samma respons på fram och bakhjulen samtidigt och att det därför blev en liten fördröjning på drivningen.
Men det är ju flera saker än det som skiljer bilarna åt, så det kan ju vara annat också.
Vet ju att t ex Skoda elroq hade skillnader i 60 och 85 versionerna där det var 85 versionen som kändes svampigare än 60 versionen vad gäller bromsarna när bilarna jämfördes. Vet inte om de fått till det numera, men på samma sätt där handlar det väl om mjukvara.
Det mest troliga är ju numera i elbilarna att det oftast är mjukvarumässiga problem i de olika modellerna antar jag?!
Elektrikern hade ingen aning om V2H och han sa att han hade pratat med Volvo direkt för 2 veckor sen för en annan kunds räkning och att de sagt att laddboxen var slutsåld och inte skulle säljas mer. Står fortfarande på deras hemsida så jag vet inte om det verkligen stämmer.
Ja en dealbreaker att sakna lättanvänd fjärr. Att på distans kunna öppna bagageluckan använder jag minst 4 ggr/dag. Även väl fungerande spark-öppning är viktigt. C40 rätt kass där, jämfört med EQS som alltid funkar.
Handtagen sedan, vilket katastrof. Där rockar C40 stenhårt med sina riktiga handtag!
Jo då!
Trevligt! Jag minns nu att jag såg den här videon, men eftersom jag inte var Volvo spekulant då så passerade detaljerna mig förbi. Ska bli spännande att se om videon igen nu när det hänger en sån laddbox på min egen uppfart ![]()
Jag har nu gjort en längre provkörning och tänkte jag delar med mig av min upplevelse här. Om någon följer EX60 på facebook så kanske ni har sett samma text på engelska. Här är iaf en svensk version av samma text ![]()
- Tystnaden & trycket: Den var märkbart tystare än min diesel, trots att den här testbilen saknade laminerade rutor. Att gasa på längs småvägarna i Performance Mode var riktigt roligt. Testade 0–100 ett par gånger och jäklar vad den flyttar på sig! Lär aldrig behöva den kraften till vardags, men kul var det.
- Förbrukningen: Trots att jag gasade på rätt ordentligt och en hel del lekande i Performance Mode snittade den 17,0 kWh/100 km på den nästan 9 mil långa rundan. Riktigt bra tycker jag för en så pass stor bil på 21-tummare.
- Ratten: Var lite skeptisk till den mindre ratten innan, men tänkte faktiskt inte på det överhuvudtaget under körningen. Om något gjorde det nog bara att bilen kändes mer alert på småvägarna.
- Mjukvaran & ljudet: Systemet kändes piggt överlag, men helt buggfritt var det inte. När jag testade Bose-systemet och ändrade ljudfokus mellan olika säten laggade det rejält och tystnade i flera sekunder. Till slut blev skärmen förvirrad och spelade i baksätet fast det stod att ljudet var fokuserat fram.
- Röststyrningen: Man kan prata svenska med Gemini och det gick fint att be om t.ex. “McDonald’s längs rutten”. Men det är inte den “smarta” Gemini än – frågade lite om omgivningen både på svenska och engelska men fick bara “Jag förstår inte frågan” till svar.
- Pilot Assist: Som natt och dag jämfört med min XC90 2020-Volvo. Den hanterade motorvägen galant och gjorde körningen sjukt avslappnad. Ingen Tesla FSD direkt, och jag lyckades inte få den att byta fil själv (osäker på om den ens ska kunna det?), men ändå ett enormt lyft.