Volvo EX60 Jan-26

Tråkigt att läsa om buggigt/seg mjukvara, hoppades verkligen att Volvo hade lärt sig efter EX90.

Jag vill verkligen understryka att överlag kändes mjukvaran rapp och gränssnittet bra. Men helt buggfritt är det inte.

Jag kommer förmodligen försöka provköra en i Umeå vad det lider​:grinning_face:

Just denna del med att ändra ljudets fokus tyckte jag också buggade lite när jag testade, men jag landade i att det mest var att volymen sänktes. I övrigt märkte jag inget alls av buggig mjukvara.

Generellt en jättefin bil som jag verkligen överväger som nästa bil.

Tack! Verkligen en home run för Volvo och fascinerande hur väl den står sig mot de tyska giganterna. Trodde inte att Volvo skulle visa sig så här starka efter de tidigare missen. Nu hoppas jag nästa år kommer också med en elektrifierad S60, utöver den faceliftade EX40.

Hade vägarna förbi den lokala Volvohandlaren igår, nu hade de sommarstängt på lördagar men utanför stod en grå EX60 P10 så passade på att spana in den då jag inte sett den irl tidigare.

Den designen är verkligen inte något som tilltalar mig, tyckte den såg väldigt tråkig ut. Det finns liksom inga linjer eller former utan det är verkligen bara som en grå box. Detta blev slående då det bredvid stod en svart XC60 med stora fälgar, den bilen kändes mer modern och snygg med en säregen designidentitet.

Våran Volvo ÅF har gjort samma misstag och beställt sin demo i en grå kulör bilen tappar helt former och design det stog en blå och en beige på gården som såg mycket bättre ut men jämfört med EX30 och EX90 känns det som man fegat med EX60 designen den är en otroligt slätstruken Volvo när dom hade börjat få lite stil på sina EX modeller

På tal om EX så vad fan är det med EX40 Black Edition det känns så gammalt typ Rob Dyrdek & Big anno 2005 när dom “murdered out” sina GMC Denali tydligen säljer dom för jag ser dom ganska ofta nu när resten av Sverige invaderar oss

Blivit lovad några dagar i en EX60 P12 Ultra som är på ingång framåt sensommaren

P12 börjar byggas i slutet av året så det är nog P10 du blivit lovad

En av säljarna har beställt en P12 Ultra till sig som han lovade ett par dagar i så då blir det väl när dom landar på golven

Jodå den kan byta fil själv men man måste hålla i ratten hela tiden så åtminstone för mig tog de en stund att klura ut hur man skulle göra liksom, men jo de fungerade efter en stund och jag tror man vänjer sig vid hur de fungerar.

Såg någon blänkare att de som beställt P6 kanske får erbjudande att byta till P10 utan extra kostnad?
Tydligen skjuter dom på tillverkningen av P6 och mellan raderna så skyller de på försenade komponenter till batteriet i P6, men en del tror det handlar om mjukvaran till den bakhjulsdrivna versionen. Vet inte vad man ska tro, men om erbjudandet stämmer så borde det väl finnas en del glada som beställt P6 som nu då kan byta upp sig utan extra kostnad och slipper vänta ett antal månader eller kanske mer på P6.

Vill minnas att några som testade förseriebilarna för P6 klagade på att bilen betedde sig konstigt, kan det stämma?

1 gillning

Det är olika på olika marknader vad som gäller. Det är vad jag sett enbart personer i Nederländerna som fått erbjudande om gratis uppgradering, i Belgien och Tyskland får man betala mellanskillnaden. Hittills har jag inte sett någon i Sverige fått uppskjuten leverans av P6, om det beror på att vi är prioriterade av de små volymer som görs eller om det är semestertider här återstår att se.

Det var @cgullin som tyckte gasresponsen var knepig på P6, inte hört det av någon annan. De säljare jag pratat med som provkört P6 har sagt att den går väldigt fint och har mer än tillräcklig kraft. Med tanke på hur mjukt P10 bygger upp kraften med gasresponsen så har jag svårt att tro att man märker skillnad mot P6 i vardagen.

1 gillning

Ja enl spec, accar till 100 på 5.9s, bra snabb!

Jag har nu också provkört EX60. Trevlig bil att köra och åka i. Jag och frun stortrivdes i den, förutom på två punkter, vilket också är två saker jag inte sett tas upp innan:

1. Elektriska ventilationsutblås: jag är ovan vid elektriska men som förare i de flesta bilar brukar jag kunna fippla med en liten spak och få luft jämt utspritt över hela mig. I EX60n verkar de två ventilationsutblåsen hos föraren kunna ändras oberoende av varann i sidled men inte i höjdled. Så om solen står rakt på så får man välja var man vill bli svalkad, antar jag. Detta gjorde provturen till 20 ganska obekväma minuter. Tyvärr.
  2. Glastaket: varför är det standard? Är det bara jag som hade föredragit hederligt gammalt plåttak?
1 gillning

Glastak är bara dumheter och en dealbreaker för mig om de inte kan väljas bort!

1 gillning

Håller med till 100 %. Varför tror biltillverkarna att vi vill ha panoramasoltak?
Låt det vara tillval på alla märken och modeller, inte bara hos Volvo.
Jag letar begagnad EX30 och/eller EX40 Ultra, men tyvärr blir det ingen Volvo tack vare att alla har panoramasoltak :frowning:
Jag kommer aldrig att köpa ny eller begagnad bil med sådant. Ser att t.ex.VW numera har det som tillval :+1:

1 gillning

Glastak är tyvärr mer eller mindre nödvändig i baksätet på elbilar då golvet äts upp av batteriet utöver moderna små fönsterdimensioner. Förutom mer utsikt får du med tunnare glas också mer huvudutrymme än tjockare plåt.

Har du suttit i baksätet på de bilarna? Utan panoramatak kan känslan där bak bli ganska instängd.

EX40 har iallafall gammalt hederlig taklucka öppningsbar och med gardin. EX40 skulle jag välja den bakhjulsdrivna med teknikpaketet. då slipper man takluckan.

Ja, det har jag och det är inga problem, dessutom sitter jag alltid på förarplatsen i mina egna bilar :laughing:
Finns så enormt många fler nackdelar än fördelar med panoramasoltak.

Varför gillar ni inte glastak?
Är det för värmen, testa en bil som har kvalitetsglas med IR/UV-skydd. Svalt som ett plåttak.
Står på glaset om säljaren inte vet.