Min Polestar 2 hade glastak och som förare märkte man ju ingenting av det, kan inte förstå hur det är en dealbreaker. Däremot ger det en rymligare och ljusare kupé, samt en lyxigare känsla. Av samma anledning är det inte heller något jag skulle betala extra för. Om man nu gillar bilen i övrigt så laminera med en svart plastfilm på utsidan.
Svarade detta i en annan tråd med samma fråga:
Betala dyrt för något jag inte vill ha.
Risk för läckage och missljud.
Stenskott (glastak går inte på glasförsäkringen).
Väger mer än vanligt plåttak.
Kallare i bilen på vintern och varmare på sommaren.
Takhöjden blir lägre inne i bilen.
Jag tycker det är snyggare både invändigt och utvändigt med plåttak.
Stenskott är absolut en onödig risk, och om man tycker det är fult så absolut. Betala extra för det vill jag inte heller, men om det nu ingår som standard. Har du haft en bil med glastak?
Hittade denna video där det också tas upp alternativ för de som klagar.
Kan ju vara värt att testa att klaga för de som beställt P6 och som gärna tar en P10 för samma pris.
Inte jag själv, men mina päron hade pga av hund, dom hade problem med läckage, fick in på verkstad ett par gånger.
Jag har haft fem bilar med glastak två av dom har jag fått stenskott i och behövt byta glas som inte går på glasförsäknigen utan vagnskada med 6-7000 i självrisk och man blir av med bilen minst en arbetsvecka Jag har också varit med om att byta glastak på kunders bilar och som oftast blir det en diskussion om att det borde gå på glasförsäknigen som vi hänvisade till skadereglerare på deras försäkringsbolag
Jag håller mig så långt ifrån glastak när jag köper bil mer strul ännu nöje dessutom är det ett kallras på vintern om den inte har en jalusi som kan dras för isolerat glas eller inte dessutom lägger den på onödig vikt högt upp i bilen
Jag gjorde av intresse en sökning på EX60 som förmånsbil - enligt Ziklo skulle följande konfiguration (P10 AWD Ultra)
Färg Forest Lake
Klädsel Rye skräddarsydd ullblandad klädsel i dawn interiör
Fälgar 21" 5-spoke glossy black/matt graphite diamond cut
Vinterdäck 20" 5-spoke glossy silver, friktionsdäck
Tillbehör
Pilot Assist-paket, Stänkskydd fram & bak, Elektriskt infällbar
dragkrok, Lastbågar, delbara, Exteriörtema Dark, Tonade
bakrutor, Skyddspaket
Leasingperiod 3 år
Årlig körsträcka 2 000 mil/år
kosta ca 10200 kr/netto i månaden, vilket verkar vara ca 4000 kr/månad billigare än Care-By-Volvo för samma konfiguration. Det låter ju som en rätt ok deal, men jag tar gärna mot tips på ännu bättre villkor
(Sedan är det ju förstås upp till företaget jag jobbar på att godkänna detta, de kan ju ha andra villkor/samarbeten än Ziklo)
Alla företag har olika villkor och upplägg kring förmånsbil/personalbil, så det är nog bättre att börja kolla med din arbetsgivare först.
Vi är ett ganska stort företag och använder oss utav Autoplan, vilket inte är lika förmånligt som vad Ziklo verkar vara. Men besparingen mot att köpa privat blir ca 3000kr/månad netto, allt annat lika.
Jag klantade mig lite, offerten är på en personalbil och inte förmånsbil.